عناوین خبری رسانه‌های جهان

دستور طالبان علیه آرایشگاه‌های زنانه/ کاخ سفید بهم ریخت

کدخبر: ۵۸۴۳۳۳
در ادامه تنش‌ها میان چین و کشورهای غربی، پکن محدودیت‌هایی را بر صادرات فلزات گالیوم و ژرمانیوم اعمال کرده است.
دستور طالبان علیه آرایشگاه‌های زنانه/ کاخ سفید بهم ریخت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، عناوین زیر مهمترین سرخط‌های خبری نیم‌روز گذشته هستند:

 چین سفر جوزپ بورل را لغو کرد

سخنگوی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه اعلام کرد که چین سفر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را که قرار بود هفته آینده انجام شود، لغو کرده است.

هرچند که هیچ دلیلی برای لغو این سفر از سوی مقامات چینی اعلام نشده، اما این اتفاق در حالی می‌افتد که اروپا به دنبال ریسک‌زدایی از روابط نزدیک اقتصادی خود با چین است. 

پیوستن سوئیس به ابتکار آلمان برای محافظت از آسمان اروپا 

سامانه دفاع هوایی اروپا با ابتکار آلمان به زودی شامل ۱۹ کشور عضو می‌شود. پس از اتریش، این‌بار سوئیس قصد خود را برای پیوستن به «سپر آسمان اروپا» اعلام کرد. 

این ابتکار در سال ۲۰۲۲ میلادی توسط اولاف شولتس، صدراعظم آلمان به منظور تقویت دفاع هوایی اروپا در بحبوحه جنگ اوکراین راه‌اندازی شد.

مقامات سوئیسی اعلام کردند که «به نفع سوئیس است که سیاست امنیتی و دفاعی خود را به طور نظام‌مند به سمت همکاری بین‌المللی سوق داده و کمک‌های خود را افزایش دهد».

کاهش خشونت‌های شبانه در فرانسه

وزارت کشور فرانسه روز سه‌شنبه اعلام کرد که طی شبانه روز گذشته افرادی که تحت بازداشت موقت قرار گرفته‌اند به ۷۲ نفر رسید که در مقایسه با شش شبانه روز گذشته کاهش محسوسی را نشان می‌دهد. این تعداد در گزارش صبح یکشنبه وزارت کشور فرانسه حدود ۴۰۰ نفر اعلام شده بود. 

گزارش سازمان پزشکان بدون مرز از هدف قرار گرفتن بیمارستانی در جنین

در این گزارش کوتاه آمده است: نیروهای اسرائیلی چندین بار در داخل بیمارستان خلیل سلیمان در جنین، گاز اشک آور شلیک کردند، این غیر قابل قبول است.

اورژانس مانند بقیه بیمارستان، کاملاً پر از دود شده و نمی توان در آنجا به درمان بیماران پرداخت. ناچاریم مجروحان را در سالن اصلی روی زمین مداوا کنیم.

تیم های ما از آغاز این حملات تا کنون، 125 بیمار را درمان کرده اند.

تصمیم ماکرون برای جریمه والدین خرابکاران در خشونت‌های شبانه

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در جریان ملاقات با افسران پلیس پاریس اعلام کرد که «مجازاتی مالی و به سهولت قابل وضع» را برای والدین فرزندانی در نظر گرفته که اقدام به آشوب و تخریب می‌کنند.

به گفته وی، این جریمه «از همان اولین کار خطا» قابل وضع خواهد بود.

آقای ماکرون تعلیق کمک مالی دولت به خانواده‌ها (موسوم به کمک عائله‌مندی) را از مصادیق این جریمه دانست؛ با این وجود گفت که مجازات الزاما محدود به این مورد نخواهد بود.

طالبان دستور بستن همه آرایشگاه‌های زنانه را صادر کردند

مقامات طالبان در افغانستان دستور بستن تمام آریشگاه‌های زنانه «تا یک ماه دیگر» را صادر کرده‌اند. سالن‌های زیبایی یکی از معدود مکان‌های عمومی باقی‌مانده است که زنان به آن دسترسی دارند. عاکف مهاجر، سخنگوی وزارت امربه‌معروف و نهی از منکر حکومت طالبان گفت که مالکان این آرایشگاه‌ها تا یک ماه دیگر فرصت دارند که کسب و کار خود را ببندند.

اعمال محدودیت چین برای صادرات فلزات «استراتژیک» به اتحادیه اروپا

در ادامه تنش‌ها میان چین و کشورهای غربی، پکن محدودیت‌هایی را بر صادرات فلزات گالیوم و ژرمانیوم اعمال کرده است. 

به این ترتیب این دو فلز دیگر مانند گذشته به سهولت قابل فروش و صادرات به کشورهای غربی نیستند.

گالیوم و ژرمانیوم فلزاتی به رنگ سفید مایل به نقره‌ای هستند که می‌توانند در طیف گسترده‌ای از لوازم الکترونیکی مانند نیمه‌رساناها، تلفن‌های هوشمند، حسگرهای فشار، ترانزیستورها، فیبر نوری همچنین پنل‌های خورشیدی، لنزهای دوربین و سیستم‌های فضایی مورد استفاده قرار گیرند. 

محدودیت‌های توییتر رقبا را به‌ خط کرد

پس از اینکه ایلان ماسک، مالک توئیتر گفت این شبکه اجتماعی به طور موقت برای تعداد پست‌هایی که کاربران می‌توانند در طول شبانه روز بخوانند سقف تعیین می‌کند، بلواسکای، رقیب توئیتر اعلام کرد که ترافیک بالایی از ثبت نام را تجربه کرده است. غول شبکه‌های اجتماعی متا هم قصد دارد اپلیکیشن جدید معرفی کند.

تائید ایمنی زباله هسته‌ای تصفیه شده در ژاپن توسط آژانس انرژی اتمی

رییس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که طرح دولت ژاپن برای تخلیه فاضلاب تصفیه شده از نیروگاه‌ اتمی آسیب دیده فوکوشیما به اقیانوس «مطابق با استاندارد‌های بین‌المللی ایمنی» است و تاثیر «ناچیز» خواهد داشت. 

این ارزیابی به عنوان بخشی از بررسی نهایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از طرح انجام ژاپن انجام شده است و در جریان سفر رافائل گروسی، رییس این آژانس به توکیو منتشر شد. 

طبق این گزارش «آژانس بین‌المللی انٰرژی اتمی به این نتیجه رسیده است که فرآیند تخلیه آب تصفیه شده (...) مطابق با استانداردهای بین‌المللی ایمنی است.» این گزارش اضافه کرد: «تخلیه کنترل شده و تدریجی آب تصفیه شده به دریا (...) تاثیر رادیولوژیکی ناچیزی بر جمعیت و محیط زیست خواهد داشت.»

 کشف «کوکائین» در کاخ سفید؛ تحقیقات سرویس مخفی آمریکا ادامه دارد

سرویس مخفی ایالات متحده از کشف پودر سفید رنگی که به نظر می‌رسد کوکائین است در کتابخانه کاخ سفید خبر داد. 

این پودر روز یکشنبه در غیاب جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و همسرش جیل کشف شد.

کشف این ماده در وهله اول به تخلیه مختصر کاخ سفید انجامید اما آتش‌نشانان سریعا بی‌خطری ماده مزبور را اعلام کردند.

احیای روابط دیپلماتیک ترکیه و مصر

ترکیه و مصر بعد از ۱۰ سال قطع روابط دیپلماتیک، روز سه‌شنبه با تعیین سفرای جدید، روابط دوجانبه را به بالاترین سطح رساندند. وزارت‌خانه‌های خارجه ترکیه و مصر روز سه‌شنبه ۱۳ تیرماه با انتشار بیانیه مشترکی اعلام کردند احیای روابط دیپلماتیک دوجانبه با تصمیم رؤسای جمهوری دو کشور برای عادی‌سازی روابط انجام شده است. این بیانیه می‌افزاید احیای روابط دیپلماتیک در راستای «منافع» مردم دو کشور است. 

رئیسی در اجلاس شانگهای: عدالت بین‌المللی نیازمند حذف دلار است

رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه بیست و سومین نشست سران سازمان شانگهای گفت: در کنار نظامی‌گری، آنچه بسترساز نظام سلطه غربی شده، سلطه دلار بوده است و لذا هرگونه تلاش برای شکل‌دهی به یک نظام عادلانه بین‌المللی، نیازمند حذف دلار است

استولتنبرگ تا سال ۲۰۲۴ دبیرکل ناتو ماند

ینس استولتنبرگ نروژی، از سال ۲۰۱۴ تاکنون دبیرکل ناتو بوده است. او گفت که یک سال دیگر به عنوان دبیرکل ناتو منصوب شده است. او در توییتی نوشت: «من از تصمیم ناتو برای تمدید ماموریتم به عنوان دبیرکل ناتو تا اول اکتبر ۲۰۲۴ مفتخرم.»

استولتنبرگ ۶۴ ساله، نخست وزیر سابق نروژ از اول اکتبر ۲۰۱۴ به عنوان دبیرکل ناتو منصوب شده بود. او دو دوره کامل به عنوان دبیرکل ناتو فعالیت کرد و سال ۲۰۲۲ پس از تهاجم روسیه به اوکراین، سمتش برای یک سال تمدید شده بود. 

قطع تماس تشکیلات خودگردان فلسطینی با اسرائیل

در بحبوحه حمله گسترده ارتش اسرائیل به جنین تشکیلات خودگردان فلسطینی تصمیم گرفت تمامی تماس‌ها و جلسات با اسرائیل را متوقف کند و به توقف هماهنگی امنیتی بین نیروهای امنیتی فلسطینی و نیروهای امنیتی اسرائیل ادامه دهد. رهبری تشکیلات خودگران فلسطینی اعلام کرد که تفاهماتی که با اسرائیل در عقبه اردن و شرم الشیخ مصر حاصل شده، "با توجه به عدم پایبندی اسرائیل به آنها"، دیگر "معتبر نیستند".

در نشستی که به ریاست محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در رام‌الله برگزار شد، رهبران جناح‌های مختلف فلسطینی به یک نشست اضطراری برای توافق بر سر یک "دیدگاه جامع ملی و متحد کردن صفوف برای مقابله با تجاوزات اسرائیل" دعوت شدند. رهبری رام الله همچنین تصمیم گرفت روابط خود با ایالات متحده را به دلیل "شکست" واشنگتن در اعمال فشار بر اسرائیل محدود کند.

تبادل سفیر مصر و ترکیه پس از ده سال

مصر و ترکیه اعلام کردند که برای اولین بار در یک دهه اخیر، سفرای خود را در کشورهای مقابل منصوب خواهند کرد که آخرین نشانه گرم شدن روابط دیپلماتیک دو طرف است.  وزارت امور خارجه قاهره و آنکارا از بهبود روابط دیپلماتیک بین دو کشور در سطح سفیران خبر دادند و اضافه کردند که «عمرو الهامامی» مصری به آنکارا و «صالح متلو سن» ترکیه‌ای به قاهره خواهد رفت.

این دو وزارتخانه در دو بیانیه مطبوعاتی جداگانه اعلام کردند که این اقدام گواهی بر «میل متقابل برای توسعه روابط دو جانبه» است. این انتصابات نشان از نزدیکی بین عبدالفتاح سیسی، رییس جمهوری مصر و رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای او دارد. 

گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان و بورل

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، و حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، به صورت تلفنی‌ گفت‌وگو کردند. 

در این گفت‌وگو امیرعبداللهیان، به حفظ کانال‌های گفت‌وگو میان دو طرف «در مسیر تلاش برای دستیابی به درک مشترک بین ایران و اروپا» تاکید کرد. او همچنین مذاکرات اخیر جمهوری اسلامی ایران با طرف‌های اروپایی در امارات متحده عربی و قطر، را سازنده توصیف کرد و از نقش جوزپ بورل و انریکه مورا -دستیار بورل- تمجید کرد. 

جوزپ بورل نیز در توییتی از گفت‌وگوی تلفنی خود با حسین امیرعبداللهیان خبر داد و نوشت: «درباره اهمیت تداوم گفت‌وگو درباره برجام صحبت کردیم. کاهش تنش در برنامه اتمی [جمهوری اسلامی ایران] و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اهمیت حیاتی دارد.» بورل افزود: «تاکید کردم که همکاری نظامی با روسیه غیرقابل قبول است و بازداشت‌شدگان اروپایی باید آزاد شوند و به حقوق بشر احترام گذاشته شود.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید