گمانه زنی ها درباره تغییر موضع هند و برزیل درباره جنگ اوکراین

کدخبر: ۵۷۵۴۰۰
رهبر اوکراین در تصمیمی غافلگیرکننده، شخصا در نشست هیروشیما شرکت کرد و از فرصت مواجهه با مودی و لولا، رهبران دو کشور در حال توسعه که برای حفظ روابط نزدیک با مسکو تلاش کرده‌اند، استفاده کرد.
گمانه زنی ها درباره تغییر موضع هند و برزیل درباره جنگ اوکراین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در اجلاس سران گروه هفت در ژاپن به دنبال جذب برزیل و هند بود، جایی که از رهبران این کشورها خواست تا پشت پیشنهاد او برای پایان دادن به جنگ روسیه متحد شوند.

به نوشته فایننشال تایمز، زلنسکی در سخنانی خطاب به رهبران گروه هفت، نخست‌وزیر هند، نارندرا مودی، و رئیس جمهور برزیل، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، گفت که برای مقابله با تجاوزات مسکو به «رهبری شفاف جهانی دموکراسی» نیاز است.

زلنسکی روز یک‌شنبه گفت: «هرچه همه با هم بیش‌تر کار کنیم، احتمال کم‌تری وجود دارد که دیگران در جهان مسیر جنون‌آمیز روسیه را دنبال کنند. اما آیا این کافی است؟ من فکر می‌کنم که ما به رهبری روشن جهانی دموکراسی نیاز داریم. این مهم‌ترین چیزی است که ما با همکاری خود باید ارائه کنیم».

رهبر اوکراین در تصمیمی غافلگیرکننده، شخصا در نشست هیروشیما شرکت کرد و از فرصت مواجهه با مودی و لولا، رهبران دو کشور در حال توسعه که برای حفظ روابط نزدیک با مسکو تلاش کرده‌اند، استفاده کرد. چین نیز که از محکوم کردن تهاجم روسیه امتناع کرده، سعی کرده تا با درخواست آتش‌بس، خود را به عنوان یک صلح‌ساز نشان دهد.

واکنش چین و روسیه به بیانیه تند گروه هفت/ سیاسی سازی گروه هفت ثبات جهانی را تهدید می کند

طرح 10 ماده‌ای زلنسکی برای پایان دادن به مناقشه شامل درخواست از مسکو برای خروج تمام نیروهایش و به رسمیت شناساندن تمامیت ارضی کامل اوکراین است. طرح صلح چین که در فوریه ارائه شد، خواستار خروج کامل روسیه از سرزمین های اشغالی، قبل از آغاز مذاکرات صلح نیست.

به گفته زلنسکی: «تا زمانی که مهاجمان روس در سرزمین ما باقی بمانند، هیچ کس پای میز مذاکره با روسیه نخواهد نشست. اشغالگران باید خارج شوند و جهان به اندازه کافی قدرت دارد تا روسیه را وادار کند که صلح را گام به گام بازگرداند».

به گفته افراد مطلع، در دیدار روز یک‌شنبه، زلنسکی به لولا و مودی گفته که جنگ در اوکراین جنگی علیه منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی است و از آن‌ها خواست از کی‌یف حمایت کنند تا از این اصول برای همه کشورها دفاع کنند.

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن پس از میزبانی اجلاس هیروشیما گفت: «با دعوت از رئیس‌جمهور زلنسکی به ژاپن، ما توانستیم همبستگی استواری بین G7 و اوکراین نشان دهیم». ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا هم در کنفرانس مطبوعاتی روز یک‌شنبه خود گفت که هرگونه راه حل صلح باید «بر اساس شرایط اوکراین» باشد. سوناک گفت: «به عبارت دیگر، ما باید نشان دهیم که تجاوز سرزمینی خشونت‌آمیز پاداشی دریافت نمی‌کند. کسانی که خواهان صلح هستند اما مکارانه به دنبال آتش‌بس هستند، باید بدانند که این یک صلح عادلانه و بادوام نیست».

مقامات ایالات متحده و کشورهای غربی هم از طرح چین استقبال نکرده‌اند. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو پس از انتشار این خبر گفت: طرح چین «اعتبار زیادی ندارد» زیرا این تهاجم را محکوم نکرده است. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده گفت که هر پیشنهادی ارزش بررسی دارد، اما خاطرنشان کرد که اگر روسیه به اولین نکته در طرح چین که بر لزوم احترام به حاکمیت کشورها تأکید می‌کند، پایبند بماند، جنگ «فردا» پایان خواهد یافت.

هم‌چنین جو بایدن با زلنسکی دیداری دوجانبه داشت و بر تعهد خود برای کمک به اوکراین -بلافاصله پس از رونمایی دولتش از بسته تسلیحاتی جدید 375 میلیون دلاری برای این کشور- و ایجاد ظرفیت بلندمدت اوکراین برای دفاع و جلوگیری از تجاوز روسیه تاکید کرد.  زلنسکی هم با به اشتراک گذاشتن عکس‌های خود با بایدن به اشتراک نوشت که دو طرف «در مورد همکاری بیش‌تر برای تقویت قابلیت‌های دفاعی کشورمان و همچنین اجرای فرمول صلح اوکراین گفت‌وگو کرده‌اند».

کاخ سفید اضافه کرد که دو رهبر همچنین در مورد طرح حمایت ایالات متحده از تلاش‌ها برای آموزش خلبانان اوکراینی برای پرواز با جت‌های جنگنده نسل چهارم از جمله F-16 گفتگو کردند. این نشست دو روزه پس از آن برگزار شد که ایالات متحده، بریتانیا و کانادا از دور جدید تحریم‌ها علیه روسیه رونمایی کردند تا دستیابی این کشور به تجهیزات مورد نیاز برای حمله به اوکراین دشوارتر شود.

ایالات متحده بزرگ‌ترین حامی اوکراین از زمان حمله روسیه به این کشور در سال 2014 بوده است. این کشور کمک‌های نظامی خود را به کی‌یف پس از تهاجم تمام عیار روسیه در فوریه 2022 افزایش داد و تسلیحات پیشرفته ناتو از جمله خودروهای زرهی، سیستم‌های توپخانه، دفاع هوایی را به این کشور تحویل داد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید