هشدار چین به عربستان /پشت پرده توافق تهران - ریاض و تغییر رویکرد بن سلمان

کدخبر: ۵۶۹۱۸۰
یک کارشناس می گوید: واقعیت این است که هژمونی آمریکا دیگر رو به پایان است و این مساله را هم آمریکا، جمهوری خواهان، دموکرات ها و حتی اروپایی ها متوجه شده اند .
هشدار چین به عربستان /پشت پرده توافق تهران - ریاض و تغییر رویکرد بن سلمان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، حمید صالحی، در تحلیل خود درباره این که چرا رویکرد و مواضع عربستان در ارتباط با کشورهای منطقه پس از توافق با ایران در پکن تغییر کرده است؟ گفت: واقعیت این است که هژمونی آمریکا دیگر رو به پایان است و این مساله را هم آمریکا، جمهوری خواهان، دموکرات ها و حتی اروپایی ها متوجه شده اند که قدرت و هژمونی آمریکا رو به افول است و چه بخواهیم یا نخواهیم  قدرت به سمت شرق و حوزه پاسیفیک در حال  نقل مکان است.

تهدید آمریکا از سوی روسیه: تلافی می کنیم /دست به حرکت احمقانه ای زدید /فراموش نخواهیم کرد و نخواهیم بخشید

ماجرای همهمه دانشجویان در جلسه با رهبری چه بود؟ /آیا ایشان عصبانی شدند؟

وی خاطرنشان کرد: در کنار این قضایا سفری که رئیس جمهور چین به عربستان داشت، به عرب‌ها گوشزد کرد که حدود 10- 15 سال است که آن‌ها پیرو محض آمریکا بوده‌اند و در ارتباط با کشورهایی مانند ایران، سوریه، یمن و یا افغانستان  پیرو سیاست‌های آمریکا و اسرائیل عمل کرده اند در مقابل علیرغم هزینه های میلیاردی که از ذخیره ارزی آن ها صورت گرفته، چیزی عایدشان نشده است.

وعده زلنسکی به اوکراینی ها: از باخموت دست نمی‌کشیم/ خیز کی‌یف برای بازپس‌گیری ساحل شرقی دنیپرو

ادعای اسرائیل درباره مقابله با حملات احتمالی ایران

این استاد دانشگاه همچنین بیان کرد:  در واقع این مسائل باعث شده تا عربستان در منطقه هم منفور باشد به همین دلیل عربستان به عنوان لیدر کشورهای عربی به این نتیجه رسیده که تغییر رویکرد داده و در منطقه سیاست تعامل را داشته باشد.

این کارشناس مسائل روابط خارجی با بیان این که قدرت از غرب به سمت شرق در حال تغییر است، اظهار داشت: با توجه به این که اسرائیل در میان کشورها منفور شده، در صورتی که در آینده کشورهای عربی متحد شوند این رژیم از درون از بین می رود، در واقع کشورهای عربی باید جایگاهی برای خود داشته باشند و بازی را نبازند به همین دلیل هم به سمت تغییر و تحول در سیاست های منطقه‌ای حرکت کرده اند.

صالحی یادآور شد: توافق ایران و عربستان، سفر وزیر خارجه عربستان به سوریه و تغییر مواضع کشورهایی مانند کویت و امارات پیرو عربستان، حکایت از این دارد که در آینده قدرت های جدیدی در تحولات بین‌المللی شکل می گیرند. برزیل، چین، روسیه و از همه مهم تر ایران می توانند قدرت های آینده عرصه بین الملل باشند به ویژه ایران که می تواند در معادلات جدید قدرت بلامنازع شود و چه بخواهند یا نخواهند ایران از قدرت های  موثر و تعیین کننده در تحولات آتی جهانی است، به طور کلی این تحولات به نفع ایران و سیاست خارجی ماست.

وی اظهار داشت:  یکی از دلایل این که قدرت از غرب به شرق می رود این است که در شرق کشوری مانند چین قرار دارد که یوآن این کشور از پشتیبانی قوی و تکنولوژی مالی برخوردار است، در مقابل آمریکایی‌ها با دلار خود پشتیبانی ندارند حتی چندین بار همین کشورهای عربی دلار را نجات دادند. بنابراین در صورتی که قدرت به سمت شرق متمایل شود ثبات بیشتری را در کشورهای این منطقه شاهد خواهیم بود.

ریش های مازیار لرستانی پرپُشت تر شد+ عکس

این زنان سلبریتی سرشان را از تَه تراشیدند!+ عکس

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید