واکنش معنادار اردوغان به قرآن‌سوزی در سوئد

کدخبر: ۵۸۴۰۵۸
اقتصادنیوز: رئیس‌جمهور ترکیه در واکنش به قرآن‌سوزی در سوئد گفت: برای امنیت‌شان قانون نمی‌شناسند؛ اما درباره مقدسات مسلمانان یاد آزادی بیان می‌افتند.
واکنش معنادار اردوغان به قرآن‌سوزی در سوئد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز دوشنبه در سخنانی اعلام کرد: همانطور که آتش زدن کلیسا، کنیسه یا معابد سایر عقاید آزادی نیست، سوزاندن قرآن به نام آزادی نیز مفهومی ندارد.

خبرگزاری آناتولی گزارش داد، رئیس‌جمهور ترکیه در این خصوص ادامه داد: وقتی صحبت از امنیت خودشان می‌شود، قانون نمی شناسند؛ اما وقتی نوبت اماکن مقدس مسلمانان می‌ رسد، به یاد آزادی بیان می‌ افتند.

سورپرایز جدید نظامی آلمان برای اوکراین

رجب طیب اردوغان در ادامه افزود: همه جهان می‌داند و باید بداند که ما نه در برابر سیاست تهدید و تحریک و نه در برابر ارعاب و ترس تسلیم نخواهیم شد.

وی اضافه کرد: همه باید بپذیرند که با تأمین فضا برای تروریست‌ها و اختصاص دادن میادین شهر به آنها نمی توان دوستی ترکیه را به دست آورد.

پیشتر هم نعمان کورتولموش، رئیس مجلس ترکیه گفت که اگر سوئد همچنان به اقدامات تحریک‌آمیز ادامه داده و برای تحویل مظنونین تروریستی به آنکار بی‌میل باشد، باید رؤیای پیوستن به ناتو را فراموش کند.

کورتولموش در گفتگو با نشریه ملیت ترکیه اظهار کرد: سوزاندن قرآن در سوئد، اقدامی به شدت تحریک‌آمیز، ضداسلامی و غیرانسانی بود.

وی اضافه کرد که سوئد مدعی دموکراتیک بودن است و در این کشور عقاید و نظرات مختلف، محترم شمرده می‌شود اما ثابت شده که این ادعا «غیر واقعی» است. اینکه آنکارا درخواست عضویت فنلاند در ناتو را پذیرفته، بدین معنا نیست که همان اتفاق برای پیشنهاد سوئد خواهد افتاد.

استکهلم و هلسینکی پارسال به سیاست چندین دهه‌ای خود مبنی بر بی‌طرفی پایان داده و با اشاره به نگرانی‌ها ناشی از جنگ اوکراین، درخواست رسمی خود برای پیوستن به این ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا را مطرح کردند. فنلاند در آوریل به سی‌ویکمین عضو ناتو بدل شد اما ترکیه درخواست سوئد را رد کرد. تأیید تمام اعضای ناتو برای پیوستن عضو جدید به این ائتلاف، الزامی است.

آنکارا استکهلم را به عدم تمایل برای تحویل و استرداد اعضای گروهک تروریستی «پ.ک.ک» و سایر گروه‌های وابسته به آن، متهم کرده است.

سخنگوی پارلمان ترکیه اضافه کرد: سوئد به اقدامات تحریک‌آمیز وارد شده و در عین حال، خواستار تأیید پیوستنش به ناتو است. عذرخواهی می‌کنیم اما ترکیه کشوری است که پای حرفش می‌ماند. ما به حرف‌ها و وعده‌های‌مان عمل می‌کنیم و از دیگران هم می‌خواهیم به وعده‌هایشان پایبند بمانند. درباره سوئد که به قول‌هایش عمل نمی‌کند، باید گفت که توقع عضویت در ناتو، تنها یک رؤیای محال است.

با این حال، کورتولموش توضیح داد که ترکیه «قویا با پیوستن استکهلم به ناتو مخالف نیست اما برای این منظور، سوئد باید به تعهدات و تکالیفش عمل کند.»

وی افزود: این کشور باید از اقدامات تحریک‌آمیز اجتناب کرده و سرکردگان سازمان‌های تروریستی ضدترکیه را مسترد کند.

سوزاندن و هتک حرمت قرآن سیل محکومیت و اعتراضات کشورهای مسلمان سراسر جهان را به‌همراه داشت به طوری‌که معترضان در عراق به سفارت سوئد در بغداد حمله کردند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید