پشت پرده سفر محرمانه مقامات اسرائیلی به مسکو/ چرا اسرائیل به روسیه پشت نمی کند؟

کدخبر: ۵۷۳۹۶۱
دیپلمات های غربی از زمان حمله روسیه به اوکراین از سفر به روسیه خودداری کرده اند.
پشت پرده سفر محرمانه مقامات اسرائیلی به مسکو/ چرا اسرائیل به روسیه پشت نمی کند؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، وزارت خارجه اسرائیل در گفتگو با المانیتور مدعی شد که دو دیپلمات ارشد این رژیم ماه جاری سفری بی‌سابقه به روسیه داشتند و با سرگئی ورشینین معاون وزیر خارجه روسیه رایزنی کردند.

گفته می‌شود همکاری نظامی (ادعایی) مسکو و تهران در جریان جنگ اوکراین یکی از محور رایزنی‌ها بوده است. روزنامه اسرائیلی هیوم روز جمعه برای اولین بار در باب سفر 3 می این مقام‌ها به مسکو گزارشی منتشر کرد.  گفته می‌شود که این نخستین دیدار در سطوح بالا میان این دو بازیگر از زمان حمله روسیه به اوکراین در فوریه 2022 است.

وزارت خارجه اسرائیل در گفتگو با المانیتور تایید کرد که یمونا هالپرین، معاون مدیرکل وزارت خارجه اسرائیل و جاشوا زارکا، معاون مدیرکل وزارت امور خارجه در امور راهبری دو دیپلماتی بودند که راهی مسکو شدند.

بوی خیانت از اردوگاه روس‌ها می‌آید؟/ اولین موفقیت اوکراین در قتلگاه نیروهای روسی

به گفته ناظران این دیدار از آنجایی برجسته است که دیپلمات های غربی از زمان حمله روسیه به اوکراین از سفر به روسیه خودداری کرده اند.

وزارت خارجه اسرائیل تاکید کرد که در این دیدار طرفین بر امور استراتژیک متمرکز بودند؛ اصطلاحی که غالبا دیپلمات های اسرائیلی زمان بحث درباره برنامه هسته ای ایران از آن استفاده می کنند.

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که طرفین در باب مسائل منطقه‌ای که در حال حاضر روی میز شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل قرار دارد -از جمله درگیری میان اسرائیل و فلسطین- نیز گفتگو کردند. گفته می‌شود در این دیدار به جنگ  اوکراین اشاره‌ای نشده است.

روسیه بارها از نزدیک شدن اسرائیل به اردوگاه حامیان اوکراین ابراز نارضایتی کرده است. تنش‌ها میان طرفین سه شنبه گذشته پس از انتشار گزارش‌ها در باب این‌که جمال خسوان، تبعه روس و همسرش در میان ده غیر نظامی کشته شده توسط نیروهای دفاعی اسرائیل در حملات هوایی نوار غزه بودند، افزایش یافت. با این همه واکنش نمایندگی روسیه به رخداد در رام الله ملایم بود. منابع دیپلماتیک اسرائیلی به المانیتور گفتند که مقام‌های دو بازیگر از زمانی که مشخص شد خسوان یکی از قربانیان این حملات بوده در تماس بودند، اما سفیر اسرائیل در مسکو از سوی وزارت خارجه روسیه احضار شد.

طی یک سال گذشته اسرائیل به شکلی جدی در باب هماهنگی‌هایش با روسیه در سوریه نگران است، وضعیتی که نیروی هوایی اسرائیل می‌توانند برخی از اهداف نیروهای نزدیک به ایران در این جغرافیا را هدف قرار دهند. به این ترتیب، تل آویو با در پیش گرفتن رویکردی محتاطانه، به تحریم‌های غرب علیه مسکو نپیوسته است.

از طرفی دیگر، آن‌گونه که ناظران مدعی‌اند واکنش نسبتا ملایم روسیه پس از عملیات اسرائیل در نوار غزه، احتمالا دلالت بر تمایل روس.ها برای به حداقل رساندن اصطکاک دو جانبه دارد.

بنابراین با افزایش فشار از سوی غرب برای تعامل علنی بیش‌تر تل‌آویو با اردوگاه حامیان اوکراین، اسرائیل در تلاش است تا تماس‌های خود با روسیه را حفظ کند.

کارشناسان امنیتی اسرائیل از نزدیکی روابط روسیه و ایران بیم دارند. پس از انتشار گزارش‌های ادعایی درباب همکاری پهپادی تهران و مسکو، روزنامه تهران تایمز گزارش داده که انتظار می رود ایران هفته آینده اولین محموله جنگده‌های روس سوخو-35 را دریافت کند.

رئیس پیشین اطلاعات ارتش اسرائیل در کفرانس پاریس مدعی شده که روس ها علاقه ای جهت گشودن جبهه ای جدید در سوریه ندارند و انتظار نمی رود که در صورت پیوستن اسرائیل به اردوگاه حامیان اوکراین، در این عرصه علیه تل آویو اقدام کنند. زمانی که الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی اش هفته گذشته تماس تلفنی داشت، موضوع روسیه و اوکراین یکی از محور رایزنی ها بود. در بیانیه ای که از سوی وزارت امور خارجه آمریکا منتشر شد، آمده است که دو طرف درباب موضوعات جهانی از جمله تحولات اخیر در سودان، حمله روسیه به اوکراین و همکاری برای مقابله با نفوذ ایران رایزنی داشتند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید