ادعای جدید درباره توافق ایران و آمریکا/ پول‌های ایران آزاد می‌شود؟

کدخبر: ۵۸۰۴۶۷
روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی مدعی شده به محتوای توافق احتمالی و "نزدیک" ایران و امریکا دست یافته است. هنوز هیچ منبع مستقل یا مقامات ایران یا امریکا محتوای این گزارش را تایید نکرده اند یا واکنشی نداشته اند.
ادعای جدید درباره توافق ایران و آمریکا/ پول‌های ایران آزاد می‌شود؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از عصرایران،  روزنامه نیویورک تایمز ادعا کرده است براساس توافق جدید، ایران غنی سازی اورانیوم بالاتر از 60 درصد را متوقف می کند و در مقابل تهران، از طریق نمایندگانش، حملات علیه نیروهای امریکایی از جمله پیمانکاران امریکایی در سوریه و عراق را متوقف می کند. روزنامه نیویورک تایمز می گوید این موضوع را از مقامات ایرانی دریافت کرده است.

مقامات اسرائیلی گفته اند در استانه اعلام این توافق قرار داریم.

همچنین به گفته همین منبع، ایران همکاری با بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی را افزایش می دهد و از فروش موشک های بالستیک به روسیه خودداری می کند.
 
 همچنین در چارچوب این توافق، ایران انتظار دارد امریکا از تشدید تحریم ها علیه اقتصاد ایران و از توقیف نفتکش های ایرانی خودداری کند. همچنین امریکا از صدور قطعنامه ها و تصمیمات و تحریم ها و مجازات های بین المللی در سازمان ملل متحد یا آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران به دلیل برنامه اتمی اش خودداری خواهد کرد.

توافق احتمالی ایران و آمریکا: آزادی زندانیان / آزادسازی پول ایران در کره و نگهداری در بانک قطر برای مصارف بشردوستانه / توقف غنی سازی بالای 60% / توقف افزایش تحریم ها / توقف حملات به آمریکایی ها در عراق و سوریه / عدم فروش موشک ایران به روسیه
 
ایران زندانیان امریکایی را ازاد می کند و در مقابل امریکا هم میلیارد ها دلار پول توقیف و متوقف شده ایران در کشورهای مختلف را آزاد خواهد کرد اما از این پول ها تهران تنها می تواند برای اهداف بشردوستانه مثل خرید غذا و دارو، هزینه کند.

 در چارچوب توافق جدید، 7 میلیارد دلار ایران در بانک های کره جنوبی هم آزاد اما در یک بانک قطری نگهداری می شود و ایران می تواند از آن  تنها برای خریدهای بشردوستانه (از جمله غذا و دارو) هزینه کند.
به تازگی هم 2.7 میلیارد دلار پول ایران در عراق ازاد شد اما ایران تنها می تواند از این پول برای خرید غذا و  دارو استفاده کند.

این گزارش خبری نیویورک تایمز امروز پنجشنبه منتشر شده است. خبرنگاران نیویورک تایمز گفته اند خبرهای این گزارش را از طریق مقامات اسرائیل، امریکا و ایران به دست آورده اند اما نام مقامات را فاش نکرده اند.

در این گزارش آمده است: دولت جو بایدن برای توقف رشد برنامه هسته ای ایران و آزادی زندانیان امریکایی به آرامی و بی سر و صدا با تهران مذاکره می کند. این مذاکرات در راستای تلاش های امریکا برای کاهش بحران و کاهش خطرات رویارویی نظامی با تهران است.

هدف امریکا، دست یابی به توافق غیررسمی و غیرمکتوب است که برخی مسوولان ایرانی آن را "آتش بس سیاسی" نامیده اند.
 هدف از این توافق، منع افزایش تنش در روابط ایران و امریکاست.  روزنامه نیویورک تایمز این روابط را "دشمنی طولانی مدت" نامیده است. 

نیویورک تایمز افزود: با افزایش انبار اورانیوم غنی شده در سطح بالا و نزدیک شدن به درجه ساخت بمب اتمی در ایران و ارسال پهپادها از سوی ایران به روسیه برای استفاده علیه اوکراین، رابطه تهران - واشنگتن تر خطرناک تر هم شده است. 

 

 روزنامه نیویورک تایمز گفته است ازطریق سه مقام ارشد اسرائیلی و یک مقام ایرانی و یک اسرائیلی، به موضوعات مذاکرات و توافق احتمالی تهران - واشنگتن دست یافته است. 

مذاکرات غیرمستقیم ایران و امریکا در عمان در بهار جاری بخشی از تلاش های تماس دو کشور است.

 
 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید