علت غیبت امیرعبداللهیان در نشست وزرای خارجه سازمان همکاری شانگهای

کدخبر: ۵۷۱۵۹۸
مدیر کل غرب آسیا وزارت امور خارجه علت عدم حضور وزیر خارجه کشورمان در نشست وزرای خارجه سازمان همکاری شانگهای درهند را توضیح داد.
علت غیبت امیرعبداللهیان در نشست وزرای خارجه سازمان همکاری شانگهای

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، سید رسول موسوی در توئیتی نوشت: ازمن می پرسند چرا وزیر خارجه در نشست جاری وزرای خارجه سازمان همکاری شانگهای در هند حضور ندارد؟ پاسخ: درنشست وزرای خارجه فقط اعضاء شرکت میکنند. ایران هنوز عضو ناظر است. طبق روال قراراست در نشست سران سازمان که در تیرماه در دهلی برگزار می‌شود عضویت کامل ایران در سازمان رسما اعلام شود.

روند عضویت ایران و بلاروس در سازمان همکاری شانگهای از موضوعات مورد بحث در  نشست وزیران امور خارجه سازمان همکاری شانگهای در شهر گوای هند است.

در نشست مذکور علاوه بر مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای، مقدمات اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای  نیز  از دستورات مورد بحث و ارزیابی خواهد بود.

سازمان همکاری شانگهای یک اتحادیه سیاسی و امنیتی از کشورهایی است که بیشتر اوراسیا را در بر می‌گیرد و چین، هند و روسیه اعضای مهم آن هستند.

این سازمان در سال ۲۰۰۱ میلادی، از سوی روسیه، چین و کشورهای سابق اتحاد جماهیر شوروی در شانگهای چین تشکیل شد و بعدها هند و پاکستان به عضویت آن در آمدند.

یکی از مقامات وزارت خارجه هند گفت که گسترش این سازمان و عضویت ایران و بلاروس در آن، یکی از موضوعات اصلی دستور کار این نشست یک روزه است.

وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، از جمله سرگئی لاوروف از روسیه و همتای چینی او، زمینه یک نشست دیگر سازمان همکاری شانگهای در هند را برای ماه ژوئیه سال جاری میلادی آماده خواهند کرد.

پیش‌بینی می‌شود در ‌آن نشست، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، و شی جین پینگ، همتای چینی او، شرکت کنند.

یک مقام وزارت خارجه هند گفت که انتظار می رود ایران و بلاروس در اجلاس سران کشورها در دهلی نو به عضویت سازمان همکاری شانگهای درآیند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید