ریاض: انتقادات واشنگتن را نادیده می‌گیریم!

پیام رونمایی از قراردادهای عظیم چین و سعودی

کدخبر: ۵۷۹۷۴۵
اقتصادنیوز:عربستان سعودی روز یک‌شنبه در اولین روز از کنفرانس تجاری چین و کشورهای عرب در ریاض، از قراردادهای سرمایه گذاری میلیاردها دلاری بین چین و جهان عرب خبر داد.
پیام رونمایی از قراردادهای عظیم چین و سعودی

به گزارش اقتصادنیوز به نوشته میدل‌ایست آی، این کنفرانس در بحبوحه روابط تجاری و دیپلماتیک رو به رشد بین پکن و کشورهای خاورمیانه -از جمله نزدیکی ایران و عربستان سعودی اخیر با میانجی‌گری چین که روابط منطقه‌ای را تغییر داده- برگزار شد.

nNs3RU906pM9

پادشاهی نفت خیز برای اولین بار میزبان این کنفرانس است که اکنون دهمین دوره آن در حال برگزاری است. وزارت سرمایه گذاری عربستان در بیانیه ای اعلام کرده که طی دو روز، بیش از 3500 مقام دولتی و تجاری از چین و کشورهای عربی را گرد هم خواهد آورد. در این بیانیه آمده که این رویداد «در اولین روز از امضای 10 میلیارد دلار قراردادهای سرمایه گذاری رونمایی می‌کند» - که اکثر قریب به اتفاق آن به پروژه‌هایی در عربستان سعودی یا توسط شرکت ها و نهادهای دولتی سعودی اختصاص یافته است. این شامل یک یادداشت تفاهم 5.6 میلیارد دلاری بین وزارت سرمایه گذاری عربستان و هیومن هوریزونز -سازنده چینی خودروهای برقی و خودران- است. 

این تفاهم‌نامه‌ها در زمینه‌های مختلف از جمله فن‌آوری، کشاورزی، انرژی‌های تجدیدپذیر، املاک و مستغلات، منابع طبیعی و گردشگری به تفصیل شرح داده شده است.

دوران جدید و مفید برای مردم ما

در آغاز این کنفرانس، شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، بر پتانسیل افزایش روابط تجاری و اقتصادی بین چین و کشورهای عربی تاکید کرد. او گفت: «این نشست فرصتی است... برای ساختن آینده‌ای مشترک به سوی عصری جدید و سودمند برای مردم ما».

 

بر اساس بیانیه عربستان سعودی، قراردادی به ارزش 533 میلیون دلار بین شرکت AMR ALuwlaa و گروه بین المللی Zhonghuan (هنگ کنگ) برای ایجاد یک کارخانه آهن در عربستان سعودی منعقد شد. هم‌چنین در این بیانیه آمده است که گروه ASK عربستان و شرکت ملی زمین شناسی و معدن چین یک قرارداد همکاری 500 میلیون دلاری برای استخراج مس در این کشور امضا کردند.

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در ماه دسامبر از عربستان سعودی - بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام جهان - بازدید کرد که انتقاد متحد دیرینه ریاض، ایالات متحده را برانگیخت.

فشارهای آمریکا را نادیده می‌گیریم!

خبرگزاری رویترز هم با اشاره به قرارداهای منعقد شده در این کنفرانس نوشت، در حالی که روابط بین عربستان سعودی -به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان- و چین هم‌چنان بر پایه روابط انرژی است، تلاش‌های اخیر حاکی از تقویت سرمایه گذاری در بخش‌های غیرنفتی به عنوان بخشی از دستور کار تنوع بخشی اقتصاد از سوی پادشاهی سعودی وجود دارد. هم‌چنین در بحبوحه گرم شدن روابط سیاسی بین ریاض و پکن، تعمیق همکاری در زمینه‌های امنیتی و فن‌آوری حساس به نگرانی ایالات متحده دامن زده است.

 

photo_2023-06-12_02-17-10

در این شرایط، وزیر انرژی این کشور روز یکشنبه اعلام کرد که عربستان سعودی خواهان همکاری و نه رقابت با چین است و اظهار داشت که سوءظن غرب در مورد روابط رو به رشد آنها را نادیده گرفته است. شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان در پاسخ به سوالی درباره انتقاد از روابط دوجانبه در حاشیه این کنفرانس گفت: «من در واقع آن را نادیده می گیرم زیرا ... به عنوان یک تاجر ... به جایی خواهید رفت که فرصت برای شما وجود داشته باشد. ما مجبور نیستیم با انتخابی بین «ما» و «آن‌ها» روبرو باشیم که به دیگران مربوط است». این در حالی است که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در سفر هفته گذشته خود به ریاض گفت که واشنگتن «از کسی نمی خواهد که بین ایالات متحده و چین یکی را انتخاب کند».

در حال حاضر کارآفرینان و سرمایه گذاران چینی برای حضور در این کنفرانس -تنها چند روز پس از دیدار آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده از عربستان- به ریاض هجوم آورده‌اند.

در ماه مارس، غول نفتی دولتی عربستان سعودی، آرامکو، دو قرارداد بزرگ را برای افزایش سرمایه گذاری چند میلیارد دلاری خود در چین و تقویت رتبه خود به عنوان بزرگ‌ترین تامین کننده نفت خام چین اعلام کرد. این بزرگ‌ترین موارد اعلام شده از زمان سفر شی جین پینگ، رئیس جمهور چین به عربستان سعودی در ماه دسامبر بود، جایی که وی خواستار تجارت نفت به یوان شد -اقدامی که تضعیف سلطه دلار را به همراه خواهد داشت.

شاهزاده عبدالعزیز گفت: «تقاضای نفت در چین همچنان در حال افزایش است، بنابراین ما باید بخشی از این تقاضا را تامین کنیم. پس به جای رقابت، باید با چین همکاری کرد».

شتاب دو کشور در تقویت روابط، چشم‌اندازهایی را برای نتیجه‌گیری موفقیت آمیز مذاکرات برای توافق تجارت آزاد بین چین و شورای همکاری خلیج فارس که از سال 2004 شروع شده، افزایش داده است. خالد الفالح، وزیر سرمایه‌گذاری عربستان سعودی، گفته: «هر گونه توافقی باید در راستای رشد صنایع نوظهور خلیج فارس باشد، زیرا منطقه به سمت تنوع‌بخشی به اقتصاد غیرنفتی حرکت می‌کند». فالح گفت: «ما باید صنایع خود را برای صادرات توانمند کنیم، بنابراین امیدواریم همه کشورهایی که با ما برای معاملات آزاد مذاکره می‌کنند، بدانند که ما باید از صنایع جدید و نوظهور خود محافظت کنیم.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید