پیشرفت های ایران در زمینه فن‌آوری موشکی

اسرائیل نگران موشک های ایران /توافق برجام نقض شد؟

کدخبر: ۵۷۷۸۴۱
رسانه اسرائیلی مدعی شد که براساس توافق برجام قرار بر این بود که ایران از آزمایش موشک حامل کلاهک هسته ای به مدت هشت سال خودداری کند، هرچند گمانه زنی‌هایی در ارتباط با موشک خرمشهر مطرح است؛ مشخصات این موشک ناشناخته است و مشخص نیست که آیا ایران با پرتابش توافق برجام را نقض کرده یا نه.
اسرائیل نگران موشک های ایران /توافق برجام نقض شد؟

به گزارش اقتصادنیوز، به ادعای نشریه اسرائیلی جروزالم پست اعلامیه روز جمعه ایران مبنی بر آزمایش موشک بالستیک دوربرد جدید، تهدیدی جدی برای منطقه است.

ادعای اسرائیلی درباره برنامه موشکی ایران

این نشریه در ادامه ادعای خود ضمن اشاره به فرایند پیچیده برنامه موشکی ایران در این باره مدعی شده که موشک‌های ایران از منظر برد و سوخت و حتی سامانه‌هایی که این جنگ‌افزار را تولید می کنند، متفاوت هستند.

جروزالم پست در ادامه ادعای خود آورده که ایران از 1980 در حال توسعه برنامه موشکی‌اش بوده و امروز در تلاش است تا برد و دقت موشک‌هایش را افزایش دهد. این کشور همچنین از سوخت مایع و جامد برای موشک هایش استفاده می‌کند.

سلاح هایی که خطری برای اسرائیل و آمریکاست

این نشریه اسرائیلی همچنین نوشته که ایران مشغول ساخت موشک‌هایی است که بتوانند ماهواره‌ها را پرتاب کنند. این کشور همچنین بر موشک های کروز و مهمات هدایت شونده دقیق متمرکز شده است. به ادعای جروزالم پست، چنین کنشی بدین معنا است که ایران گزینه‌های زیادی را در باب استفاده از سلاح‌هایی دارد که می توانند اسرائیل، ایالات متحده و کشورهای منطقه را تهدید کنند.

این نشریه در ادامه ادعای خود آورد که بخشی از برنامه موشکی ایران مرتبط است با مهندسی معکوس و مدل سازی موشک‌های تازه که ایران توانسته آنها را با توسل به نمونه‌های جنگده‌های شوروی، چینی یا کره شمالی بسازد. جروزالم پست مدعی است که موشک‌های ایران غالبا در کانون توجه ها قرار دارند و دانش زیادی در باب آنها وجود دارد.

مرکز مطالعات استراتژیک و بین الملل با انتشار گزارشی فهرستی از موشک های ایران را منتشر کرد که در قاب آن موشک های بالستیک میان برد عماد، موشک قدر-1(مدل بهسازی شده موشک شهاب ۳)، موشک خرمشهر، و همچنین موشک‌های بالستیک کوتاه برد ذوالفقار، تندرو-69، شهاب2، فاتح 110 و فاتح 313 تعریف شده اند.

MoAEF38l6IoG

موشک خرمشهر که ایران اخیرا آن را آزمایش کرده، ممکن است بردی فراتر از 2 هزار کیلومتر داشته باشد در حالی که عماد و قدر دارای بردی میان 1700 تا 1950 کیلومتر هستند و برد شهاب 3 حدود 1300 کیلومتر برآورد شده است.

ویژگی کروز 3

ایران همچنین در حال ساخت کروز سه است؛ موشکی که گفته می شود می‌تواند تا برد 3 هزار کیلومتر پرواز کند. با این حال بخش عمده ای از موشک‌ها که برد بالایی دارند در حال توسعه هستند؛ موشک‌هایی چون سیمرغ، عماد، قدر و خرمشهر.

به نوشته نشریه اسرائیلی جروزالم پست موشک ها را می توان براساس سوخت‌های مورد استفاده در پیشرانه تقسیم کرد. به عنوان نمونه، موشک‌های شهاب، عماد، قدر، خرمشهر و قیام همگی دارای سوخت مایع هستند و فاتح، دزفول، رعد، ذوالفقار و تندر از سوخت جامد استفاده می‌کنند.

با این حال از منظر برد هیچ تفاوتی میان این موشک ها وجود ندارد هم سوخت جامد و هم مایع برای موشک‌های کوتاه برد و میان برد استفاده می‌شود. موشک‌ها با سوخت جامد ممکن است از منظر سرعت مزایایی داشته باشند.

rUqQHttFq9aC

آزمایش های موشکی ایران ادامه دارد

بنیاد دفاع از دموکراسی، نهادی که سال 2023 موشک‌های ایران را بررسی کرد، در این باره با انتشار گزارشی مدعی شد که از سال 2015، یعنی زمانی که ایران با برجام موافقت کرد، حدود 228 موشک بالستیک پرتاب کرده است. به ادعای نشریه اسرائیلی ایران علیرغم محدودیت های تعریف شده در توافق هسته ای، به آزمایش‌های موشکی‌اش ادامه داده است و در زمینه فن‌آوری موشکی پیشرفت‌هایی را تجربه کرده است.

توافق برجام نقض شد؟

جروزالم پست در ادامه این گزارش مدعی شد که براساس توافق برجام قرار بر این بود که ایران از آزمایش موشک حامل کلاهک هسته ای به مدت هشت سال خودداری کند.به ادعای این نشریه، ایران براساس این چارچوب فعالیت داشته هرچند گمانه زنی‌هایی در ارتباط با موشک خرمشهر مطرح است؛ مشخصات این موشک ناشناخته است و مشخص نیست که آیا ایران با پرتابش توافق برجام را نقض کرده یا نه.

این نشریه اسرائیلی در ادامه این گزارش مدعی شد که در شرایط کنونی ایران از طرق مختلف خواه با توسل به برنامه فضایی‌اش و یا برنامه موشکی خود به تهدید تبدیل شده است بالاخص این که این کشور به دنبال ساخت موشک‌های پیچیده‌تری با استفاده از انواع سوخت یا سرمایه گذاری در موشک های کروز، مهمات مانور و پهپادهایش است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید