واکنش قوه قضائیه به اظهارات فرمانده انتظامی مازندران/ این ادبیات در شأن سردار نبود

کدخبر: ۵۸۰۸۹۴
معاون اول قوه قضائیه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به اظهارات اخیر فرمانده انتظامی مازندران واکنش نشان داد و گفت: این ادبیات در شأن سردار نبوده است.
واکنش قوه قضائیه به اظهارات فرمانده انتظامی مازندران/ این ادبیات در شأن سردار نبود

به گزارش اقتصادنیوز، محمد مصدق، معاون اول قوه قضاییه در نشست خبری امروز (۲۸ خردادماه) با خبرنگاران با اشاره به حوادث سال گذشته و عفو رهبر انقلاب گفت: برخورد قوه قضاییه رویکردی متانت محور توام با عقلانیت و البته مدیریت بود.

بر اساس گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: وقتی رئیس قوه قضاییه پیشنهاد عفو را به رهبر انقلاب ارائه کرد، مستحضر باشید که پیشنهاد عفو زمانی داده شد که اغتشاشات تمام شده بود و نظام با کمال اقتدار پیشنهاد عفو را داد و از روی ضعف و ناتوانی نبود. رهبر انقلاب موافقت کردند و ۹۰ هزار نفر از این عفو استفاده کردند.

وی ادامه داد: استفاده ۹۰ هزار نفر از عفو به این معنا نیست که این تعداد افراد از زندان آزاد شدند، این‌ افراد اصلا زندان نبودند. بسیاری از این‌ افراد تحت تعقیب بودند که رهبر انقلاب فرمودند آنها عفو شوند. البته استثنائاتی هم وجود داشت و افرادی بودند که دست‌شان به خون آلوده شده بود و افرادی که حق الناس به گردن داشتند. اما طبق آنچه در آن بخشنامه آمد، این عفو واقعا بی سابقه، به زبان دشمنان هم یکی از محسنات نظام اسلامی برشمرده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه فناوری‌های نوین بسیار جلو هستیم، گفت: در سال ۱۴۰۱ نزدیک سه میلیون استعلام توسط سامانه انجام شده که مربوط به کار‌های مختلف مردم با دستگاه قضایی است که ۵۰۰ درصد رشد نسبت به سابق را نشان می دهد.

وی درباره آخرین وضعیت لایحه جرم زدایی گفت: یکی از مشکلاتی که امروز هم مردم و هم قوه قضاییه را درگیر کرده است، یکی از عواملش این است که خیلی از رفتار‌هایی که امروزه بر اساس قانون عنوان رفتار مجرمانه دارد، نباید جنبه داشته باشد بلکه باید جنبه تخلف داشته باشد و توسط صنف خودش رسیدگی شود.

حجت الاسلام والمسلمین مصدق ادامه داد:موضوعات باید از نظر علمی بررسی شده است اگر تخلفی محرز شود و آن مجازاتی که برای مرتکب در نظر می‌گیرند بسیار بازندارنده‌تر از آن مجازاتی است که برای مرتکب شونده در نظر می‌گیرند. یک لایحه‌ای با این رویکرد تقدیم مجلس شده است و در ۲ سال گذشته قدری مواد آن عوض شده است.

معاون اول قوه قضاییه اضافه کرد: از برخی موارد، حالت مجرمانه را گرفتیم و آن‌ها را تخلف نامیده ایم. نداشتن گواهینامه در رانندگی جرم است، زمانی این تخلف انجام شود چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ پرونده تشکیل شده و به دادسرا و دادگاه می‌رود و برای آن جزای نقدی در نظر می‌گیرند. این موارد می‌تواند در کمیسیونی که در راهنمایی و رانندگی با حضور نماینده قوه قضاییه است و یا به شورای حل اختلاف و یا پلیس راهنمایی و رانندگی بررسی شود.

وی گفت: لایحه جرم زدایی بدین معنی است که وقتی برخی موارد هم اکنون جرم هستند، بگوییم از هم اکنون جرم نیست و توسط صنوف خود بررسی می‌شود.

توضیحات معاون اول قوه قضاییه در مورد ویدئو منتشر شده از فرمانده انتظامی یکی از استان ها

وی در رابطه با ویدئو منتشر شده در فضای مجازی از صحبت های فرمانده انتظامی یکی از استان ها اظهار کرد: این مورد سه روز گذشته اتفاق افتاده است اولا ادبیات، ادبیات خوبی نبود، اما در دفاع از آن فرد باید گفت که فیلم پخش شده تقطیع شده است و موضوع در رابطه با حجاب نیست بلکه در فیلم در رابطه با افراد شرور، سرقت مسلحانه و کسانی که امنیت جامعه را بر هم می‌زدنند صحبت می‌کرده است همچنان اعتقاد ما این است که ادبیات در شأن سردار نبوده است.

 مصدق ادامه داد: اما بعضی اوقات در برخی از کانون‌ها این کار انجام نمی‌شود. کانون‌ها و مرکز وکلا که یک نهاد مدنی هستند و خودشان باید کار را مدیریت و نظارت کنند و قوه قضاییه نیز باید نظارت داشته باشد.

معاون اول قوه قضاییه در ادامه بیان کرد: اما گاهی اوقات احساس می‌شود برخی از کانون‌ها کم کاری می‌کنند.برای مثال خانم شیرین عبادی در محافل خارج همواره می‌گوید وکیل است. آیا نباید کانونی که پروانه داده است آن را لغو کند؟ در قانون آمده است شرایط وکیل شدن اعتقاد به ولایت فقیه و قانون اساسی است که این خانم آن را به صراحت نقض کرده است و باید پروانه اش توسط نهاد مربوطه باطل شود.

مصدق با بیان اینکه چه کسی باید پروانه این خانم را لغو کند، افزود: البته در حال حاضر با توجه به جلسات برگزار شده وضعیت بسیار بهتر شده و امیدواریم با تعاملی که روسای کانون‌های وکلا با قوه قضاییه دارند و ضعیت بهتر نیز شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید