درخواست مهم فرانسوی‌هااز دولت؛ ۳۲۲ نفر بازداشت شدند

کدخبر: ۵۸۳۵۹۲
اقتصادنیوز: همزمان با اعلام بازداشت بیش از سیصد نفر توسط پلیس فرانسه، مردم این کشور از دولت پاریس خواستند که وضعیت اضطراری در سراسر فرانسه اعلام کند.
درخواست مهم فرانسوی‌هااز دولت؛ ۳۲۲ نفر بازداشت شدند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، با تداوم ناآرامی‌ها در فرانسه برای پنجمین شب و اعتراضات گسترده و خشن به قتل یک نوجوان ۱۷ ساله توسط پلیس، نیروهای امنیتی این کشور صدها نفر را بازداشت کردند.

وزارت کشور فرانسه بامداد یکشنبه اعلام کرد که حداقل ۳۲۲ نفر در سراسر این کشور شامل ۸۰ نفر در پاریس و ۵۵ نفر در مارسی به جرم درگیری با پلیس و نیروهای امنیتی و همچنین آتش‌زدن اماکن خصوصی و عمومی از جمله فروشگاه‌ها و بانک‌ها و منفجر کردن خودروها و اتوبوس‌ها دستگیر شدند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، تقریبا در تمام شهرهای از جمله مونپلیه در جنوب، استراسبورگ در شرق، رِن در شمال غربی، مارسی، نیس و پاریس درگیری‌های شدیدی بین شرکت‌کنندگان در ناآرامی‌ها و نیروهای امنیتی رخ داده است.

رسانه‌های فرانسوی می‌گویند که پلیس و نیروهای امنیتی برای جلوگیری از اقدام معترضان در به آتش کشیدن اماکن عمومی و خصوصی، تخریب خودروها و غارت فروشگاه‌ها، از تجهیزات ضدشورش شامل گاز اشک‌آور، نارنجک‌های صوتی و خودروهای زرهی استفاده می‌کند.

طبق گزارش‌ها، بعد از درخواست پلیس فرانسه از افراد زیر ۱۸ برای نرفتن به خیابان شانزلیزه در مرکز پاریس، معترضان با پرتاب سنگ به نیروهای امنیتی در این خیابان حمله کرده و پلیس نیز اقدام به دستگیری تعداد زیادی از آنها نمود.

خبرنگار شبکه «الجزیره» نیز با بیان اینکه بیشتر مردم فرانسه از دولت می‌خواهند که وضعیت اضطراری در سراسر این کشور اعمال کند، گزارش داد که همزمان «الیزابت بورن» نخست وزیر فرانسه از اتاق فرماندهی عملیات پلیس در مقر وزارت کشور بازدید کرده است.

پلیس فرانسه که بیش از ۴۵ هزار نیرو را برای مقابله با ناآرامی‌ها و آشوب در سراسر این کشور مستقر کرده، در ۲۰ شهر از جمله پاریس مقررات منع آمدوشد اعمال کرده است.

در پی انتشار خبر قتل نوجوان ۱۷ ساله، معترضان خشمگین ساختمان‌ها و خودروهای دولتی را در حومه فرانسه به آتش کشیدند. از آن زمان به بعد، ناآرامی‌ها به سایر شهرها و مناطق فرانسه گسترش پیدا کرده است. امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه مرگ این پسر نوجوان را «غیرقابل توضیح و غیرقابل توجیه» توصیف کرده است.

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه نیز روز جمعه از والدین خواست تا نوجوانان را در خانه نگه دارند و برای سرکوب شورش‌های گسترش یافته در سراسر فرانسه محدودیت‌هایی را در استفاده از رسانه‌های اجتماعی پیشنهاد کرد. (جزئیات بیشتر)

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید