فلاحت پیشه: باید نظر رهبری در باره حد انعطاف ، دقیقا تبیین شود!

کدخبر: ۵۷۴۹۹۶
اقتصادنیوز: پس از تشکیل دولت سیزدهم مشخص شد که اقتصاد ایران با اقتصاد بین‌الملل، ارتباط تنگاتنگی دارد. در واقع دولت ابراهیم رییسی و حامیانش که مدعی بودند، موضوع تحریم‌ها و مسائل حوزه سیاست خارجی ارتباطی با اقتصاد ندارد،پس از حضور در مدیریت کلان کشور به این نتیجه رسیدند که اقتصاد داخلی با تحریم‌های بین‌المللی ارتباط دارد.
فلاحت پیشه: باید نظر رهبری در باره حد انعطاف ، دقیقا تبیین شود!

به گزارش اقتصادنیوز حشمت الله فلاحت پیشه نماینده اصولگرای پیشین مجلس در اعتماد نوشت: این گزاره‌های مبرهن، باید تعیین شوند تا درباره آنها ابهام‌آفرینی نشود.

یک‌بار برای همیشه این مشکل و این خلأ باید حل شود. ابهامی که بین احکام و سیاست‌های کلان مطرح شده از سوی مسوول اصلی سیاست خارجی (رهبر انقلاب) و مرحله اجرا در دولت و تصویب قوانین در مجلس وجود دارد، باید برطرف شود. نباید این‌گونه باشد که به‌رغم اجازه رهبر انقلاب به دولت برای امضای برجام، امضا‌کنندگان به عنوان خائن معرفی شوند.

فراموش نکنید، گروهی از نمایندگانی که امروز در مجلس حاضرند، آشکارا برجام را خیانت دانسته و علنا ادعا می‌کردند برخی نمایندگان، لیست فرماندهان سپاه از جمله شهید سلیمانی را برای ترور به امریکا داده‌اند! این دوگانگی‌ها در خصوص یک سیاست واحد نشان‌دهنده مشکلی در حوزه مصداق‌سازی است.

این نگاه دوگانه در خصوص fatf هم کاملا نمایان است، بر این اساس است که معتقدم در نظام سیاست خارجی کشور خلئی بین احکام کلان ارایه شده توسط مقام معظم رهبری و تبدیل آن به احکام اجرایی و تقنینی توسط دولت و مجلس وجود دارد.

این بحث در نشست روز شنبه رهبری هم مطرح شد؛ ایشان موضوع انعطاف را مطرح کرده و عنوان داشتند ایران می‌تواند در برخی موارد خاص انعطاف داشته باشد. اما این موضوع انعطاف، باید در حوزه سیاست خارجی کاملا تعریف شود؛ دستگاهی مسوول بررسی آن شود تا مشخص شود مثلا در موضوع هسته‌ای تا چه اندازه می‌توان انعطاف داشت؟ در خصوص مناسبات ارتباطی و مذاکره با امریکا انعطاف تا چه حد می‌تواند باشد؟ آیا الگویی که در عربستان استفاده شد در خصوص امریکا هم می‌تواند تکرار شود؟ و... این گزاره و موضوعات دیگری از این دست مهم‌ترین مسائلی هستند که در حوزه مصداق‌سازی باید مورد بررسی قرار بگیرند. در غیر این صورت در آینده هم تفاسیر مختلف از سیاست‌های کلان و راهبردی کشور شکل می‌گیرند و این ابهامات چالش‌های جدیدی را در کشور شکل می‌دهند.

 
 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید