سفیر آمریکا در تل آویو:

عادی سازی روابط اسرائیل و عربستان بسیار دشوار است

کدخبر: ۵۸۳۵۷۵
اقتصادنیوز: سفیر آمریکا در سرزمین های اشغالی اذعان کرد عادی سازی روابط عربستان و اسرائیل بسیار دشوار است.
عادی سازی روابط اسرائیل و عربستان بسیار دشوار است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا‌، «تام نایدز» سفیر آمریکا در سرزمین های اشغالی شنبه شب اذعان کرد که عادی سازی روابط میان عربستان و اسرائیل بسیار دشوار و پیچیده است.

واکنش امارات به اعتراضات و رخدادهای جاری در فرانسه

المیادین گزارش داد، اظهارات نایدز چند روز پس از آن مطرح می‌شود که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا ، دنیل (دن) شاپیرو سفیر پیشین کشورش در سرزمین های اشغالی را مسؤول پروژه عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی و اعراب کرد .

بلینکن روز پنجشنبه (هشتم تیرماه) اعلام کرد: خوشحالم که اعلام کنم دنیل شاپیرو بعنوان مشاور ارشد در ادغام منطقه‌ای به وزارت امور خارجه آمریکا می‌پیوندد.

بلینکن تصریح کرد: دن از تلاش‌های آمریکا برای گسترش صلح و ادغام در منطقه حمایت خواهد کرد و توافق ابراهیمی را تعمیق و گسترش خواهد داد و مجمع نقف را خواهد ساخت.

سه مقام آمریکایی ۲۵ اردیبهشت ماه نیز به تارنمای آکسیوس گفتند که بلینکن به دنبال معرفی شاپیرو بعنوان نماینده ویژه واشنگتن برای توافق ابراهیم در عادی سازی روابط کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی است.

بر اساس این گزارش، از زمانی که دولت راست‌گرای افراطی رژیم صهیونیستی آغاز به کار کرد، اکثر کشورهای عربی که عادی‌سازی روابط با اسرائیل را بعنوان بخشی از توافق‌نامه ابراهیم متوقف کردند.

با این حال، کاخ سفید امیدوار است این توافق را که در زمان دولت ترامپ امضا شده است گسترش دهد و آن را تقویت کند. 

معرفی نماینده ویژه از سوی وزارت خارجه آمریکا نشان می‌دهد که دولت بایدن قصد دارد پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴، تلاش ها در این زمینه را ادامه دهد.

معرفی شاپیرو در حالی انجام می شود که مقامات ارشد کاخ سفید برای عادی سازی روابط میان عربستان سعودی و اسرائیل تلاش می کنند.

وعده نخست‌وزیر اسپانیا برای ارسال تسلیحات جدید به اوکراین

این درحالی است که "ایلی کوهن" وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی هفته گذشته ادعا کرد که اسرائیل علاقه‌مند به پیشبرد توافق صلح با عربستان است. این یک توافق قابل دستیابی است. سعودی‌ها نیز به آن علاقه‌مند هستند.

وی گفت: طبق برآورد تل آویو، پنجره فرصت عادی سازی روابط با عربستان تا ماه مارس ۲۰۲۴ باز است زیرا پس از آن جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا بیش از حد بر کارزار انتخابات متمرکز خواهد شد.

اظهارات نایدز چند هفته پس از آن مطرح‌ می‌شود که یک مقام آمریکایی ۱۷ خردادماه اعلام کرد که بلینکن در سفر اخیر خود به عربستان با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان دیدار و دو طرف ۱۰۰ دقیقه درباره طیف گسترده ای از مسائل اعم از اسرائیل گفت وگو کرده است.

رسانه‌ها اعلام کردند بخش عمده ای از گفتگو میان بلینکن و محمدبن سلمان تحت تاثیر عادی‌سازی احتمالی روابط میان عربستان و اسرائیل باشد. این درحالی است که مقامات احتمال هرگونه پیشرفت فوری یا عمده در این موضوع را منتفی دانسته‌اند.

این مقام آمریکایی بدون ارائه جزئیات بیشتر گفت: دو طرف در مورد ظرفیت عادی سازی روابط عربستان با اسرائیل گفتگو کردند و با ادامه گفت وگو درباره این موضوع موافقت کردند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید