نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 21بهمن

ایران به صندوق بین‌المللی پول وام می‌دهد!

کدخبر: ۵۵۴۳۹۶
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
ایران به صندوق بین‌المللی پول وام می‌دهد!

در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

21 بهمن 1352؛ ایران به صندوق بین‌المللی پول وام می‌دهد

جمشید آموزگار، وزیر دارایی اعلام کرد که ماه پیش به هنگام تشکیل کنفرانس اوپک در تهران شاهنشاه آریامهر خطاب به وزرای شرکت‌کننده و همچنین در مصاحبه‌های مطبوعاتی اعلام فرمودند که کشورهای صادرکننده نفت باید از طریق تشکیل یک بانک و یا سرمایه‌گذاری‌های مستقیم به توسعه منابع طبیعی و رفع مشکلات مالی کشورهای مصرف‌کننده کمک نمایند.

در اجرای نیات عالیه شاهنشاه و اوامر معظم دولت ایران بررسی‌های لازم را به عمل آورده و اکنون اعلام می‌دارد که ایران آماده است در سال 1974 میلادی اقداماتی به شرح زیر انجام دهد و امیدوار است سایر کشورهای صادرکننده نفت نیز به نسبت مازاد ذخایر ارزی خود از اقدام ایران پیروی کنند.

1- به‌منظور کمک فوری به رفع کمبود نقدینگی بین‌المللی و کمک به موازنه پرداخت‌های کشورهای مصرف‌کننده نفت ایران آماده است مبلغ قابل‌توجهی با شرایط بازرگانی متداول در اختیار صندوق بین‌المللی پول بگذارد.

در اجرای این اوامر، شاهنشاه آریامهر موافقت فرمودند که آقای «ویت وین» مدیرکل صندوق بین‌المللی پول روز بیستم فوریه در تهران شرفیاب شود.

2- ایران آماده است تا تشکیل بانک اوپک از طریق بانک بین‌المللی مبلغ قابل توجهی به‌منظور خرید کالاهای صنعتی موردنیاز کشورهای در حال  رشد تخصیص دهد. نوع این کمک‌ها و شرایط و میزان آن توسط ایران و سایر سایر کشورهای کمک‌دهنده تعیین خواهد شد.

در اجرای این امر شاهنشاه آریامهر موافقت فرمودند که آقای مک فامارا، رئیس بانک بین‌المللی روز 21 فوریه در تهران شرفیاب شود.

3- ایران آماده است کمک‌های دوجانبه خود را به کشورهای نیازمند افزایش داده از طریق سرمایه‌گذاری چه در کشورهای در حال رشد و چه در کشورهای صنعتی به توسعه منابع این کشورها کمک کند.

4- ایران آماده است اوراق قرضه بانک بین‌المللی و یا سایر اوراق قرضه معتر را با شرایط بازرگانی متداول در جهان خریداری کند.

ایران 11.5 میلیون دلار کفش به آمریکا فروخت

ایران 11.5 میلیون دلار کفش به آمریکا فروخت و برای فروش 10 میلیون دلار دیگر مذاکرات ظرف دو هفته دیگر در تهران دنبال خواهد شد، چهار تن از خریداران آمریکایی برای خرید کفش چند روزی است که در تهران به سر می‌برند.

ظرف دو روز گذشته یک قرارداد خرید کفش ساخت ایران به مبلغ 11.5 میلیون دلار با چند کارخانه تولید کفش امضا کردند و قرار است پس از بازگشت این هیات، گروه دیگری از آمریکا برای انعقاد یک قرارداد خرید 10 میلیون دلاری کفش به تهران سفر کند.

انجام معامله کفش به میزان فوق برای اولین بار با غرب صورت می‌گیرد و از هم‌اکنون پیش‌بینی می‌شود، معاملات کفش با آمریکا مقدمه مطلوبی است برای صدور کالاهای صنعتی به بازار نامحدود و وسیع آمریکا.

همزمان با فعالیت‌های بازرگانی آمریکا در تهران گروه بازرگانان فرانسوی که نماینده بیش از 500 فروشگاه بزرگ در سراسر فرانسه هستند، مذاکرات وسیعی را برای خرید کفش، تریکو، صنایع دستی و مبلمان منزل با تولیدکنندگان ایرانی تبادل می‌کنند.

21 بهمن 1372؛ بررسی الحاق ایران به «گات» در دستورکار دولت قرار دارد

یحیی آل اسحاق، وزیر بازرگانی گفت: متوسط رشد تولید ناخالص داخلی طی چهار سال اول برنامه معادل 8.1 درصد بود که از رشد پیش‌ّبینی‌شده در برنامه اول بیشتر است.

وی افزود: صادرات غیرنفتی کشور که در سال 67 کمتر از یک میلیارد دلار بود، به بیش از 3 میلیارد دلار در پایان سال 71 افزایش یافته است.

به گفته وی، دولت اخیرا مجوز واردات در مقابل صادرات را در اختیار وزارت بازرگانی قرار داد که این امر آغاز سیاست ایجاد توازن بین صادرات و واردات خواهد شد.

به گفته وزیر بازرگانی، جمهوری اسلامی ایران با توجه به تحولات سال‌های اخیر در صحنه اقتصاد و تجارت جهانی، تحولات جاری را دقیقا پی‌گیری کرده و ازجمله بررسی چگونگی الحاق به موافقتنامه عمومی تعرفه و تجارت «گات» را در دستور کار خود دارد.

21 بهمن 1392؛ بازگشت رونق به اقتصاد ایران

بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود، اقتصاد ایران را مورد ارزیابی قرار داد و برای سال جاری میلادی رشدی معادل یک درصد را پیش‌بینی کرد.

این نهاد معتبر بین‌المللی در شرایطی پیش‌بینی کرده رشد اقتصادی ایران تا 11 ماه آینده پس از 2 سال مثبت خواهد شد و رونق به اقتصاد ایران بازخواهد گشت. مرکز  آمار به عنوان مرجع رسمی اعلام رشد اقتصادی نیز برای سال 91، این نرخ را برای سال گذشته منفی 5.6 درصد اعلام کرده که برای امسال پیش‌ّبینی‌ها حاکی از رسیدن رشد اقتصادی کشور به حدود صفر و افزایش سه واحدی آن در سال آینده است.

بانک جهانی در این گزارش خود، دلیل بازگشت رونق به اقتصاد ایران را تحولات سیاسی به جود آمده پس از انتخابات خردادماه گذشته دانسته است. این نهاد معتبر بین‌المللی در تحلیل خود از سایر بخش‌های اقتصاد کلان نیز تورم را برای سال 2013 معادل 35.7 درصد اعلام و پیش‌بینی کرده این نرخ با کاهشی شدید در پایان سال‌جاری به 22.5 درصد برسد. در گزارش بانک جهانی همچنین نرخ بیکاری مورد بررسی قرار گرفته و پیش‌بینی شده است تا پایان ماه دسامبر 2014، نرخ بیکاری در ایران به 15 درصد برسد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید