شنیده شدن صدای انفجار در اطراف کاخ ریاست‌جمهوری/ حملات شدید پهپادی روسیه به اوکراین

کدخبر: ۵۷۴۷۹۲
بامداد امروز شنبه صدای بیش از ۱۰ انفجار در کی‌یف پایتخت اوکراین و نیز در مناطق ژیتومیر و چرنیگوف شنیده شد و در پی آن آژیرهای دفاع غیرنظامی در کی‌یف و مناطق اطراف آن به صدا درآمد.
شنیده شدن صدای انفجار در اطراف کاخ ریاست‌جمهوری/ حملات شدید پهپادی روسیه به اوکراین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، بامداد امروز شنبه پس از ورود تعدادی پهپاد به آسمان کی‌یف و فعال شدن پدافند هوایی اوکراین، مجموعه‌ای از انفجارهای قوی پایتخت این کشور را لرزاند.

بنابر گزارش الجزیره، بر اساس این گزارش صدای انفجاری در آسمان نزدیک کاخ ریاست جمهوری در کی‌یف پایتخت اوکراین شنیده شد.

اداره نظامی کی‌یف اعلام کرد که لاشه های پهپادهای منهدم شده در خیابان‌های محله‌های دارنیتسکی و سولومنسکی پایتخت سقوط کرده است.

همچنین خبرگزاری تاس نیز به نقل از شاهدان عینی گزارش داد بامداد امروز شنبه صدای بیش از ۱۰ انفجار در کی‌یف پایتخت اوکراین و نیز در مناطق ژیتومیر و چرنیگوف شنیده شد و در پی آن آژیرهای دفاع غیرنظامی در کی‌یف و مناطق اطراف آن به صدا درآمد.

این شاهدان افزودند: کی‌یف بامداد امروز شبی پر سروصدا را سپری کرد و صدای انفجارها به حدی شدید بود که همه را از خواب بیدار کرد.

به نوشته خبرگزاری تاس، بر اثر این انفجارها در منطقه دنپروسکی شهر کی‌یف واقع در ساحل غربی رودخانه دنپر آتش‌سوزی رخ داد.

پورتال رسمی هشدار حمله هوایی اوکراین نیز پیشتر اعلام کرده بود که هشداری برای پایتخت و تعدادی از مناطق دیگر صادر شده است.

به گزارش ایرنا، روسیه پیشتر و در میانه تشدید درگیری در جبهه‌های جنگ با اوکراین اعلام کرد که یک حمله پهپادی به کاخ کرملین را خنثی کرده است.

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت اعلام کرد که شب گذشته (سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت) کی‌یف با انجام حمله پهپادی به کاخ کرملین قصد جان ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را کرده بود.

طبق بیانیه کاخ کرملین، دو پهپاد به سوی کاخ کرملین در حرکت بودند اما با کمک سامانه‌های جنگی الکترونیک سرویس‌های امنیتی روسیه سرنگون شدند و این حمله هیچ خسارت جانی یا مالی به همراه نداشت.

در این بیانیه آمده است: در نتیجه سقوط پهپادها و پراکندگی اجزای آنها در محدوده کاخ کرملین تلفات یا خسارتی به همراه نداشت.

دفتر مطبوعاتی رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که در زمان این حمله پوتین در کاخ کرملین حضور نداشته است.

طبق اعلام کاخ کرملین، روسیه این را یک اقدام تروریستی از پیش برنامه‌ریزی شده و سوقصد به جان رئیس جمهور اعلام کرد.

رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

از برگزاری دور اول و دوم گفت‌ وگوهای صلح بین روسیه و اوکراین در هفته نخست این درگیری‌ها تا آخرین روزها و ساعت‌های سال ۲۰۲۲ که از یک طرف مسکو برای ادامه مذاکرات اعلام آمادگی می‌کرد و کی‌یف در واشنگتن به دنبال دریافت حمایت‌های مالی و تسلیحاتی بیشتر برای ادامه جنگ بود گرفته، تا هفته نخست سال جدید میلادی که پیشنهاد آتش‌بس یک‌جانبه روسیه از طرف اوکراین رد شد و اروپا از ارسال سامانه‌های جدید نظامی به اوکراین پرده برداشت؛ تاکنون دورنمایی برای صلح دیده نشده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید