آمریکا بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین ارسال می‌کند؟

کدخبر: ۵۸۴۸۱۹
اقتصادنیوز: معاون امور سیاسی پنتاگون از ارسال بسته جدید نظامی به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار شامل بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین خبر داد.
آمریکا بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین ارسال می‌کند؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، معاون امور سیاسی پنتاگون اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا بسته جدید نظامی به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار شامل بمب های خوشه ای به اوکراین ارسال می کند.

فشار آمریکا بر کشورهای آسیای شرقی برای مقابله با چین

کالین کال، معاون امور سیاسی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) بلافاصله پس از نشست خبری جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز جمعه به وقت محلی در جمع خبرنگاران بسته جدید ۸۰۰ میلیون دلاری کمک امنیتی آمریکا به اوکراین را اعلام کرد که شامل مهمات توپخانه بیشتر و بمب های خوشه ای می شود.

معاون پنتاگون تصریح کرد آمریکا "مدرن ترین"  بمب های  خوشه ای خود را به اوکراین ارائه می کند.

معاون وزیر دفاع آمریکا ادعا کرد: بمب های  خوشه‌ای آمریکا «ضریب اشتباه بسیار پایین» و کمتر از ۲.۵ درصد دارند و ضریب خطای بمب های خوشه ای  روسیه  ۴۰ درصد است.

کال ادامه داد: اوکراین به آمریکا تضمین داده است که از مهمات خوشه‌ای در مناطق غیرنظامی استفاده نکند و  مناطق مورد استفاده از آنها را علامت‌گذاری کند تا پاکسازی و مین‌زدایی پس از جنگ آسان تر شود.

این مقام پنتاگون اضافه کرد: مین زدایی در اوکراین "یک تلاش طولانی" خواهد بود، زیرا روسیه هم اکنون  از تعداد زیادی بمب های خوشه ای و مین استفاده کرده است.

معاون وزیر دفاع آمریکا در امور سیاسی در توجیه ارسال بمب های خوشه ای به اوکراین مدعی شد: تصمیم برای ارائه  بمب های خوشه ای اوکراین به دلیل "فوریت زمان حال" و نیاز به کمک به حفظ نیروهای اوکراینی در میدان  نبرد انجام شده است.

این مقام آمریکایی در عین حال اذعان کرد: :ضدحمله با دشواری پیش می رود  زیرا روسها ۶ ماه فرصت داشتند تا مواضع خود را تحکیم کند. بدترین  امر برای همه در اوکراین پیروزی روسیه در جنگ است."

خبر بد گروسی درباره توافق هسته ای با ایران

به گزارش خبرنگار ایرنا، پیش از سخنان معاون پنتاگون، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در پی اعلام رسانه های آمریکایی مبنی بر اینکه دولت جو بایدن به اوکراین بمب های خوشه ای ارسال می کند، عصر جمعه به وقت محلی در نشستی خبری برای توجیه این تصمیم واشنگتن و شعله ورتر شدن آتش جنگ اوکراین مدعی شد: ما می‌دانیم که بمب های خوشه‌ای خطر آسیب به غیرنظامیان را ایجاد می‌کند اما اگر تانک‌های روسیه در سراسر خاک اوکراین  حضور داشته باشند خطر بیشتری  برای غیرنظامیان  وجود خواهد داشت.

مشاور امنیت ملی بایدن اعلام کرد: ارائه بالقوه بمب های خوشه‌ای به اوکراین به زودی در بسته کمکی  آمریکا به اعلام می‌شود. وی سپس توجیه کرد: اوکراین از  سیستم های تسلیحاتی خود به گونه ای استفاده خواهد کرد که خطر  برای شهروندان خود را به حداقل برساند. اوکراین تعهدات کتبی داده است که از بمب های خوشه ای به شیوه ای محتاطانه برای به حداقل رساندن خطرات برای غیرنظامیان استفاده خواهد کرد.

سالیوان تاکید کرد: توپخانه هسته اصلی این درگیری است. ما در این درگیری به نقطه‌ای رسیده ایم که به دلیل استفاده  بالای توپخانه از سوی اوکراین و روسیه،  باید تولید ماهانه کافی گلوله های توپخانه داشته باشیم. این گلوله ها به تنهایی برای رفع نیازهای اوکراین کافی است.

 مشاور امنیت ملی آمریکا ادعا کرد: واشنگتن پیش از ارائه بمب های خوشه ای به  اوکراین، از نزدیک با متحدان مشورت کرده است و  برخی از متحدانش از این تصمیم استقبال کرده اند  و بقیه به طور خصوصی اعلام کرده اند که این تصمیم را درک می کنند.

سالیوان مدعی شد:  ما به دنبال آغاز جنگ جهانی سوم نیستیم و تصمیم برای تامین بمب های خوشه ای به اوکراین دشوار بود و به همین دلیل آن را به تعویق انداختیم.

مشاور امنیت ملی آمریکا اذعان کرد: ضدحمله اوکراین با مشکلاتی مواجه است و کی یف قابلیت هایی دارد که هنوز از آنها استفاده نکرده است.

موضع‌گیری گوترش درباره ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین

رسانه های آمریکایی روز جمعه گزارش دادند بسته تسلیحاتی جدید آمریکا برای اوکراین احتمالا شامل بمب های خوشه ای خواهد بود که از سوی بیش از ۱۰۰ کشور ممنوع شده است.

روزنامه واشنگتن پست به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا با ارائه بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین موافقت کرده است. این مقام آمریکایی مدعی شده است: ارائه مهمات خوشه‌ای به اوکراین به نفع امنیت ملی ایالات متحده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به نقل از  منابع آگاه نوشت انتظار می‌رود پنتاگون تا ساعاتی دیگر اعلام کند هزاران بمب خوشه‌ای را به عنوان بخشی از بسته کمک نظامی جدید ۸۰۰ میلیون دلاری، به اوکراین ارسال خواهد کرد.

گزارش سال ۲۰۲۱ از سوی ائتلاف بمب های خوشه ای نشان داد که هزاران بمب خوشه ای در سراسر جهان در سال ۲۰۲۰ مدت ها پس از توقف جنگ، در مرگ و جراحت غیرنظامیان نقش داشتند.

بمب های خوشه ‌ای می ‌توانند از هواپیما یا سکوهای پرتاب موشکی پرتاب شوند که در بیش از ۱۲۰ کشور - در چارچوب کنوانسیون مهمات خوشه‌ای- ممنوع شده‌اند، به هنگام انفجار شمار زیادی بمب‌های کوچکتر را در محیط وسیعی پخش می‌کنند. این بمب‌های کوچکتر در صورت انفجار جان شهروندان بیشتری را تهدید می‌کنند و درصورت منفجر نشدن هم به صورت مین عمل کرده و می‌توانند خطرات جانی و معلولیت برای غیر نظامیان به همراه داشته باشند.

دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرده است که روسیه و اوکراین از بمب‌های خوشه‌ای استفاده می‌کنند و از آمریکا خواست این تسلیحات را در اختیار اوکراین قرار ندهد.

مری وارهام، مدیر بخش تسلیحات دیده‌بان حقوق بشر، در بیانیه‌ای گفت: بمب‌های خوشه‌ای که روسیه و اوکراین استفاده می‌کنند درحال حاضر باعث مرگ غیرنظامیان می شوند و این تلفات برای سال‌های متمادی ادامه خواهد داشت."

دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که اگر آمریکا تصمیم به انتقال مهمات خوشه‌ای به اوکراین بگیرد، باعث رنج طولانی‌مدت غیرنظامیان و تضعیف بین‌المللی در استفاده از این تسلیحات خواهد شد.

پیش از این، گروهی از قانونگذاران آمریکایی از دولت جو بایدن خواسته بودند که به منظور شکست خطوط مستحکم روسیه مهمات خوشه‌ای به اوکراین بفرستد که استفاده از این مهمات توسط بسیاری از کشورها به دلیل نگرانی‌های جدی حقوق بشری ممنوع اعلام شده است.

نشریه آمریکایی فارن پالیسی نیز گزارش داده است: بر اساس گزارش‌ها،‌ اوکراینی‌ها پیش‌تر در تلاش برای پس گرفتن قلمرو شرقی دونباس از مهمات خوشه‌ای استفاده کرده اند. با وجود تمام خطرات جانی که این مهمات برای غیر نظامیان و حتی کودکان - درخشندگی این بمب‌ها و شکل ظاهری آن‌ها توجه کودکان را جلب می‌کند - ایجاد می‌کنند، قانونگذاران ایالات متحده با اشاره به این تهدیدها مدعی هستند که اوکراین تاکنون از سلاح‌های آمریکایی مسئولانه استفاده کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید