نشست سران کشورهای عربی به میزبانی عربستان

کدخبر: ۵۶۳۵۲۳
اقتصادنیوز: سی و دومین نشست سران کشورهای عربی قرار است به میزبانی عربستان در تاریخ ۲۹ اردیبهشت‌ماه برگزار شود که به احتمال قوی روسای جمهور ایران، سوریه و ترکیه نیز به آن دعوت و در آن حضور خواهند داشت.
نشست سران کشورهای عربی به میزبانی عربستان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، نشست عربستان در دوران کنونی که منطقه و جهان آبستن برخی رویدادهای تلخ همچون ادامه جنگ و بحران سوریه، ادامه جنگ یمن، اوضاع بغرنج لبنان و فلسطین و جنگ اوکراین می باشد، بسیار با اهمیت نه تنها برای منطقه، بلکه برای جهان خواهد بود.

نشست اضطراری «نتانیاهو» با سران احزاب کابینه ائتلافی

"حسام زکی" معاون دبیرکل اتحادیه عرب اعلام کرده که پیش از برگزاری سی و دومین اجلاس سران اتحادیه عرب، چندین نشست مقدماتی در سطح مقامات ارشد و وزرای کشورهای عربی و مدعو برگزار خواهد شد و این اقدام راه را برای برگزاری پنج روزه این اجلاس هموار خواهد کرد.

روزنامه رای الیوم در این باره اعلام کرده است که عربستان تلاش می کند تا اجلاس آتی سران اتحادیه عرب به میزبانی این کشور با موفقیت برگزار شود، از این رو قرار است "فیصل بن فرحان" وزیر خارجه عربستان با هدف موفقیت اجلاس سران کشورهای عربی، به پایتخت کشورهای مختلف سفر و از روسای آنها برای حضور در این اجلاس دعوت کند.

بنابر اعلام روزنامه رای الیوم به نقل از برخی منابع، عربستان قصد دارد از طریق حضور همه کشورهای عربی و عدم تحریم حتی یک کشور عربی، این اجلاس را موفق برگزار کند و بر این اساس تماس‌ها بین ریاض و دمشق از مدتی پیش آغاز شده و بن فرحان به زودی با هدف آماده کردن حضور "بشار اسد" رییس جمهور سوریه در این اجلاس به دمشق سفر خواهد کرد، اقدامی که در شرایط فعلی بسیار با اهمیت و مفید می باشد.

بر اساس گزارش این منابع، عربستان تلاش می‌کند تا روسای جمهور ایران و ترکیه را نیز به عنوان مهمانان ویژه این اجلاس دعوت کند.

نشست اتحادیه عرب و سرآغاز دوستی های منطقه ای

برقراری رابطه تهران – ریاض سرآغاز رفع مشکلات منطقه

به دنبال خبر توافق برقراری رابطه میان تهران - ریاض در ۱۹ اسفند ماه سال گذشته (۱۴۰۱) که با کمک شماری از کشورهای دوست از جمله چین، عراق و عمان تحقق پیدا کرد، امیدواری ها درخصوص حل مشکلات منطقه افزایش یافت که یکی از پیامدهای خوب آن خبر بازگشایی کنسولگری عربستان در دمشق پس از ۱۲ سال بود؛ خبر خوشی که امیدواری ها برای برقراری صلح و امنیت در منطقه را افزایش داد

انتشار این دو خبر حکایت از تحول جدید در منطقه غرب آسیا داشت، اخباری که برای دوستان امیدوار کننده و برای دشمنانی همچون رژیم صهیونیستی و آمریکا ناراحت کننده بود.

بنابر اعلام رسانه های منطقه، میانجیگری روسیه و امارات منجر به برچیده شدن موانع پیش روی دو کشور عربی سوریه و عربستان شده و کنسولگری ریاض در دمشق پس از عید فطر بازگشایی خواهد شد.

چندی پیش منابع خبری از سفر نزدیک "فیصل بن فرحان" وزیر خارجه عربستان به دمشق و قرار دیدار وی با مقامات سوری خبر داده بودند.

این مساله نشان می دهد که برای ریاض به اثبات رسیده که جنگ و درگیری با دیگر کشورها نتیجه ای ندارد و بهترین راه برای رفع اختلاف، باب دیپلماسی و گفت وگو می باشد که سخنان چند روز پیش بن فرحان در این خصوص قابل توجه است.

وزیر خارجه عربستان چندی پیش اعلام کرد که کشورهای عربی به این جمع‌بندی رسیده‌اند که انزوای سوریه فایده‌ای ندارد و برای حل مسائل این کشور به خصوص مسائل انسانی لازم است با سوریه مذاکره شود و چنین مذاکراتی ممکن است در نهایت به بازگشت سوریه به اتحادیه عرب بیانجامد.

مطمئنا برگزاری اجلاس سران اتحادیه عرب در آینده نزدیک در عربستان و به احتمال زیاد دعوت از "بشار اسد" رییس جمهور سوریه و حضور وی در این اجلاس و رفع کدروت ها میان کشورهای عربی، برطرف کننده بسیاری از مشکلات مردم منطقه خواهد بود، مشکلاتی که سود آن را فقط رژیم صهیونیستی و کشورهای غربی همچون آمریکا، انگلیس و فرانسه می برند.

اوضاع منطقه در بیش از یک دهه گذشته، در شرایط مناسبی نبوده و نیاز می باشد که کشورهای منطقه هرچه بیشتر با همگرایی و در عین حال با جلوگیری از دخالت های کشورهایی همچون آمریکا، اقدام به رفع مشکلات و سوءتفاهم های فی مابین خود نمایند که موضوع برقراری رابطه میان ریاض - تهران و دمشق دقیقا در همین راستا می باشد.

این روزها پرونده هایی همچون تروریسم آمریکایی و تکفیری در سوریه، جنگ یمن، اوضاع لبنان، جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی و چند مساله دیگر، مردم منطقه را با مشکلات زیادی مواجه کرده و نیاز است تا کشورهای اسلامی با رویکردی دوستانه اقدام به رفع این مشکلات نمایند تا آرامش و صلح در منطقه فراگیر شود، سیاستی که هم اکنون در منطقه در جریان است؛ البته کشورهای منطقه در عین حال باید مراقب توطئه های دشمنانی همچون آمریکا، رژیم صهیونیستی و انگلیس برای ایجاد اختلاف نیز باشند، چرا که آنها به هیچ وجه خواستار دوستی کشورهای اسلامی در منطقه نیستند.

در این بین آغاز گفت وگوهای دو جانبه میان تهران – قاهره، آنکارا – قاهره و آنکارا – دمشق نیز برای رفع سوء تفاهم ها و اختلافات بسیار با اهمیت و گره گشا می باشد و روند صلح و دوستی در منطقه را تسریع خواهد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید