انقلاب «منظور» در سازمان برنامه و بودجه

بازگشت به دوران احمدی نژاد؛ مغز متفکر سازمان برنامه و بودجه دو تکه شد!

کدخبر: ۵۶۸۶۸۷
داوود منظور به فاصله ای کوتاه از تکیه زدن بر صندلی ریاست سازمان برنامه و بودجه تغییرات را کلید زد. تغییر ساختار در سازمان برنامه آنچنان برق آسا بود که این شائبه را به وجود آورده که رئیس جدید این سازمان تحت تاثیر تشکیلات بیرون از سازمان، ساختار این سازمان مهم را دستخوش تغییر قرار داده است.
بازگشت به دوران احمدی نژاد؛ مغز متفکر سازمان برنامه و بودجه دو تکه شد!
خبرنگار: زینب موسوی

به گزارش اقتصادنیوز، داوود منظور رئیس جدیدالورود سازمان برنامه و بودجه، مغز متفکر این سازمان مهم را دوپاره کرد.

خبر مهم وزارت نفت درباره قیمت بنزین در 1402

منظور تنها سه روز پس از دریافت حکم معاونت از ابراهیم رئیسی، تغییر ساختار را به عنوان نخستین دستور کار خود برای این سازمان عملیاتی کرد؛ تغییری برق آسا که به تفکیک مهمترین معاونت سازمان برنامه بودجه انجامید.

پس از خط خوردن نام مسعود میرکاظمی از راس سازمان برنامه، این دومین تغییر مهم در این سازمان در سال جدید است.

تفکیک معاونت امور اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه

«اکوایران» اطلاع یافت که در پی این تغییر ساختار سازمانی، «معاونت امور اقتصادی و هماهنگی» سازمان برنامه که ماموریت داشت هماهنگی در امور برنامه و بودجه و همچنین امور اقتصاد کلان را توامان پیش برد، تفکیک و به دو معاونت «هماهنگی برنامه و بودجه» و «اقتصاد کلان» تقسیم شده است.

این در حالی است که «معاونت امور اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه» در ایفای وظایف سازمانی خود، نقش مغز متفکر این سازمان را داشت و برخی کارشناسان بر این باورند که تفکیک این معاونت به دو معاونت مجزا از یکدیگر، می تواند به انحراف برنامه های مهم این سازمان ازجمله تضعیف توان تدوین بودجه سنواتی یا برنامه های بالادستی نظیر برنامه های توسعه منجر شود.

از طرف دیگر می تواند در هماهنگ سازی تدوین و تخصیص بودجه موثر باشد . گواه این مدعا جدا سازی «امور هماهنگی و تلفیق بودجه» از «امور اقتصاد کلان و بخش درآمدها و تعهدات دولت» است. با وجود درهم تنیدگی ماموریت های  این دو بخش که تعیین کننده منابع و مصارف بودجه های سالانه در لوایح تدوینی دولت هستند، این سوال مطرح است که آیا رئیس جدید سازمان برنامه با آگاهی از اثرات منفی این تفکیک، پای چارت سازمانی جدید را امضا کرده است؟

سوال دیگر آنکه با تفکیک «امور هماهنگی و تلفیق بودجه» از «امور اقتصاد کلان و بخش درآمدها و تعهدات دولت» در سازمان برنامه، چگونه تدوین بودجه سالانه و برنامه های توسعه، بدون پایش شاخص های کلان اقتصادی در سال های پیش رو ممکن خواهد بود؟ لوایح و برنامه هایی که باید مبتنی بر شاخص های کلان نگاشته شوند تا ضمن بیشترین انطباق با منابع و مصارف، به برآوردی منجر شوند که احتمال بیشترین تحقق را داشته باشد.

 

شسیسیسی

بازگشت به دوران احمدی نژاد

کارشناسان بر این باورند که سازمان برنامه و بودجه با ساختار جدید خود، عقبگردی  به دوران محمود احمدی نژاد داشته است.

بررسی ساختار تغییر یافته سازمان برنامه و بودجه نیز موید این موضوع است؛ آنکه تصمیم خلق الساعه داوود منظور، جایگاه این سازمان مهم را به دستگاهی که صرفا به تخصیص بودجه می پردازد تقلیل خواهد داد.

این در حالی است که سازمان برنامه و بودجه صرفا  دستگاه تخصیص بودجه نیست و باید بتواند تدوین بودجه را به نحوی در دستور کار قرار دهد که منابع را در راستای رسیدن به اهداف کشور پیش بینی کند.

پورمحمدی از سازمان برنامه رفت

بر اساس اطلاع اکوایران، در پی این تصمیم رئیس جدیدالورود سازمان برنامه، سید حمید پورمحمدی بعد از یک دهه فعالیت در حوزه برنامه و بودجه، این سازمان را ترک کرد. پورمحمدی از اواخر دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد به سازمان برنامه پیوست و از ابتدای دوران ریاست جمهوری حسن روحانی، در جایگاه «معاونت امور اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه» قرار گرفت؛ معاونتی که حالا با امضای داوود منظور دوپاره شد. این معاونت در همه ادوار آنچنان حائز اهمیت بوده که متصدی آن به صورت نانوشته، در جایگاه قائم مقام سازمان برنامه و بودجه قرار داشت.

JMtlaXgaAKhb

جانشینان پورمحمدی در سازمان برنامه

یک مقام آگاه به اکوایران گفت قرار بود سید علی روحانی از مرکز پژوهش های مجلس جایگزین حمید پورمحمدی در دوره ریاست منظور بر سازمان برنامه شود اما به دلیل تفکیک معاونت امور اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه، از پذیرش این مسئولیت انصراف داد.

حالا «اسماعیل سقاب اصفهانی» اصلی ترین گزینه پذیرش مسئولیت معاونت اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه است؛ یکی از معاونت هایی که از تفکیک معاونت امور اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه به وجود آمد.

سقاب اصفهانی که از دوران تصدی ابراهیم رئیسی بر آستان قدس با او همراه بود، یک سال پیش با حکم رئیس جمهور، به عنوان دبیر ستاد راهبردی تحول و مسئول رصد و پایش سند تحول دولت مردمی انتخاب شده بود.

همچنین بر اساس اطلاع اکوایران رحیم ممبینی که در زمان ریاست میرکاظمی بر سازمان برنامه در سمت معاون او فعالیت داشت، قرار است به عنوان معاون هماهنگی و برنامه و بودجه معرفی شود. برخی بر این باورند که لوایح بودجه سنواتی در اغلب سالهای ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد دستپخت اوست.

تغییر ساختار در سازمان برنامه آنچنان برق آسا بود که این شائبه را به وجود آورده که رئیس جدید این سازمان تحت تاثیر تشکیلات بیرون از سازمان برنامه و بودجه، ساختار این سازمان مهم را دستخوش تغییر قرار داده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید