رویارویی لاوروف و بلینکن در شورای امنیت /مسکو: آماده دیدار با وزیرخارجه آمریکا هستیم

کدخبر: ۵۶۹۱۸۸
​ «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه برای شرکت در نشست شورای امنیت سازمان ملل در چارچوب ریاست دوره‌ای این کشور بر این شورا به نیویورک سفر کرد.
رویارویی لاوروف و بلینکن در شورای امنیت /مسکو: آماده دیدار با وزیرخارجه آمریکا هستیم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، رسانه های روس از سفر وزیر خارجه این کشور به نیویورک برای شرکت در نشست شورای امنیت در چارچوب ریاست دوره ای مسکو بر این شورا خبر داده‌اند.

براساس گزارش خبرگزاری تاس، انتظار می‌رود وی در روز دوشنبه با آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل نیز دیدار و رایزنی کند. 

روسیه در ماه آوریل ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل را برعهده دارد.

پیش از این، «واسیلی نبنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل گفته بود که روسیه موضوعات زیادی را برای گفت‌وگو در دستور کار قرار داده است. ممکن است یکی از محورهای اصلی دیدار لاوروف و گوترش وضعیت پیرامون توافق غلات باشد؛ مسکو از عدم پیشرفت در رفع موانع برای صادرات غلات و کودهای روسیه نگران است و مسکو میگوید که شرایط فعلی احتمال تمدید قرارداد را تهدید می کند.

توافق غلات جولای 2022، توسط روسیه و اوکراین در کاخ «دولما باغچه» استانبول، با میانجیگری رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل امضا شد. روسیه و اوکراین روی هم رفته حدود 30 درصد غلات جهان را تامین می‌کنند.

این گزارش افزود: لاوروف، دیپلماتهای ارشد چندین کشور از جمله «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا را برای شرکت در جلسه شورای امنیت به ریاست روسیه دعوت کرده است. احتمال دیدار رو در روی میان لاوروف و بلینکن نیز وجود دارد و مسکو گفته است که لاوروف آماده دیدار با وزیر خارجه آمریکاست. 

با این حال «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه گفته احتمال چنین دیداری هنوز مشخص نیست و ترتیب دادن دیدار میان وزرای خارجه روسیه و آمریکا به مسائل و مقتضیات روز بستگی دارد.

آمریکا از حامیان اصلی و صادرکنندگان اصلی تسلیحات به اوکراین برای جنگ با روسیه است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید