رونمایی از مرموزترین پهپاد آمریکا علیه روسیه+عکس

کدخبر: ۵۶۹۰۸۷
​از زمان آغاز درگیری در اوکراین ناتو به رهبری آمریکا به طور مدام در حال انجام ماموریت‌های اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی (ISR) بر فراز اوکراین و دریای سیاه بوده است.
رونمایی از مرموزترین پهپاد آمریکا علیه روسیه+عکس

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، پهپاد آرکیو ۱۷۰ برای ایرانیان نام آشنایی است. این پرنده رادارگریز در سال ۱۳۹۰ از مرز هوایی ایران عبور کرد اما نتوانست برگردد چرا که به دام نیروهای ایرانی افتاد. نیروهای ایرانی با رخنه کردن در سامانه هدایتگر پهپاد، آن را تحت کنترل خود درآورده و سالم به زمین نشاندند.

حالا بر اساس اسناد فاش شده پنتاگون، مشخص شده است که پهپادهای رادارگریز آرکیو ۱۷۰ سنتینل از اواخر تابستان گذشته حداقل ۹ سورتی پرواز برای جمع‌آوری اطلاعات درباره نیروهای روسیه در شبه جزیره کریمه و سایر مناطق درگیری در ساحل دریای سیاه انجام داده‌اند.

جدیدترین جنگنده نسل 5 روسیه؛ سوخو ۷۵ را بشناسید+ تصاویر

از زمان آغاز درگیری در اوکراین ناتو به رهبری آمریکا به طور مدام در حال انجام ماموریت‌های اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی (ISR) بر فراز اوکراین و دریای سیاه بوده است.

اگر اطلاعات فاش شده را درست بدانیم، استفاده عملیاتی مداوم از این پهپادهای رادار گریز که با نام مستعار «wraith» به معنای شبح شناخته می‌شوند، شکلی تازه به خود می‌گیرد. این پهپادها از جمله سری‌ترین دارایی‌های ارتش آمریکا به شمار می‌روند و ۱۵ سال پس از تایید رسمی وجودشان همچنان در سایه مانده‌اند.

طراح و سازنده این پهپاد کمپانی مشهور لاکهید مارتین است که ساخت جنگنده‌های مشهور اف ۲۲ و اف ۳۵ را در کارنامه دارد. این پهپاد از مرموزترین پرنده‌های ارتش آمریکا است که عملیات‌های جاسوسی را برای سیا به انجام می‌رساند و از این رو اطلاعات چندانی از قابلیت‌ها و توانایی‌هایش منتشر نشده است.

پهپاد مدرن ایرانی که حاصل به دام انداختن پهپاد رادارگریز آمریکاست / عکس از معدود تصاویر منتشر شده از آر کیو ۱۷۰ در پایگاه هوایی اندرسن

گفته می‌شود که این پهپاد رادار گریز با پرواز در ارتفاع بالا و استقامت پروازی طولانی می‌تواند عکس‌های بلادرنگ از میدان نبرد بگیرد و اطلاعات را از طریق لینک LOS به ایستگاه کنترل زمینی ارسال کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید