نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 2 دی

درآمد نفتی ایران به 14 میلیارد دلار می‌رسد

کدخبر: ۵۴۳۶۵۰
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
درآمد نفتی ایران به 14 میلیارد دلار می‌رسد

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

دوم دی 1352؛ با پیشنهاد شاهنشاه نفت ایران از 3 دلار به 7 دلار رسید

شاهنشاه آریامهر در یک مصاحبه مطبوعاتی، همزمان با تشکیل اجلاسیه فوق‌العاده اوپک در تهران اعلام فرمودند که بهای نفت خلیج فارس در شرایط حاضر تا بدان جا ترقی می‌کند که سهم کشورهای تولیدکننده از هر بشکه نفت حداقل 7 دلار خواهد شد.

با این بیان ملوکانه قیمت حقیقی نفت سبک ایران که در 16 اکتبر سه دلار و 65 سنت تعیین شده بود و سهم ایران از آن سه دلار و 5 سنت بود، اکنون به بیش از دو برابر ترقی کرد. شاهنشاه تاکید فرمودند این رقم حداقل سهمی بود که ما در نظر گرفتیم و در آینده با کشورهای صنعتی اروپا و آمریکا و ژاپن مذاکرات مشترکی برای تعیین قیمت حقیقی نفت به عمل خواهیم آورد.

شاهنشاه تاکید فرمودند بر 7 دلار مورد اشاره هزینه تولید، بشکه‌ای 10 تا 14 سنت افزوده خواهد شد و سهم کمپانی‌ها بستگی به نظر خودشان و کشور مصرف‌کننده دارد و در آن مورد ما دخالتی نداریم.

شاهنشاه فرمودند: بهای جدید نفت خلیج فارس از اول ژانویه یعنی از روز دهم دی‌ماه به مورد اجرا گذاشته خواهد شد و کنفرانس دیگری از اوپک در تاریخ هفتم ژانویه مقدمات مذاکرات با کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) را فراهم می‌آورد.

شاهنشاه کمپانی‌های نفتی غرب و همچنین کشورهای صنعتی را مسوول بحران و وضع موجود شناختند و فرمودند کمپانی‌ها و دولت‌های واردکننده نفت در گذشته عواید سرشاری و چندین برابر کشورهای تولیدکننده از نفت می‌بردند.

شاهنشاه در مورد تعیین و تثبیت بهای نفت که در کنفرانس کشورهای تولیدکننده و کشورهای مصرف‌کننده صنعتی، مورد بررسی قرار خواهد گرفت دو پیشنهاد مطرح فرمودند: نخست آنکه بهای نفت به تناسب تورم بین‌المللی افزایش یابد و میزان این تورم سال به سال یه سه ماه به سه ماه در بهای نفت منعکس شود.

به ترتیبی که از قدرت خرید کشورهای تولیدکننده چیزی کاسته نشود. شاهنشاه در مورد پیشنهاد دوم فرمودند: با اینکه کشورهای صنعتی به نوبه خود کالاهایشان را به قیمت ثابت، در مقابل قیمت تثبیت‌شده یک بشکه نفت به کشورهای خریدار عرضه کنند.

شاهنشاه در آغاز این مصاحبه به امضای قرارداد فروش نفت ایران با شرکت‌های نفت اشاره کردند و فرمودند: از آن روز که ملی شدن صنعت نفت در ایران معنای حقیقی پیدا کرد و ما این ثروت ملی را حقیقتا در اختیار گرفتیم، ولی در این قانون تعیین قیمت نفت در اختیار ایران نبود و این چیزی است که در این اواخر دیدیم که قیمت اجناسی که به ما عرضه و فروخته می‌شود، روز به روز رو به ترقی است؛ مثلا شکر را به سه برابر قیمت سابق می‌خریم، سیمان نیز سه برابر شده و اگر بخواهیم تمام ارقامی که بین دو تا چهار الی پنج برابر شده ذکر کنیم، لیست مفصیلی خواهد شد.

شاهنشاه فرمودند: در تعیین بهای حقیقی نفت فرمول کارشناسان اوپک براساس مفهوم جدیدی قرار گرفته و این تنها راه عاقلانه‌ای است که می‌شد براساس آن مذاکره کرد و به نتیجه رسید، فرمول کارشناسان اوپک بر این قرار گرفته بود که دریابند بهای تولید انرژی از منابع دیگر انرژی‌زا چقدر است مثلا تهیه نفت از ماده شل چه قدر می‌شود، بهای متصاعد کردن گاز از زغال یا تبدیل زغال به مایع چقدر می‌شود.

شاهنشاه افزودند: ما پیشنهاد می‌کنیم که هر تورمی که در دنیا هستف هر سال و یا هر سه ماه به سه ماه روی قیمت نفت منعکس شود که قدرت خرید ما کم نشود مخصوصا که سی سال دیگر نفت ما تمام می‌شود، مگر اینکه تکنیک جدیدی پیدا شود که بتواند از عمق زمین و از 30 هزار پا بیشتر نفت استخراج کند.

شاهنشاه در پاسخ به سوالی درباره از بین بردن بحران سوخت چه پیش‌بینی‌هایی در برنامه‌های آینده ایران شده است؟ فرمودند: ما از چند سال پیش به فکر این مساله بوده‌ایم به وزارت آب و برق دستور داده بودیم که افرادی را برای تحصیل در رشته نیروهای برق اتمی به خارج بفرستند.

ما در اولین فرصت نیروگاه‌های برق اتمی سفارش خواهیم داد که حتی‌المقدور برق ایران به وسیله سدهای آبی و برق اتمی تامین شود و حتی‌المقدور یک گرم نفت و یا گاز برای این کار مصرف نشود؛ فکر می‌کنم مثلا در آینده در شهر تهران اتوبوس‌های برقی مورداستفاده قرار گیرد و برای مسافت‌های زیاد به‌وسیله قطارهای زیرزمینی برقی و یا اتوبوس‌های برقی استفاده کنیم و نفت و گاز برای صنایع پتروشیمی و مشتقات آن مصرف شود.

شاهنشاه در عین حال کشورهای تولیدکننده را تا حدودی مسوول ایجاد آن دوران طلایی و امپراتوری کمپانی‌های نفتی دانستند و فرمودند: ما باید بیشتر به خودمان ایراد بگیریم که چرا تحت نفوذ قرار گرفتیم و اگر کشوری تحت نفوذ برود این عیب از خود آن کشور است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی نوشت، شاهنشاه ایران امروز به دنیای صنعتی اخطار کردند که کمربندها را محکم ببندند. شاهنشاه سهم کشورهای صاحب نفت از هر بشکه را 7 دلار اعلام کردند.

درآمد نفتی ایران به 14 میلیارد دلار می‌رسد

دکتر جمشید آموزگار، رئیس هیات نمایندگی ایران در اجلاس اوپک گفت: به پیروی از منویات شاهنشاه آریامهر و با الهام از نیات و رهبری‌های خردمندانه معظم له، اوپک گام پیروزمندانه دیگری برداشت و قیمت واقعی نفت را برای دولت‌ها به هفت دلار افزایش داد.

قیمت تعیین‌شده از 5.9 دلار به 11.60 دلار رسیده است.

دکتر آموزگار به مذاکرات آینده کشورهای عضو اوپک اشاره کرد و گفت: 17 دی‌ماه جلسه فوق‌العاده اوپک در بن یا ژنو تشکیل خواهد شد تا مقدمات لازم را برای مذاکرات با کشورهای صنعتی جهان فراهم آورد.

وی ادامه داد: درآمد نفت ایران در سال 1353 بیش از 14 میلیارد دلار خواهد بود و ایران، قطر و ابوظبی علاوه‌بر قیمت تعیین‌شده «امتیاز گوگرد» دریافت می‌کنند. امتیاز گوگرد در مورد نفت آغاجاری 25 سنت و برای سایر منابع نفتی 10 سنت در نظر گرفته شده است.

دکتر آموزگار گفت: از این پس برای کشورهای تولیدکننده نفت «قیمت اعلان‌شده» وجود نخواهد داشت. قیمت یک قیمت است و آن «قیمت حقیقی» می‌باشد.

وزیر دارایی ایران یادآور شد: هر بشکه نفت 7 دلار از کشورهای حوزه خلیج فارس خریداری و به اضافه 12 سنت هزینه تولید به کمپانی و خریدار عرضه می‌شود و اگر در کشورهای مصرف‌کننده به چندین برابر قیمت فروخته شود، باید توجه داشت که مسوول این اضافه قیمت کشورهای صادرکننده نیستند.

دوم دی 1372؛ طرح عظیم بزرگراه تهران – شمال به اجرا درمی‌آید

حجت‌الاسلام والمسلمین اکبر هاشمی‌رفسنجانی در اجتماع بزرگ مردم‌ ساری در استادیوم شهید متقی با اشاره به استعدادهای بالقوه استان مازندران گفت: این استان از نظر اقتصادی همیشه خودکفاست و بخشی از نیازهای غذایی مردم سایر نقاط کشورمان را نیز تامین می‌کند.

وی افزود: استعدادهای منطقه مازندران و سواحل دریای خزر هنوز به تناسب پیشرفت علم و صنعت مورداستفاده قرار نگرفته است و لذا در برنامه دوم، دولت اولویت‌های مهمی در این استان در نظر گرفته است.

رئیس‌جمهوری با اشاره به برنامه‌های زیربنایی دولت در استان مازندران، طرح ایجاد بزرگراه مازندران و تهران و توسعه ناوگان ترابری این استان برای مبادله کالا از طریق بنادر مازندران به جمهوری‌های آسیای میانه را ازجمله این طرح‌ها ذکر کرد.

رئیس‌جمهوری سپس به مشکل پیشروی آب دریا در سواحل شمالی کشور اشاره کرد و گفت: با مطالعه شیوه‌های سریع و مناسبی که هم اکنون در دنیا برای حفاظت از سواحل اجرا می‌شود، قرار است بهترین شیوه‌ها در سراسر سواحل جنوب دریای خزر به کار گرفته شود.

دوم دی 1382؛ گزارش مثبت موسسه «فیچ» درخصوص آینده اقتصاد ایران

موسسه رتبه‌بندی «فیچ» انگلستان در گزارش ماه دسامبر سال جاری میلادی خود، چشم‌انداز تعهدات ارزی بلندمدت و تعهدات ریالی کوتاه ایران را از رتبه «B+ باثبات» به «مثبت» تغییر داد. این بهبود در رتبه‌بندی مشترکان حاوی این پیام است که در ارزیابی آتی فیچ به احتمال بالای 50 درصد رتبه‌بندی ایران یک درجه افزایش خواهد یافت. همچنین این موسسه رتبه‌بندی «B» را برای تعهدات کوتاه‌مدت ایران مجددا مورد تایید قرار داد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید