بیانیه مشترک آمریکا و عربستان + جزئیات

کدخبر: ۵۷۴۹۸۷
عربستان و آمریکا بامداد یکشنبه بیانیه‌ای منتشر کردند.
بیانیه مشترک آمریکا و عربستان + جزئیات

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، از شبکه الجزیره قطر، در این بیانیه آمده است که این توافق قابل تمدید بوده و زمان اجرای آن ۴۸ ساعت پس از این توافق خواهد بود و بمدت هفت روز طول خواهد کشید.

در این بیانه آمده که طرف‌های درگیر در سودان برای تسهیل ارسال کمک‌ها و نیز عقب نشینی نیروهایشان از بیمارستان‌ها توافق کردند.

این بیانیه اعلام کرد: دو طرف همچنین تعهد خود را اعلام کرده که پیش از آغاز توافق آتش بس سعی نکنند که برتری نظامی خود را نشان دهند.

در بیانیه عربستان و آمریکا آمده که ساز و کار نظارت بر اجرای این توافق مورد حمایت ریاض و واشنگتن خواهد بود.

در این بیانیه اعلام شده است: ریاض و واشنگتن در کنار ملت سودان قرار دارند و خواستار تعهد طرفین به توافق آتش بس و پایان دادن به درگیری هستند.

منابعی در وزارت امورخارجه عربستان شنبه شب به شبکه خبری الجزیره گفته‌اند که طرف‌های درگیر در سودان برای امضای قرارداد آتش بس انسان دوستانه بمدت یک هفته که قابل تمدید است، به توافق رسیدند.

در همین راستا، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در یک گفت وگو در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که وی با «عبدالفتاح البرهان» فرمانده ارتش سودان درخصوص مذاکرات جاری برای رسیدن به توقف تأثیرگذار درگیری و آتش بس گفت وگو کرده است.

ائتلاف «نیروهای آزادی و تغییر» در سودان اعلام کرد که احتمالا امروز توافق آتش بس جدیدی میان نیروهای درگیر در سودان اعلام شود.

"شریف محمد عثمان"، سخنگوی این ائتلاف پیشتر اعلام کرده بود که توافق جدید نتیجه مذاکرات موجود در جده با نظارت عربستان و آمریکا است و این آتش بس ده روز خواهد بود.

وی اعلام کرد که این آتش بس در راستای پخش کمک های انسان دوستانه و محافظت از مراکز پزشکی، آب و برق در مناطق آسیب دیده سودان می باشد.

سخنگوی این ائتلاف تاکید کرد که آتش بس جدید سه مرحله را شامل می شود؛ تثبیت آتش بس، ایجاد ساز ‌و کارهای جدید و مرحله سوم آغاز روند سیاسی برای حل بحران.

وی در ادامه خواستار فشار کشورهای عربی و اتحادیه عرب بر طرف های درگیر در سودان برای پایبندی به آتش بس شد و گفت که کشورهای عربی متعددی با ائتلاف آزادی و تغییر در تماس هستند.

از سوی دیگر، نیروهای پشتیبانی سریع سودان که یک طرف درگیری است از بیانیه پایانی نشست سران اتحادیه عرب در جده استقبال کرد.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از۱۵ آوریل (۲۶ فروردین) میان نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع بر سر قدرت آغاز شد. با وجود برقراری هفت دور آتش بس در سودان و اعلام پایبندی به آن از سوی طرفین، درگیری‌ها پراکنده همچنان ادامه دارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید