چین: هسته اصلی قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، اجرای برجام است

کدخبر: ۵۸۴۷۸۷
اقتصادنیوز: سخنگوی وزارت خارجه چین اظهار داشت: هسته اصلی قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت اجرای برجام است و نکته اصلی در وضعیت فعلی این است که آمریکا به طور یکجانبه از برجام خارج و به فشار حداکثری بر ایران متوسل شد و ایران هم با اقدامات متقابل به آن پاسخ داد.
چین: هسته اصلی قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، اجرای برجام است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر از وبگاه وزارت خارجه چین، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود در پاسخ به سوال گروه رسانه‌ای «هوبی» در خصوص «نشست شب گذشته شورای امنیت سازمان ملل پیرامون موضوع هسته‌ای ایران و نیز بیانیه مشترک انگلیس، فرانسه و آلمان همراه با طرح ادعای نقض تعهدات هسته‌ای تهران در چارچوب برجام» تصریح کرد: من می‌خواهم تأکید کنم که مفاد مربوط به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل (قطعنامه تأیید برجام) باید به طور دقیق تفسیر و به طور کامل اجرا شود.

انتقاد تند یک امام جمعه به آزادی «طبری» / لیاقت مرخصی هم ندارد / اگر قرار است او آزاد باشد، پس همه ما را زندانی کنید

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در این خصوص ادامه داد: هسته اصلی قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل اجرای برجام است. نکته اصلی در وضعیت فعلی این است که آمریکا به طور یکجانبه از توافق (برجام) خارج و به فشار حداکثری بر ایران متوسل شد؛ ایران با اقدامات متقابل به آن پاسخ داد.

«وانگ ونبین» در ادامه افزود: الزامی‌ترین وظیفه کنونی این است که همه طرف‌ها اجرای کامل و مؤثر برجام را از طریق گفتگو و مذاکره ازسربگیرند، از انجام هر گونه اقدامی که ممکن است تنش ها را افزایش داده و یا اختلاف‌ ها را تشدید کند، خودداری کنند و شرایطی را برای تلاش‌ های دیپلماتیک ایجاد کنند.

این مقام وزارت خارجه چین اضافه کرد: چین به برقراری ارتباط و هماهنگی با طرف‌های مرتبط برای بازگرداندن برجام به مسیر اولیه در نخستین فرصت، صیانت از اقتدار و اثربخشی قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و ارتقای راه حل سیاسی و دیپلماتیک موضوع هسته‌ای ایران ادامه خواهد داد.

واکنش گروسی به ادعای زلنسکی درباره «مین‌گذاری» یک نیروگاه اتمی

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا هفتم تیر ماه در سخنانی در شورای روابط خارجی در نیویورک گفت که هیچ توافق هسته‌ای جدیدی با ایران روی میز نیست.

وزیر امور خارجه آمریکا بی‌اشاره به نقض قطعنامه شورای امنیت درباره «برجام» از سوی کشورش در سال ۲۰۱۸ در این باره ادامه داد: هیچ توافقی در آینده وجود ندارد، حتی با وجود اینکه ما همچنان مایل به کشف مسیرهای دیپلماتیک هستیم. ما از طریق اقدامات آنها خواهیم دید (که چه تصمیمی باید بگیریم). از ایران می‌خواهیم اقداماتی که موجب تشدید تنش‌ها می‌شود را انجام ندهد.

این ادعاها در شرایطی انجام شده که دولت دموکرات بایدن به رغم وعده‌های خود درباره تعهد به برجام و تاکید بر مخالفت با مواضع دولت ترامپ، سیاست کارزار فشار حداکثری علیه ایران را ادامه داده و از خود اراده سیاسی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات لغو تحریم‌های ایران نشان نداده است.

لازم به ذکر است که واشنگتن در سال ۲۰۱۸ پس از خروج یکجانبه از برجام، مجدداً تحریم‌هایی را علیه جمهوری اسلامی و صادرات نفت این کشور وضع کرد به امید آن‌که ایران را وادار به پذیرش توافق مورد نظر واشنگتن کند اما این سیاست‌ها نتیجه‌ای در برنداشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید