افشاگری درباره علت اصلی عدم پذیرش ایران در شانگهای

کدخبر: ۵۸۴۲۴۴
اقتصادنیوز: سفیر سابق ایران در چین،اظهار کرد که مشکل اصلی ایران در این موضوع، عدم اجماع کشورهای عضو در قبول عضویت ایران بوده است و بحث‌های دیگر از جمله FATF و تحریم، مانعی در عضویت ایران در این سازمان نشده‌اند.
افشاگری درباره علت اصلی عدم پذیرش ایران در شانگهای

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، محمد کشاورز زاده سفیر ایران در چین در سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۲ ؛ در خصوص اهمیت عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری شانگهای و مزایای سیاسی، امنیتی و اقتصادی الحاق ایران به این سازمان اظهار داشت: سازمان همکاری شانگهای سازمان منطقه‌ای مهمی به حساب می‌آید و تنها سازمانی است که کشورهای غربی در آن حضور ندارند.

وی با بیان اینکه اعضای این سازمان بخش عظیمی از جمعیت جهان را شامل می‌شوند، گفت: چین با جمعیت یک میلیارد و چهارصد میلیونی، هند با جمعیت یک میلیاردی و حضور روسیه و برخی دیگر از کشورهای منطقه، همگی نشان از اهمیت این سازمان دارد.

سفیر سابق ایران در چین افزود: عضویت در این سازمان اهمیت زیادی را برای همه کشورها دارد و تعداد زیادی از کشورها در حال حاضر متقاضی پیوستن به این سازمان به حساب می‌آیند.

کشاورز زاده با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران رابطه بسیار خوبی با اعضای اصلی این سازمان دارد، تصریح کرد: ما با چین روابط بسیار گسترده و مهمی داریم، «قرارداد ۲۵ ساله همکاری» فی مابین هم بیانگر اهمیت روابط میان تهران و پکن است.

حسین یزدی بازداشت شد/ اتهام او چیست ؟

وی گفت: با روسیه هم روابط و همکاری‌های خوب و گسترده‌ای داریم و با دیگر کشورهای آسیای میانه هم که باقی اعضای سازمان را شامل می‌شوند روابط تاریخی و فرهنگی داریم.

سفیر سابق ایران در چین اظهارداشت: «عضویت رسمی ایران» در سازمان همکاری شانگهای می‌تواند به افزایش همکاری‌های ایران با کشورهای عضو آن سازمان در حوزه‌های مختلف همکاری از جمله سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی کمک کند.

کشاورز زاده عنوان کرد: از یک طرف به دلیل دسترسی که ایران به آب‌های آزاد دارد، از جنوب کشور و منطقه خلیج فارس، از آن طرف با آسیای مرکزی، همسایگی ما با پاکستان و ارتباطات بسیار وسیعی که با چین و هند داریم، می‌تواند در پیشبرد سریع‌تر اهداف و منافع اقتصادی ما موثر باشد.

وی ادامه داد: همچنین در زمینه مبارزه با تروریسم سازمان همکاری شانگهای دارای یک «ساز و کاری به نام RAT هست» که مرکز آن در تاشکند ازبکستان است و مسلماً می‌تواند در ثبات و امنیت منطقه غرب آسیا کمک کننده باشد.

سفیر سابق ایران در چین افزود: ما چندین سال منتظر حضور در این سازمان بودیم و امروز را می‌توان روز مبارک و میمونی قلمداد کرد.

کشاورز زاده گفت: پیشنهاد می‌دهم که در تقویم جمهوری اسلامی ایران این روز به عنوان «روز عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای» ثبت شود.

وی در خصوص «تلاش‌های دیپلماتیک صورت گرفته در دولت سیزدهم جهت عضویت رسمی ایران» در سازمان همکاری شانگهای هم تصریح کرد: ایران چندین سال به عنوان عضو ناظر در جلسات این سازمان حضور داشته اما از امروز دیگر به طور رسمی ما به عضویت این سازمان درآمده‌ و می‌توانیم به نقش آفرینی در این سازمان بپردازیم.

سفیر سابق ایران در چین اظهارداشت: سال‌ها با عضویت ایران در این سازمان مخالفت‌هایی وجود داشت و دلیل آن هم این بود که این سازمان یک ویژگی خاصی دارد و آن اینکه تمام تصمیماتی که در این سازمان اتخاذ می‌شود باید بر اساس اجماع همه اعضا باشد و حتی اگر یک کشور هم با آن تصمیم مخالفت کند آن اقدام صورت نمی‌گیرد.

کشاورزاده بیان کرد: با «دیپلماسی فعالی» که صورت گرفت توانستیم تمام اعضای سازمان را در خصوص عضویت ایران به اجماع برسانیم و حتی نظر مخالف آن اعضایی که با عضویت ایران در سازمان مخالف بودند را هم موافق عضویت ایران کنیم.

وی گفت: اهمیت این موضوع در آنجاست که یک کار دیپلماتیک خوبی صورت گرفت تا بتوانیم در میان اعضای این سازمان اجماعی جهت عضویت رسمی ایران ایجاد کنیم، اجماع سازی در سازمانی که در این سطح از اهمیت قرار دارد کار دقیق و بزرگی است.

سفیر سابق ایران در چین ادامه داد: بنده به نوبه خودم از «مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان» بابت کمک در این زمینه و تصویب لوایح لازم جهت عضویت در سازمان شانگهای تشکر می‌کنم.

کشاورز زاده بیان کرد: کشورهایی همچون هند و پاکستان چندین سال از زمانی که با عضویت آنها در سازمان شانگهای موافقت شد تا زمانی که به این سازمان ملحق شدند و روال قانونی آن را طی کردند زمان برده است، اما شکر خدا ما توانستیم در مدت زمان تعیین شده از زمانی که با عضویت ایران در این سازمان موافقت شد کار بسیار سنگینی جهت عضویت رسمی در این سازمان را بی سر و صدا و به دور از هیاهو انجام دادیم.

وی گفت: ارتباط بسیار نزدیک ما با دبیرخانه شانگهای، سفر دبیرکل سازمان همکاری شانگهای به ایران و ملاقات ایشان با رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و برخی دیگر از مقامات کشور کار ما را جهت عضویت در سازمان شانگهای تسهیل کرد.

سفیر سابق ایران در چین تصریح کرد: عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای را باید به عنوان «یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دیپلماسی در دولت سیزدهم» قلمداد کرد.

کشاورز زاده در خصوص دلایل عدم عضویت ایران در سال‌های گذشته اظهار داشت: همانطور که گفتم مشکل اصلی ما در عدم عضویت در این سازمان طی سال‌های گذشته عدم اجماع اعضای این سازمان در قبول عضویت ایران بود و «بحث‌های دیگر از جمله FATF و تحریم» و امثال این‌ها مشکلی در عضویت ایران در شانگهای ایجاد نکرده بود.

وی بیان داشت: اجماع سازی میان اعضای سازمان همکاری شانگهای در پذیرش عضویت ایران در آن سازمان کار بزرگ، پیچیده و زمانبری بود که با اقدامات دیپلماتیک از سوی جمهوری اسلامی ایران با موفقیت انجام شد.

سفیر سابق ایران در چین عنوان کرد: به نظرم ما کار عمده و بزرگی را پیش رو داریم چرا که از این به بعد تمام دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف باید بسیج شده تا در جهت استفاده از ظرفیتِ عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و ورزشی استفاده کنند.

کشاورز زاده با بیان اینکه سازمان همکاری شانگهای در طول سال اجلاس‌های مختلفی را در سطوح گوناگون برگزار می‌کند، گفت: جمهوری اسلامی ایران از همین الان باید آمادگی ریاست اجلاس شانگهای را داشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای اینکه بتوانیم رئیس اجلاس سازمان شانگهای بشویم باید کارهای مهمی را انجام دهیم، پیش‌بینی‌های لازم را داشته باشیم و ارتباطات خود را با دبیرخانه آن سازمان و نهادهای مرتبط با این سازمان به طور مستمر حفظ و تقویت کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید