نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 30 فروردین

رئیس کل بانک مرکزی: امسال قیمت کالاها و خدمات افزایش نمی‌یابد!

کدخبر: ۵۶۷۷۷۳
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم.
رئیس کل بانک مرکزی: امسال قیمت کالاها و خدمات افزایش نمی‌یابد!

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

شوک ناگهانی به خریداران ایران خودرو

سود سهام عدالت زودتر واریز می شود

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

30 فروردین 1373؛ ایران و اوکراین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی تشکیل می‌دهند

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اوکراین اعلام کردند که همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی بین دو کشور را تا سطح کمیسیون مشترک دوجانبه ارتقا می‌دهند. این موضوع در دیدار هیاتی از مقام‌های اقتصادی و سیاسی اوکراین به ریاست «آناتولی زلنکو» وزیر امور خارجه آن کشور با مهندس غلامرضا آقازاده وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران، در تهران اعلام شد.

در این دیدار، مقام‌های ایرانی و اوکراینی ابراز امیدواری کردند که با برگزاری نخستین اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور در تهران، در آینده نزدیک بررسی‌های جدیدی برای برطرف کردن مشکلات موجود در راه عملی کردن توافق‌های قبلی دو کشور انجام شود.

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اوکراین طی سال‌های اخیر موافقتنامه‌هایی ازجمله موافقتنامه صدور گاز ایران از طریق آذربایجان و اوکراین به اروپا و همچنین خرید نفت موردنیاز اوکراین از ایران امضا کرده‌اند که اجرای این توافق‌ها تاکنون به تاخیر افتاده است.

زلنکو که ازسوی یک هیات رسمی 12 نفره و همچنین گروهی از بازرگانان اوکراینی همراهی می‌شود، در دیدار از تهران همچنین آمادگی کشورش را برای همکاری با جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مربوط به نفت، نیرو، فلزکاری، حمل و نقل و جهانگردی اعلام کرد.   

منوچهر غروی، مدیرعامل ایران خودرو شد

مراسم تودیع مهندس تهرانی‌نژاد، مدیرعامل ایران‌خودرو برگزار شد.

در پی استعفای مهندس تهرانی‌نژاد به علت کسالت، جلسه تودیع وی با حضور مهندس نصری و مهندس نوروززاده، نمایندگان مجلس، مدیران و جمعی از کارکنان در محل این شرکت برگزار شد.

در این جلسه از زحمات مدیرعامل سابق توسط نماینده کارکنان شرکت، منوچهر غروی مدیرعامل جدید ایران‌خودرو و نمایندگان مجلس شورای اسلامی قدردانی شد.

مدیرعامل جدید ایران خودرو اظهار امیدواری کرد با افزایش ساخت قطعات در داخل که از مدت‌ها قبل در این شرکت شروع شده است، بتوان ضمن فعال کردن سایر واحدهای تولیدی با افزایش تولید شرکت، قیمت خودرو را در بازار تثبیت کرد.

30 فروردین 1383؛ احمدی‌نژاد خواستار مداخله دولت برای کاهش بهای کالاهای ساختمانی شد

شهردار تهران افزایش ناگهانی قیمت فولاد را در بازارهای جهانی غیرقابل توجیه دانست و خواستار مداخله دولت برای کاهش بهای کالاهای ساختمانی به‌ویژه فولاد شد.

دکتر محمود احمدی نژاد در نشست مشترک معاونان شهرداری و شهرداران مناطق 22گانه تهران از افزایش یکباره و غیرعادی قیمت فولاد و برخی مصالح ساختمانی به شدت انتقاد کرد و گفت: زیان‌های اقتصادی، روانی و اجتماعی ناشی از شوک‌ها غیرقابل جبران است.

وی افزود: عوامل بی‌تعهد در بازار فولاد فعال شده و تورم مهارگسیخته‌ای برابر قیمت فولاد مصرفی در داخل کشور تحمیل کرده‌اند.

وی تاکید کرد: افزایش بهای آهن‌آلات بر امر اشتغال در بازار مسکن نیز به شدت اثر خواهد گذاشت و موجب بیکاری فزاینده در این بخش می‌شود.

رئیس‌کل بانک مرکزی: امسال قیمت کالاها و خدمات افزایش نمی یابد

با توجه به اهتمام دولت برای کنترل تورم، امسال روند رشد قیمت کالاها و خدمات کنترل‌شده و افزایش نخواهد یافت.

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: تورم از چند بعد قابل بررسی و کنترل است و با توجه به اهتمام دولت برای کنترل تورم بخش‌های مختلف اقتصادی وارد عمل شده‌اند و برای هر یک نیز وظایفی طراحی شده تا بتوان بیش از پیش در کنترل روند قیمت‌ها موفق بود.

ابراهیم شیبانی افزود: این در حالی بود که سال گذشته نرخ تورم به 15.6 درصد رسید که کمتر از نرخ تورم سال 1381 بود و با توجه به تمهیدات پیش‌بینی‌شده سال جاری قیمت‌ها ارزان‌تر خواهد شد.

وی زمان اتخاذ سیاست‌های پولی را ابتدای هر سال در شورای پول و اعتبار عنوان کرد و افزود: سیاست‌های پولی سال 1383 نیز اول اردیبهشت‌ماه در شورای پول و اعتبار پس از بررسی تصویب خواهد شد.

30 فروردین 1393؛ تورم به زیر 20 درصد می‌رسد

بانک جهانی در جدیدترین ارزیابی خود از اقتصاد ایران رشد اقتصادی 1.5 درصدی تورم 15 تا 20 درصدی و میانگین صادرات روزانه 1.2 میلیون بشکه‌ای نفت را برای ایران در سال 2014 تا 2015 (1393) پیش‌بینی کرد.

بانک جهانی در گزارش خود موسوم به «مروری بر اقتصاد ایران» نوشت: «ایران در سال 2012 دومین اقتصاد بزرگ منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا از نظر میزان تولید ناخالص داخلی (484 میلیارد دلاری پس از عربستان) و از نظر جمعیت (78 میلیون نفر) دومین کشور پس از مصر است.»

جدیدترین ارزیابی‌ها نشان از کوچک‌تر شدن 3 درصدی اقتصاد ایران در سال 14-2013 دارد. این در حالی است که تحریم‌های بین‌المللی موجب محدود شدن صادرات نفت ایران، بلوکه شدن درآمدهای نفتی این کشور در بانک‌های بین‌المللی و فشارهای تورمی شده، میزان مصرف بخش خصوصی را پایین آورده است.

بانک مرکزی ایران، نرخ دلار را در شروع جولای 2013 در حد 25 هزار ریال حفظ کرده و تفاوت قیمت بین نرخ رسمی و نرخ بازار آزاد از طریق افزایش اعتماد به دولت جدید و توافق هسته‌ای ژنو کاهش یافته است.

 

بازار خودروهای داخلی

نام خودرو

قیمت (تومان)

تندر E2 (پارس‌خودرو)

39.500.000

مگان (آپشن‌دار)

91.000.000

پراید 111

19.500.000

ویتارا فول

128.000.000

رانا فول

32.700.000

206 تیپ 5 مدل 93

39.200.000

پژو پارس سال

36.000.000

پژو 405 دوگانه‌سوز

29.700.000

تیبا

23.500.000

پژو 206 V8

39.500.000

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید