واکنش چین و روسیه به بیانیه تند گروه هفت/ سیاسی سازی گروه هفت ثبات جهانی را تهدید می کند

کدخبر: ۵۷۵۳۹۱
وزارت خارجه روسیه با انتقاد از سیاسی‌سازی گروه هفت، گفت که این نشست با سخن‌پراکنی‌های ضدچینی و ضدروسی خود، ثبات جهانی را تهدید می‌کند.
واکنش چین و روسیه به بیانیه تند گروه هفت/ سیاسی سازی گروه هفت ثبات جهانی را تهدید می کند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، روز شنبه، روسیه ادعا کرد که باخموت را به طور کامل تصرف کرده است که در صورت تأیید آن، طولانی‌ترین و خونین‌ترین نبرد ۱۵ماهه جنگ پایان می‌یابد. ولادیمیر پوتین از نیروهای ارتش و گروه واگنر تمجید کرد.

به نوشته پایگاه رویترز، اما روز یکشنبه، یک ژنرال ارشد اوکراینی گفت که نیروهای کیف همچنان بخش «ناچیزی» از باخموت را کنترل می‌کنند. ژنرال الکساندر سیرسکی در یک پست تلگرامی گفت که نیروهای کیف در حال پیشروی به سمت نیروهای روس در حومه شهر هستند و قصد محاصره تاکتیکی را دارند.

اظهارات سیرسکی توسط هانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین نیز تکرار شد. مالیار در تلگرام نوشت: «نیروهای اوکراینی همچنان از تأسیسات صنعتی و زیرساختی دفاع کرده و بخشی از ارتفاعات مشرف را تصاحب کرده‌اند.»

واکنش ایران به بیانیه گروه هفت/ هرگز پهپادی را در بحران اوکراین در اختیار روسیه قرار نداده‌ایم

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در ۲۴ ساعت گذشته، حملات روسیه به اطراف باخموت، متوقف نشده است.

اواخر روز یکشنبه، یوگنی پریگوژین، رهبر گروه واگنر در پیامی صوتی در تلگرام گفت که مأموریت گروهش انجام شده و نیروهایش ظرف چند روز، منطقه درگیری را ترک خواهند کرد.

پریگوژین گفت: «امروز واگنر هیچ زمینی را تصرف نکرد. ما تمام زمینی که قول داده بودیم را تا آخرین سانتی‌متر تصرف کرده‌ایم. همان‌طور که دیروز اعلام کردیم، مواضع خود را به وزارت دفاع (روسیه) سپرده و در ۲۵ می منطقه را ترک می‌کنیم.»

به گفته تحلیلگران نظامی، باخموت هیچ ارزش استراتژیکی ندارد، اگرچه مسکو گفته است که تصرف آن گامی برای پیشروی عمیق‌تر به منطقه صنعتی دونباس خواهد بود.

باخموت و هیروشیما

طی هفته گذشته، نیروهای اوکراینی سریع‌ترین دستاورد خود در شش ماه گذشته را در جناح‌های شمالی و جنوبی باخموت به دست آوردند. روسیه نیز به برخی عقب‌نشینی برخی سربازان خود اذعان کرد.

کیف می‌گوید هدفش است که نیروهای روس را از نقاط دیگر جبهه به داخل شهر کشانده تا تلفات بیشتری را بر آن‌ها وارد کند تا اینکه خط دفاعی مسکو قبل از ضد حمله بزرگ اوکراین تضعیف شود.

جو بایدن گفت روسیه متحمل بیش از ۱۰۰ هزار تلفات در باخموت شده است. ولودیمیر زلنسکی نیز ویرانی شهر را با حمله بمب اتمی ایالات متحده در جنگ جهانی دوم به هیروشیما مقایسه کرد.

او که روز یکشنبه در نشست گروه هفت در این شهر ژاپن شرکت کرد، گفت: «عکس‌های هیروشیما من را به یاد باخموت و شهرهای مشابه می‌اندازد. هیچ‌چیزی زنده نمانده و همه ساختمان‌ها ویران شده‌اند.»

باخموت که روسیه از آن با نام دوران شوروی یعنی آرتیوموفسک یاد می‌کند، نشان‌دهنده اولین پیروزی بزرگ مسکو در جنگ اوکراین طی ماه‌های اخیر است.

نبرد باخموت حاکی از شکاف عمیق بین واگنر و ارتش روسیه بود. به مدت دو هفته، پریگوژین روزانه پیام‌های صوتی و تصویری تندی در محکومیت فرماندهی نظامی روسیه منتشر می‌کرد.

ASUN2IHGFVIDVOX7KAL5SDPF7E

سایه روسیه و چین بر گروه هفت

رهبران ثروتمندترین دموکراسی‌های جهان در اجلاس سران گروه هفت گفتند که از حمایت از اوکراین کوتاه نخواهند آمد. زلنسکی نیز که در هیروشیما حضور یافته بود، گفت که مطمئن است که پس از ماه‌ها لابی‌گری، بالاخره کیف جت‌های اف۱۶ را از غرب دریافت می‌کند. بایدن گفت که اف۱۶ برای نیروهای اوکراینی در نبرد باخموت فایده‌ای نداشتند، اما می‌توانستند تفاوت بزرگی در مقابله با آنچه در راه است ایجاد کنند.

MRN65EHB75KFHHIU5QYNY7EFOQ

وزارت خارجه روسیه با انتقاد از سیاسی‌سازی گروه هفت، گفت که این نشست با سخن‌پراکنی‌های ضدچینی و ضدروسی خود، ثبات جهانی را تهدید می‌کند. مسکو قبلاً عضو این گروه بود اما در سال ۲۰۱۴ و در پی الحاق کریمه به روسیه، از آن اخراج شد.

پکن نیز به این اجلاس واکنش نشان داد و روزنامه دولتی چین این نشست را «کارگروه ضدچینی» خواند. وزیر ژاپن در پکن احضار شد. در بیانیه این اجلاس، چین در مرکز چالش‌های مختلف از مسئله تایوان گرفته تا دریانوردی و اجبار اقتصادی و حقوق بشر قرار دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید