اختلاف در راس قدرت نظامی مسکو

شورشی برای عدالت؟/ ماجرای پشت‌پای واگنر به پوتین!

کدخبر: ۵۸۲۱۵۲
اقتصادنیوز: سرویس‌های امنیتی روسیه گفتند که روز جمعه به دلیل راه‌اندازی آنچه آنها شورش می‌خواندند، تحقیقاتی جنایی در مورد پریگوژین را آغاز کرده‌اند.
شورشی برای عدالت؟/ ماجرای پشت‌پای واگنر به پوتین!

به گزارش اقتصادنیوز ، یوگنی پریگوژین - رئیس نیروهای مزدور واگنر روسیه - مدعی شد که نیروهای او برای برکناری فرماندهی نظامی این کشور وارد روسیه شده‌اند. او گفت که نیروهایش کودتای نظامی نکرده، بلکه در یک «رژه عدالت» شرکت دارند.

به نوشته الجزیره، سرویس‌های امنیتی روسیه گفتند که روز جمعه، به دلیل راه‌اندازی آنچه آنها شورش می‌خواندند، تحقیقاتی جنایی در مورد پریگوژین را آغاز کرده‌اند. پریگوژین که به دلیل اختلافات طولانی‌مدت خود با وزارت دفاع روسیه مشهور شده، مدت‌هاست که رهبران ارشد نظامی روسیه را به شکست در جنگ اوکراین متهم کرده است.

آنچه که در مورد اهداف پریگوژین می‌دانیم به شرح زیر است.

پریگوژین چه گفت؟

روز جمعه، پریگوژین فایل‌های صوتی و تصویری تندی را منتشر کرد که در آن سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه را به صدور دستور حمله موشکی به اردوگاه‌های ارتش واگنر در اوکراین متهم می‌کرد.

پریگوژین گفت که نیروهایش شویگو را در شورشی مسلحانه مجازات خواهند کرد و از ارتش روسیه خواست که مقاومت نکند. پریگوژین گفت: «این یک کودتای نظامی نیست، بلکه یک رژه عدالت است». وزارت دفاع روسیه این حمله راکتی را رد کرده است.

کمیته ملی ضدتروریسم روسیه که بخشی از سرویس امنیت فدرال (اف‌اس‌بی) است، گفت که رئیس واگنر به اتهام دعوت به شورش مسلحانه تحت پیگرد قرار خواهد گرفت. اف‌اس‌بی اظهارات روز جمعه پریگوژین را «خنجر از پشت به سربازان روسیه» خواند و گفت که این سخنان به درگیری‌های مسلحانه داخل روسیه دامن خواهد زد. اف‌اس‌بی از مبارزان واگنر خواست تا پریگوژین را دستگیر کرده و از پیروی از «دستورات جنایت‌کارانه و خائنانه» او خودداری کنند.

به گزارش خبرگزاری تاس، پلیس ضدشورش و گارد ملی روسیه برای تشدید تدابیر امنیتی در تأسیسات کلیدی مسکو، از جمله سازمان‌های دولتی و زیرساخت‌های حمل‌ونقلی بسیج شده‌اند.

اختلاف پریگوژین با ارتش روسیه

پریگوژین در ژانویه ادعا کرد که شهرک معدن نمک سولدار در اوکراین را تصرف کرده و وزارت دفاع روسیه را به تلاش برای ربودن افتخار این دستاورد از گروه واگنر متهم کرد.

او بارها گله کرد که ارتش روسیه در تأمین مهمات برای تصرف باخموت کوتاهی کرده و تهدید کرده است که افرادش را از این جبهه بیرون خواهد کشید. نیروهای مزدور واگنر مستقر در خاک اوکراین ویدئویی ضبط کردند که در آن به ژنرال والری گراسیموف، ستاد کل ارتش روسیه توهین کرده و او را به عدم تأمین مهمات متهم می‌کردند.

پریگوژین که زمانی یک چهره تجاری بود و ارتباط نزدیکی با ولادیمیر پوتین داشت، به طور فزاینده‌ای شهرت عمومی خود را افزایش داد، هر روز به پیروزی‌های ادعایی واگنر می‌بالید، دشمنانش را به سخره می‌گرفت و از رهبران نظامی روسیه گلایه می‌کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید