ترامپ، بایدن را «بزرگترین احمق» خواند

کدخبر: ۵۶۵۷۲۰
اقتصادنیوز: رئیس‌جمهور پیشین ایالات‌متحده، جو بایدن را بدلیل انتقاد از دولتش درباره افغانستان «بزرگترین احمق» خواند.
ترامپ، بایدن را «بزرگترین احمق» خواند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، پس از آنکه کاخ سفید، دولت دونالد ترامپ را مقصر خروج فاجعه بار سال ۲۰۲۱ از افغانستان دانست، ترامپ، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا را به باد انتقاد گرفت و او را «بزرگترین احمق» توصیف کرد.

افشاگری رسانه‌ آمریکایی از علت وحشت اسرائیل از درگیری با حزب‌الله

ترامپ ۷۶ ساله در حساب اجتماعی خود موسوم به "تروث سوشیال" نوشت: این احمق ها در کاخ سفید که به طور سیستماتیک درحال ویران کردن کشور هستند و جو بایدن ناامید کننده به عنوان بزرگ ترین رهبر احمق آنها، یک بازی اطلاعات نادرست جدید ایجاد کرده اند و آنهم مقصر دانستن "ترامپ" به خاطر تسلیم شدن بی کفایت خود در افغانستان است.

وی ادامه داد: من هم مانند دیگران شاهد وقوع این فاجعه بودم. دیدم که آنها ابتدا ارتش را از افغانستان بیرون آوردند، ۸۵ میلیارد دلار تجهیزات نظامی را رها کردند، اجازه دادند سربازان ما کشته شود و آمریکایی ها را رها کردند. تنها بایدن مسئول است نه هیچ کس دیگری.

به گزارش ایرنا، دولت جو بایدن خلاصه ای از گزارش ها پیرامون خروج آمریکا از افغانستان را منتشر کرد. در این گزارش دولت دونالد ترامپ بارها مقصر خروج متشنج آمریکا از افغانستان معرفی می شود و با انتقاد از دولت او به دلیل محدود کردن شرایط خروج آمریکا، آمده است: هیچ نشانه‌ای وجود نداشت که زمان بیشتر، بودجه بیشتر یا آمریکایی‌های بیشتر در افغانستان می توانست مسیر را اساساً تغییر دهد.

در این گزارش آمده است: طی ماه های گذشته، ادارات و سازمان های کلیدی در خروج از افغانستان، بررسی های کاملی را انجام داده اند و روند تصمیم گیری و اجرای امور را بررسی کرده اند. اخیرا، وزیران امور خارجه و دفاع آمریکا به اعضای کنگره گفتند که کنگره را تا اواسط آوریل در جریان این بررسی ها قرار خواهند داد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: امروز، سازمان های دولتی آمریکا به کنگره اجازه دسترسی به این بررسی‌های محرمانه را می‌دهند، و شورای امنیت ملی همچنین سندی را منتشر خواهد کرد که دیدگاه‌های ما را ارائه می‌کند.

این گزارش ۱۲ صفحه ای ادعا می کند که دولت آمریکا از این عقب نشینی درس گرفته است.

این گزارش به "کاهش عمدی نیروها" توسط دولت ترامپ اشاره می کند و جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در این باره می گوید که این گزارش به کاهش نیروهای آمریکایی در افغانستان در زمان ریاست جمهوری ترامپ، آزادی هزاران زندانی طالبان، مذاکره " در دوحه" برای پایان دادن به جنگ بدون تشکیل دولت محلی و توقف برنامه روادید افغانستان اشاره دارد.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا سوم فروردین ماه امسال اعلام کرده بود که وزارت خارجه این کشور تا اواسط ماه آوریل نتایج بررسی نقش خود در خروج واشنگتن از افغانستان را با کنگره در میان خواهد گذاشت.

افغانستان طولانی ترین جنگ تاریخ آمریکا بود که از سال ۲۰۰۱ و پس از حملات یازده سپتامبر آغاز شد.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای خاتمه طولانی ترین جنگ این کشور، ۱۷ روز تاریک و دلهره آور را در سال ۲۰۲۱ برای آمریکایی ها و جهان و پایانی مرگبار و پر از درد و رنج را برای مردم افغانستان رقم زد تا پایان پروژه ناکام "ملت سازی" آمریکا را اعلام کند.

آمریکا در طولانی ترین جنگ خود، نزدیک به دو هزار و ۵۰۰ نفر از نظامیانش را از دست داد اما آنچه دولت بایدن را با چالش اساسی مواجه کرد، کشته شدن ۱۳ نظامی آمریکایی جوان در حمله انتحاری داعش در خارج از فرودگاه کابل است که بسیاری از آنها هنگام حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ نوزاد بودند.

بایدن در نخستین سخنرانی پس از خروج نیروهایش از افغانستان اذعان کرد که این جنگ به مدت دو دهه برای آمریکا روزانه ۳۰۰ میلیون دلار هزینه داشت و واشنگتن با دو گزینه خروج یا افزایش منازعه نظامی روبرو بود.

وی همچنین اذعان کرد روزانه ١٨ سرباز معلول از جنگ، در آمریکا خودکشی می‌ کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید