تولید نفت روسیه کاهش نمی‌یابد!

ضربه پوتین به آینده قیمت نفت!

کدخبر: ۵۶۱۹۰۶
اقتصادنیوز: در شرایطی که پیش بینی می شود میزان تقاضای نفت از عرضه آن در نیمه دوم سال پیشی بگیرد بلومبرگ معتقد است که پیش بینی آژانس بین‌المللی انرژی خوش بینانه است زیرا مبتنی بر کاهش تولید نفت روسیه است. این در حالی است که روسیه در این مدت برخلاف پیش بینی ها تولید خود را کاهش نداده است.
ضربه پوتین به آینده قیمت نفت!

به گزارش اقتصادنیوز ، نفت یکی از قربانیان بزرگ بحران بانکی در هفته گذشته بوده است. نفت خام برنت ده دلار به ازای هر بشکه کاهش پیدا کرد و نسبت به پایان هفته قبل ۱۵ درصد کاهش یافت.

پالایشگاه+نفت+پتروشیمی

در چنین شرایطی شاید این سوال به وجود بیاید که اوپک پلاس در حال حاضر برای کنترل اوضاع چه می کند ولی بعید است که اوپک پلاس تا پیش از پایان جلسه بعدی فدرال رزرو در ۲۲ مارس(دوم فروردین) اقدامی انجام دهد.

 

IMG_20230317_121235_428

در چند ساعت گذشته، پایتخت های نفتی جهان در برابر این موج کاهشی می گویند نیاز به نگرانی نیست چرا که شاید آنها بیش از اندازه به موج خریداران آسیایی دلگرم هستند، چرا که اقتصاد چین را رو به بهبود می دانند و هند همچنان خریدهای زیادی از نفت انجام میدهد.

نمایندگان اوپک پلاس دلیل کاهش قیمت را تضعیف بازارهای فیزیکی نمی دانند بلکه تصور می کنند که خروج پول سفته بازی از بازار مشتقه دلیل کاهش قیمت هاست. آنها چنان استدلال می کنند که قیمت فروش رسمی نفت عربستان و سایر کشورهای خاورمیانه، از ماه ژانویه ماه به ماه بهتر شده است.

بحران بانکی اخیر موج فروش در معاملات آتی را به جای بازار فیزیکی برانگیخته است و سرمایه گذاران با سقوط اوراق خزانه آمریکا، پوشش های تورمی خود را برداشته اند. موج فروش به وجود آمده روند صعودی برخی از صندوق های تامین کالایی را متوقف کرد و ناچار آن ها را وادار به فروش کرد.

در این هفته نفت وست تگزاس اینترمیدیت به محدوده ۶۵ تا هفتاد دلار سقوط کرد و بانک های وال استریت برای حفاظت از خود در برابر زیان ناشی از نفت، قراردادهای آتی نفت خود را فروختند.

در حالیکه بازار مشتقات و آتی نفت ملتهب بود مقامات اوپک پلاس همچنان آرام بودند و آنها اعلام می‌کردند به عنوان مثال حاشیه سود پالایش نفت آمریکا همچنان قوی باقی مانده است، شواهد نشان میدهد که تقاضای اساسی همچنان سالم است و سطح منحنی آتی برنت نسبت به ماه دسامبر (آخرین باری که قیمت نفت به شدت کاهش پیدا کرد) بالاتر است.

مقامات اوپک پلاس معتقدند که معاملات آتی و بازار مشتقه برای مدتی متلاطم باقی خواهد ماند ولی در نهایت عدم توانایی برقراری توازن عرضه و تقاضا که برای نیمه دوم سال مورد انتظار است خود را نشان میدهد و قیمت ها را افزایش می دهد. شرایط در ده تا پانزده هفته بعد می تواند کمی سخت باشد. آنچه می تواند برای اوپک پلاس نگران کننده باشد آنست که کسری عرضه در نیمه دوم سال بسیار کمتر از پیش بینی ها باشد. در حال حاضر آژانس بین المللی انرژی پیش بینی می کند که سطح تقاضا از جولای تا سپتامبر بیشتر از یک‌میلیون و تا دسامبر بیش از یک و نیم میلیون از عرصه بیشتر باشد.

 این پیش بینی برای اوپک پلاس مطلوب است ولی مبتنی بر کاهش شدید تولید نفت روسیه است.‌مسکو‌در ژانویه ۱۱.۴ میلیون بشکه نفت در روز تولید کرد که بیشترین میزان از زمان حمله به اوکراین در بیش از یکسال گذشته است. علیرغم آنکه کرملین وعده کاهش پانصد هزار بشکه ای روزانه تولید نفت را داده بود نشانه بسیار کمی از کاهش قابل توجه تولید نفت روسیه در ماه مارس دیده میشود.روسیه بیشتر از یکسال بیشتر از انتظارات آژانس بین‌المللی انرژی نفت تولید کرده ولی آژانس بین‌المللی انرژی همچنان اصرار به کاهش تولید نفت روسیه در طول سال جاری دارد.‌ پیش بینی می شود تولید روزانه نفت روسیه در سه ماهه سوم به ۱۰.۱ میلیون بشکه برسد ولی اگر تولید نفت روسیه دوباره افزایش پیدا کند، کسری پیش بینی شده بازار دوباره می تواند به نصف کاهش پیدا کند. با این حال عرصه نفت در ماه جولای تا دسامبر کمتر از تقاضا خواهد بود که منجر به مصرف ذخایر می شود. در شرایطی که بحران بانکی در اروپا و آمریکا تبدیل به یک رکود آشکار می شود در صورتی که تقاضای جهانی تضعیف شود اوپک پلاس در پیش بینی های خود دچار مشکل می شود. بنابر این چندین مورد نیاز است تا پیش بینی های اوپک پلاس درست محقق شود: اول؛ ولادمیر پوتین باید به تعهد خود مبنی بر کاهش تولید عمل کند یا تحریم های نفتی غرب باعث کاهش تولید نفت روسیه شود. دوم مصرف نفت چین و هند نه تنها قوی بماند بلکه با پیشروی سال تقویت شود. سوم هم آنکه بانک های مرکزی غربی بتوانند از رکود سخت علی الخصوص در آمریکا جلوگیری کنند.

مورد ‌ چهارم هم آنست که تولید نفت شیل آمریکا کمتر ازانتظار باشد. کسری عرضه نفت در نیمه دوم سال وجود دارد ولی ممکن است به اندازه پیش بینی های ‌معامله گران افزایشی نباشد. جلسه بعدی اوپک در ماه ژوئن در وین برگزار خواهد شد ولی وزارت یک نشست مجازی در سوم آوریل(۱۴ فروردین) می توانند نگرانی ها را تعدیل کنند.


 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید