مرحله نفس‌گیر انتخابات ترکیه

اتهام زنی جنجالی کمال قلیچدار اوغلو به اردوغان /بورس ابزار دزدی شده است

کدخبر: ۵۷۲۸۶۴
قلیچ‌دار اوغلو نامزد سوسیال دموکرات ترکیه پس از بدترین بحران هزینه زندگی ترکیه در دو دهه گذشته، با مورد توجه قرار دادن دخالت اردوغان در اقتصاد، سهم خود انتخابات را بالا می‌برد‌‌.
اتهام زنی جنجالی کمال قلیچدار اوغلو به اردوغان /بورس ابزار دزدی شده است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، کمتر از یک هفته تا انتخابات ریاست جمهوری ترکیه زمان باقی مانده و رقابت‌های انتخاباتی در مرحله نفس‌گیری قرار دارد. در این شرایط رقیب اصلی اردوغان تمام تلاش خود را برای پیروزی در انتخابات به کار می‌بندد‌. از تشکیل موزه اسراف تا تحقیق درباره بورس، از جمله وعده‌های نامزد اپوزیسیون ترکیه برای پیروزی در انتخابات است.

مرحله نفس‌گیر انتخابات ترکیه

«کمال قلیچ دار اوغلو» رهبر اصلی اوپوزیسیون در  انتخابات ریاست جمهوری  ترکیه، «رجب طیب اردوغان» را به پنهان کردن حقایق مالی و اقتصادی ترکیه محکوم کرد. نامزد اپوزیسیون در انتخابات ترکیه گفت که داده‌های رسمی اقتصادی ترکیه غیرقابل اعتماد است و خواستار تحقیق درباره  بورس  این کشور شد که به اعتقاد او به ابزاری برای دزدی تبدیل شده است.

او در مصاحبه‌ای به بلومبرگ گفت در صورتی که در انتخابات پیروز شود، دولتش تیمی را برای ارزیابی آنچه واقعا در اقتصاد اتفاق افتاده تشکیل خواهد داد. او اضافه کرده که در حال حاضر تیم او حتی درباره بانک مرکزی و وام‌دهندگان دولتی ترکیه هم میدان دید و چشم‌انداز درست و کافی ندارد.

قلیچ دار اوغلو همچنین اظهار کرده که ارقام ترکیه در حال حاضر دقیق و شفاف نیستند و ما اطلاعات کافی از تکالیف، تعهدات، درآمدها و هزینه‌ها نداریم.

سرویس آمار ترکیه، بانک مرکزی، بورسا استانبول و وزارت خزانه‌داری همگی از اظهارنظر در این باره خودداری کردند.

قلیچ‌دار اوغلو نامزد سوسیال دموکرات ترکیه پس از بدترین بحران هزینه زندگی ترکیه در دو دهه گذشته، با مورد توجه قرار دادن دخالت اردوغان در اقتصاد، سهم خود انتخابات را بالا می‌برد‌‌.

این اتهامات ممکن است به کشوری که پس از سیاست‌های غیرمتعارف اقتصادی در دوران اردوغان، با خروج سرمایه‌گذاران خارجی مواجه شد و در تجارت و امور مالی خارجی توازن خود را از دست داده، در شرایطی که شدیداً نیاز به بازیابی اعتماد بازار دارد، آسیب برساند.

به گفته  بلومبرگ  قلیچ‌دار اوغلوی ۷۴ ساله به پرسش‌های فزاینده‌ای که مدت‌ها درباره استانداردهای این کشور برای اندازه‌گیری همه‌چیز، از تورم تا ذخایر بانک مرکزی، مطرح شده و ارقام اقتصادی ترکیه را در داخل و خارج از کشور مورد انتقاد قرار داده است، اعتبار خواهد داد.

قلیچ دار اوغلو می گوید یک کمیسیون ویژه ظرف دو هفته پس از پیروزی در انتخابات تشکیل می شود تا تصویر واقعی از اقتصاد را به رهبران بلوک اپوزیسیون ارائه کند و زمینه را برای برنامه های بلندمدت فراهم کند.

مشاوران اقتصادی شش حزب اپوزیسیون اعلام کرده اند که در حال فراهم کردن زمینه های تحقیق هستند و مقدمات لازم توسط کمیسیون برای بررسی عیوب پنهان در بودجه،وام دهندگان دولتی و موسسات مشابه تکمیل شده است.

اعضای ارشد بلوک اپوزیسیون در بیانیه ای مشترک گفتند که این تحقیقات دقت داده های تورم را بررسی میکند و معاملات مربوط به فروش غیر شفاف از  ذخایر بانک مرکزی  را مورد بررسی قرار می دهد.

 

IMG_20230509_111452_343

اگرچه بانک مرکزی ترکیه بیش از یکسال است که هیچگونه مداخله مستقیم در مبادلات ارزهای خارجی را به طور رسمی قبول نکرده است ولی  بلومبرگ  اکنونومیکس تخمین می زند که از دسامبر(دهه دوم آذر) ۲۰۲۱ تا فوریه(دهه اول اسفند) ۲۰۲۳ حدود ۱۲۸ میلیارد دلار در  بازار ارز  برای حمایت از لیر هزینه کرده است.

دولت قبلا ادعاها مبنی بر اینکه آژانس آمار دولتی ترکیه قیمت ها را کمتر گزارش می کند رد کرده بود. مقامات مسئول محاسبه تورم در سال قبل برکنار شده بودند و همچنین انتشار برخی از جزئیات از نحوه جمع آوری داده ها متوقف شد. این اتفاقات همزمان با افزایش سرعت رشد تورم به بالاترین سطح از زمان به قدرت رسیدن اردوغان انجام شد.

وعده های رهبر اپوزیسیون فراتر از آمار اقتصادی است با نزولی شدن  بازار سهام  او‌وعده داده که دولتش تحقیقات بورسا استانبول را در اولویت قرار می دهد جایی که او ادعا می کند سرمایه گذاران در چندسال گذشته برای حفاظت دارایی خود در برابر تورم به آن وارد شده اند. او می گوید من می دانم چگونه پس انداز های خرد در  بورس  به غارت برده میشود. او به ولخرجی های دولت هم حمله کرده و گفته در دولت خود از اسراف جلوگیری خواهد کرد. این ادعا به سنگ بنای مبارزات انتخاباتی او در راهپیمایی ها و تجمعات تبدیل شده است او وعده داده جت های شخصی رئیس جمهور را می فروشد و از این پول به نفع مردم استفاده می کند سال گذشته او وعده داد تا مجتمع ریاست جمهوری هزار اتاقی اردوغان را به موزه اسراف تبدیل کند.

انتخابات در چهاردهم می در ترکیه برگزار خواهد شد و اگر هیچکدام از نامزدها در دور اول بیش از 50 درصد آرا را کسب نکنند، انتخابات به دور دوم در دو هفته بعد کشیده می‌شود.

قلیچ دار اوغلو وعده استقلال بانک مرکزی را داده است؛ آن هم در شرایطی که اردوغان تسلط بالایی بر امور اقتصادی داشت و با اختیاری که پنج سال قبل به او داده شده بود با یک حکم دولتی مقامات را منصوب یا برکنار می‌کرد. او در سال ۲۰۲۰ طولانی‌ترین کمپین کاهش نرخ بهره را آغاز کرد. قلیچ دار اوغلو اعلام کرده اپوزیسیون متعد به شایسته‌سالاری است و در مناسبات مهم مانند بانک مرکزی و خزانه‌داری شایسته‌سالاری در اولویت است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید