آغاز ضدحمله گسترده اوکراین یا کمپین فریب روسیه؟

کدخبر: ۵۷۸۴۱۴
اقتصادنیوز: یک مقام کرملین ادعا کرد که نیروهای اوکراینی برای دومین روز تلاش کرده‌اند تا از خطوط دفاعی روسیه در جنوب شرقی اوکراین بگذرند.
آغاز ضدحمله گسترده اوکراین یا کمپین فریب روسیه؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، روز دوشنبه، یک مقام کرملین گفت که نیروهای اوکراینی برای دومین روز تلاش کرده‌اند از خطوط دفاعی روسیه در جنوب شرقی اوکراین بگذرند. وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرده است که جلوی حمله‌ای در یکی از مناطق ضمیمه‌شده را گرفته است.

تصمیم مهم برلین درباره ارسال جنگنده‌های غربی به اوکراین

آسوشیتدپرس گزارش داد، مقامات کیف اعلام کردند که گزارش‌های حمله یک کمپین نشر اطلاعات نادرست از جانب روسیه است. ارتش اوکراین پس ۱۵ ماه جنگ برای یک ضدحمله گسترده آماده می‌شود.

ولادیمیر روگوف، یکی از مقامات گماشته کرملین در استان نیمه‌اشغالی زاپوریژیای اوکراین گفت که درگیری‌ها در مرز این استان با منطقه شرقی دونتسک در روز دوشنبه و پس از اینکه نیروهای دفاعی روسیه پیشروی اوکراینی‌ها متوقف کردند، از سر گرفته شد.

روگوف تحرکات نظامی اوکراین را بخشی از تلاش برای رسیدن به ساحل دریای آزوف و قطع کریدور زمینی به شبه‌جزیره کریمه می‌داند. تحلیلگران مدت‌ها این استراتژی را محتمل می‌دانستند؛ زیرا نیروهای روسیه را به دو نیم تقسیم کرده و خط تدارکاتی به کریمه که یک مرکز نظامی کلیدی روسیه در جنگی است را تحت فشار قرار می‌دهد. قبلاً مسکو مدعی شده بود که حملات بزرگ اوکراین را در استان دونتسک، نزدیک مرز آن با منطقه زاپوریژیا خنثی کرده است.

زاپوریژیا و دونتسک دو استان از چهار استانی هستند که ولادیمیر پوتین در پاییز سال گذشته بر آن‌ها ادعای مالکیت کرد و اکنون نیز بخش‌هایی از آن‌ها در اختیار روسیه است. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که جلوی حمله بزرگ روز یکشنبه به پنج نقطه در استان دونتسک را گرفته است. مقامات اوکراینی هیچ حمله‌ای را تأیید نکردند.

اوکراین اغلب تا پایان عملیات نظامی خود منتظر می‌ماند تا اقدامات خود را تأیید کند. با این حال، گزارش‌های تأییدنشده این گمانه‌زنی را تقویت کرد که یک عملیات زمینی بزرگ اوکراین در جریان است.

ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه در یک ویدئوی غیرمعمول مدعی شد که ۲۵۰ پرسنل اوکراینی در نبرد استان دونتسک کشته شدند و ۱۶ تانک اوکراینی، سه خودروی جنگی پیاده‌نظام و ۲۱ خودروی زرهی جنگی منهدم شدند. کوناشنکوف گفت: «هدف دشمن شکستن دفاع ما در آسیب‌پذیرترین بخش جبهه بود. دشمن به اهداف خود نرسید و هیچ موفقیتی به دست نیاورد». وزارت روسیه گفت که حمله صبح روز یکشنبه آغاز شد اما تا اوایل دوشنبه منتظر ماند تا آن را اعلام کند.

در پاسخ، مرکز ارتباطات راهبردی نیروهای مسلح اوکراین در تلگرام اعلام کرد که نیروهای روسیه در حال افزایش عملیات اطلاعاتی و روانی خود هستند. در بیانیه‌ای در تلگرام آمده است: «به منظور تضعیف روحیه اوکراینی‌ها و گمراه‌کردن جامعه روسیه و اوکراین، پروپاگانداچی‌های روس اطلاعات نادرستی در مورد ضدحمله، نقاط درگیر و تلفات ارتش اوکراین منتشر می‌کنند».

پنتاگون اعتراف کرد / کمک به اوکراین ....

طی ماه‌های گذشته، مقامات اوکراینی گفته‌اند که یک حمله بهاری با تسلیحات پیشرفته غربی جهت بازپس‌گیری سرزمین‌های اشغالی برنامه‌ریزی شده است؛ اما درباره اینکه در چه زمانی و از کجا ممکن است شروع شود یا اینکه آیا قبلاً آغاز شده است، سکوت کرده‌اند.

فعالیت‌های نظامی اخیر، از جمله حملات هواپیماهای بدون سرنشین به مسکو، حملات فرامرزی به روسیه و خرابکاری و حملات پهپادی به زیرساخت‌های پشت خطوط روسیه، مسکو را عصبانی کرده است. تحلیلگران می‌گویند این اقدامات می‌تواند نشان‌دهنده شروع یک ضد حمله باشد.

به گفته دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز دوشنبه، برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی چندین منطقه روسیه هک شد. در تلویزیون و رادیو صدایی ساختگی از پوتین پخش شد که می‌گفت نیروهای اوکراینی به مناطق بلگورود، بریانسک و کورسک روسیه حمله کرده‌اند.

پسکوف در اظهاراتی که توسط خبرگزاری‌های روسی منتشر شد، گفت که صدای ساختگی اعلام کرد که در آن مناطق حکومت‌نظامی اعلام شده و از مردم خواسته شده است که از آنجا خارج شوند و همه روس‌های واجد شرایط باید برای بسیج عمومی اعزام شوند.

روز دوشنبه، ارتش روسیه اعلام کرد که آخرین حمله اوکراین به منطقه بلگورود در مرز اوکراین را دفع کرده است. روس‌هایی که ادعا می‌کنند در کنار نیروهای اوکراینی می‌جنگند، گفتند که روز یکشنبه حمله کردند. به گفته وزارت دفاع روسیه، آنها با حملات هوایی و آتش توپخانه عقب رانده شدند.

مایکل کلارک، رئیس سابق انستیتوی رویال یونایتد گفت که در هفته‌های اخیر، تحرکات افزایش یافته است که احتمالاً نشانه‌ای از آغاز ضدحمله بوده و احتمالاً در ماه ژوئن شاهد آغاز عملیات زمینی اوکراین هستیم.

حداقل دو عامل در این زمان نقش دارند. شرایط زمینی بهتر برای جابه‌جایی نیروها و تجهیزات پس از زمستان و استقرار سلاح‌های پیشرفته غربی و آموزش نیروهای اوکراینی برای استفاده از آنها.

متحدان غربی اوکراین بیش از ۷۰ میلیارد دلار به این کشور کمک نظامی ارسال کرده‌اند. بیرون‌راندن نیروهای کرملین چالشی بزرگ برای فرماندهی کیف است. روسیه خطوط دفاعی گسترده‌ای از جمله سنگرها، میدان‌های مین و موانع ضدتانک ساخته است. تحلیلگران می‌گویند که اوکراین می‌تواند در امتداد خط مقدم ۱۱۰۰ کیلومتری، حملاتی هم‌زمان را آغاز کند.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت که اوکراین از شش گردان مکانیزه و دو گردان تانک در حملات دونتسک استفاده کرده است. او گفت که ژنرال والری گراسیموف، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه در یکی از پست‌های فرماندهی جبهه حضور داشت. اعلام دخالت مستقیم گراسیموف می‌تواند پاسخی به انتقاد برخی وبلاگ‌نویسان نظامی روسی و یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر باشد مبنی بر اینکه فرماندهی مرکزی روسیه به اندازه کافی در جبهه حضور نداشته‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید