انتقاد شدید لاوروف از رئیس‌جمهور فرانسه /ماکرون حتما احساس درماندگی می‌کند

کدخبر: ۵۷۴۳۳۳
اقتصادنیوز: لاوروف، وزیر خارجه روسیه رئیس جمهور فرانسه را به دلیل اظهارنظر اخیرش درباره "وابسته بودن" روسیه به چین مورد انتقاد قرار داد.
انتقاد شدید لاوروف از رئیس‌جمهور فرانسه /ماکرون حتما احساس درماندگی می‌کند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه، روز دوشنبه در مصاحبه با رسانه آپینیون ادعا کرد، روسیه متحمل یک "شکست ژئوپلتیکی" شده و دارد به چین وابستگی پیدا می کند، بنا براین متحدان تاریخی خودش را دچار شک و تردید ساخته است.

شرط‌ و شروط عربستان برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل

اسپوتنیک گزارش داد، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در یک کنفرانس مطبواتی مشترک با سرگئی آلینیک، وزیر امور خارجه بلاروس اظهار کرد: در خصوص صحبتهای ماکرون درباره "ارباب و رعیت" دانستن (چین و روسیه) می‌گویم بر مبنای اصول فروید (روانشناس اتریشی) چیزی که شما درباره‌اش حرف می‌زنید چیزی است که باعث آزار و اذیت شما است.

لاوروف بیان کرد، رئیس جمهور فرانسه چند سال است از مسیر خودمختاری استراتژیک برای اتحادیه اروپا حرف می‌زند اما برای همه روشن است که آمریکا اجازه نخواهد داد. این بلوک هیچ خودمختاری استراتژیک یا خودمختاری دیگری ندارد.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی تزارگراد که امروز (چهارشنبه) در وب سایت وزارت امور خارجه روسیه منتشر شد گفت، امانوئل ماکرون احساس می‌کند خودش رعیت آمریکا است اما نمی تواند کاری برای تغییر آن انجام دهد.

لاوروف خاطرنشان کرد: ماکرون حتما احساس درماندگی می‌کند زیرا سال هاست درباره خودمختاری استراتژیک اتحادیه اروپا صحبت می‌کند. او احساس می‌کند خودش رعیت آمریکا است و از این بابت ناراحت است. باید به او به خاطر این احسنت گفت اما نمی‌تواند کاری در قبال آن انجام دهد.

وزیر خارجه روسیه افزود: این واقعیت که روسیه از سال ۲۰۰۱ روابط خود را با کشورهای اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن)، هند و چین گسترش داده به این معنی نیست که مسکو از غرب "رویگردان" شده است.

او تاکید کرد: "این غرب بود که از ما رویگردان شد و منافع خود را (به همه) تحمیل کرد. زمانی که روابط ما با کشورهای غربی رو به افول گذاشت، وزنه سیاست شرق محور ما عینا افزایش یافت. به ویژه از آن زمان به بعد صرف نظر از سهم چین در کلیت روابط خارجی ما، ابعاد کلی روابط ما با چین به سطح بالای بی‌سابقه‌ای رسید. "

با این حال، به گفته لاوروف، مدت زیادی طول کشید تا روسیه روابط مبتنی بر همکاری را با چین توسعه دهد.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین اظهار کرد، گسترش ناتو منجر به تضعیف دورنماهای گفتگو در مورد امنیت اروپا می‌شود.

لاوروف در اظهارتش در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای بلاروسی بیان داشت: گسترش بی‌ملاحظه ناتو آن هم نه فقط به سمت شرق بلکه به سمت شما و دیگر مسیرهای جغرافیایی منجر به تضعیف چشم انداز هر نوع گفتگوی عادلی درباره امنیت اروپا می‌شود.
وزیر امور خارجه روسیه معنقد است، اروپا با دست کشیدن کامل از استقلال خود و تابعیت از ایالات متحده مجبور به پرداخت صورت حساب است.

لاوروف به این نکته توجه کرد که در اکتبر ۲۰۲۲، برونو لومر وزیر اقتصاد، دارایی، صنعت و دیجیتال فرانسه هشدار داده بود که به دلیل تحریم‌های غرب تحت رهبری واشنگتن علیه روسیه حامل های انرژی، هزینه انرژی برای تجارت اروپایی "چهار برابر بیشتر از تجارت ایالات متحده است." در ایالات متحده، قوانین حمایت گرایانه برای مبارزه با تورم تصویب شده است، که همانطور که لاوروف خاطرنشان کرد، اروپا را در موقعیتی فرعی قرار می‌دهد.

لاوروف تاکید کرد:" تجارت از اروپا شروع به حرکت فعال در خارج از کشور کرده است. بنابراین اروپا قبض‌ها را پرداخت می‌کند".

احتمال دیدار رهبران آمریکا و چین قوت گرفت

لاوروف گفت: "اروپا استقلال خود را به طور کامل از دست داده است. مهم نیست که امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در مورد "خود مختاری استراتژیک" چه می گوید و جوزپ بورل نیاز به فعالیت بیشتر اروپا در منطقه هند و اقیانوس آرام را لازم می بیند، اروپا همه موقعیت‌های خود را در اتحاد آتلانتیک شمالی از دست داده است".

به عقیده لاوروف، متضررترین افراد به دلیل اتفاقاتی که پیرامون موضوع اوکراین رخ می‌دهد، جدا از خود مردم این کشور، اروپایی‌ها بودند".

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه افزود :" این مربوط به تمام شدن بودجه آنها و محوری است که آنها مجبور هستند برای پمپاژ اوکراین با هزینه خود با سلاح، بودجه برای حفظ تعادل اولیه بودجه و پرداخت حقوق بازنشستگی انجام دهند. صنعتی‌زدایی اروپا با سرعتی بسیار پیش می‌رود".

ی تاکید کرد که غرب به طور پیوسته به دنبال این است که نزدیکترین متحدان روسیه در فضای پس از شوروی را در موقعیت بسیار ناراحت‌کننده ای نسبت به روابط آنها با مسکو قرار دهد.

دیپلمات ارشد روسیه گفت: "حقایق زیادی بر اساس اقدامات، اظهارات نزدیک‌ترین متحدان ما، شرکای استراتژیک ما وجود دارد.

وی با ابراز تاسف گفت: غرب به طور روشمند از آنها می‌خواهد که از انجام اقدامات خلاف منافع خود خودداری کنند و به آنها وعده همه چیز را می‌دهند.

به گفته لاوروف نقش غرب در اقتصاد آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی در حال افزایش است. در عین حال، شبکه سازمان‌های غیردولتی با بودجه عمدتاً ایالات متحده، بریتانیا و اتحادیه اروپا، در حال گسترش است.

لاوروف افزود: من آنها را فهرست نمی کنم؛ آنها به خوبی شناخته شده‌اند. اما با وجود همه اینها، معتقدم که این کشورها در کنار فدراسیون روسیه ایستاده‌اند. آنها واقعاً متحدان ما هستند. روز پیروزی، ۹ مه ۲۰۲۳، بار دیگر بر این موضوع تاکید کرد."

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید