روایت هولناک قربانیان کمیته مخفی

افشاگری درباره کمیته مخوف DKRO ؛ قلاب صید خارجی‌ها برای پوتین!

کدخبر: ۵۸۴۹۷۷
اقتصادنیوز: وال استریت ژورنال به اطلاعاتی دست یافته که پرده از فعالیت کمیته های سری سرویس های امنیتی فدرال روسیه برمی دارد؛ کمیته هایی که زیرمجموعه سیستم امنیتی فدرال روسیه بوده و تحت نظارت شخص ولادیمیر پوتین فعالیت دارند.
افشاگری درباره کمیته مخوف DKRO ؛ قلاب صید خارجی‌ها برای پوتین!

به گزارش اقتصادنیوز مدت ها است حلقه کوچکی از مقام های آمریکایی با نگرانی فعالیت های یکی از واحدهای مخفی سرویس امنیت فدرال روسیه (DKRO )که به شکلی سری آمریکایی‌های سرشناس را در این کشور ردیابی، به اتاق‌های شان نفوذ کرده تا دستگاه‌های ضبط را نصب کنند و جاسوسانشان را از میان کارکنان دفتری سفارت ایالات متحده جذب کرده اند را رصد می کنند. گروهی که زنان جوان را برای اغفال تفنگداران دریایی اجیر می کردند تا بدین طریق به برخی از اطلاعات محرمانه دست پیدا کنند.

محرمانه های جاسوسان فرانهادی روس

به گفته دیپلمات های آمریکایی و غربی، در 29 مارس امسال افسران اطلاعاتی و عوامل سابق روسیه، عضو این واحد مخفی امنیتی روس، دستگیری ایوان گرشکویچ،خبرنگار وال استریت ژورنال را مدیریت کردند. این نهاد مخفی، که در خارج از دایره متخصصان و افسران اطلاعاتی روسیه ناشناخته است، همچنین به بازداشت دو آمریکایی دیگر در روسیه و ترور تفنگداران دریایی سابق این کشور هم کمک کرد.

به اعتقاد مقام های غربی، این گروه مخفی مسئول یک رشته حوادث نیز هست؛ حوادثی چون مرگ مرموز سگ دیپلمات آمریکایی، یا پنچر شدن لاستیک خودروهای سفارت.نقش DKRO در بازداشت حداقل سه آمریکایی، که پیشتر گزارش نشده بود، اهمیت این کمیته برای روسیه تحت رهبری ولادیمیر پوتین که خود سرهنگ پیشین ک گ ب بوده است،  را نشان می‌دهد. این واحد در سال های اخیر با تشدید درگیری بین مسکو و واشنگتن، به اقدامات رادیکال تری متوسل شده است.

im-792674

ردپای جاسوسان کرملین در خانه دیپلمات های آمریکایی

وال استریت ژورنال در این باره نوشت: به سان بسیاری از فعالیت‌های مخفی که توسط عوامل مخفی انجام می‌شود، نمی‌توان قاطعانه گفت که آیا DKRO پشت چنین حوادثی قرار دارد یا نه. این واحد نیز هیچ گونه  اظهارنظر عمومی نمی کند. اما مقامات ایالات متحده و نزدیک‌ترین متحدان آن بر این باورند که DKRO اغلب می‌خواهد اهدافش بدانند خانه‌هایشان تحت نظارت است و تحرکات آن‌ها دنبال می‌شود. ازهمین رو عوامل آن دائما کارت تلفن به جای می‌گذارند یا یک سیگار سوخته روی صندلی توالت. به گفته این افراد، آنها همچنین مدفوع را در توالت های تخلیه نشده در خانه دیپلمات ها و در چمدان یکی از مقامات بلندپایه ای که از واشنگتن بازدید می کند، برجای گذاشته اند.

DKRO بازوی ضد جاسوسی سرویس امنیت فدرال روسیه است؛ نهادی که مسئول نظارت بر خارجی‌ها در روسیه را بر عهده دارد.آندری سولداتوف، تحلیلگر مسائل امنیتی روسیه که سال ها را صرف مطالعه این واحد کرده است، در این باره به وال استریت ژورنال گفت که این کمیته مخفی ایالات متحده را دشمن اصلی می داند و برای ضربه زدن به آن از هیچ کاری فروگذار نخواهد کرد.فعلا نه سرویس امنیت فدرال روسیه و نه کرملین به سوالات کتبی این نشریه پاسخ ندادند. وزارت امور خارجه و سفارت ایالات متحده در مسکو نیز از اظهار نظر در این باره خودداری کردند.

im-792672

روایت هولناک قربانیان کمیته مخفی

با این همه آنگونه که قربانیان این کمیته مخفی می گویند، اعضای این نهاد بسیار هوشمندانه عمل می کنند؛ بی رحم هستند و از انجام هیچ کاری دریغ نمی کنند.29 مارس، افسران DKRO عملیاتی را رهبری کردند که توسط سرویس امنیت فدرال روسیه مورد استقبال قرار گرفت. به گفته مقامات کنونی و پیشین و افسران اطلاعاتی،در جریان این عملیات ایوان گرشکویچ، 31 ساله، اولین خبرنگار آمریکایی از زمان جنگ سرد تا به امروز به اتهام جاسوسی در روسیه بازداشت شد؛ اتهامی که وال استریت ژورنال آن را به شدت رد کرد.دولت بایدن گفته که گرشکویچ به اشتباه بازداشت شده است. با این همه امروز صد روز از بازداشت او می گذرد.

مقام های غربی و یک افسر امنیتی سابق روسیه گفت که پوتین قبل و بعد از دستگیری با ولادیسلاو منشچیکوف، رئیس سرویس ضد جاسوسی سرویس امنیت فدرال روسیه که بر DKRO نظارت دارد، جلسات ویدئویی داشت. پوتین در این دیدار خواستار جزئیات عملیات بازداشت گرشکویچ شد.کمیته مخفی همچنین عملیات دستگیری دو نفر از تفنگداران آمریکایی را هم اجرایی کرده است.مقامات آمریکایی DKRO را عامل قطع برق اقامتگاه لین تریسی، سفیر فعلی ایالات متحده در مسکو پس از اولین دیدارش با مقامات روسی می دانند. دیپلمات‌های آمریکایی به طور معمول وقتی به خانه می‌آیند یا باید به قفسه‌های کتاب جابه‌جا شده رسیدگی کنند یاجواهرات گم شده را پیدا کنند، افعال تحریک آمیزی که حضور اعضای کمیته مخفی را یاداوری می کند.

بهشت جاسوسان روس

مقامات ایالات متحده بر این باورند که پلیس روسیه مستقر در اطراف سفارت واشنگتن در مسکو افسران DKRO در لباس مبدل هستند.دیپلمات‌های آمریکایی اعزامی به روسیه نیز برای دوری از اعضای کمیته مخفی آموزش‌های ویژه‌ای می‌بینند و از دستورالعمل های خاصی پیروی می کنند؛ دستورالعمل هایی که از آن به شکل غیررسمی تحت عنوان «قوانین مسکو» یاد می شود. در این مجموعه آمده که هیچ چیز به شکل تصادفی اتفاق نمی افتد.

امروز سرویس امنیت فدرال روسیه فوق العاده قدرتمند و پاسخگو نیست. از همین رو هرکسی می تواند شخص دیگری را به عنوان جاسوس خارجی معرفی کند تا بتواند ترفیع بگیرد. علاوه بر این، افسران عضو کمیته مخفی موقعیت ممتازی در سرویس های امنیتی و جامعه روسیه دارند. چرا که عضو کمیته ای هستند که زیر مجموعه نهادی است که پیش از این از آن تحت عنوان ک گ ب یاد می شد.افسران این واحد طبق استانداردهای روسیه حقوق خوب و پاداش دریافت می کنند . به بسیاری از خدمات دسترسی دارند.سیسستم امنیت فدرال روسیه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی چندان تحت نظارت قضایی و قانونی قرار ندارد.از زمان حمله روسیه به اوکراین،وظیفه رسمی این نهاد از میان بردن جاسوسان و مخالفان، کنترل گسترده تری بر بسیاری از جنبه های زندگی روس ها است. آوریل، روسیه قانون جدیدی موسوم به خیانت را تصویب کرد که به کمیته مخفی قدرت بیشتری داد تا انتقادات از جنگ را خفه کند. ماه می، آژانس جاسوسی با استفاده از اختیارات زمان جنگ، اعلام کرد که بازرسی خانه‌ها را بدون تایید دادگاه را  آغاز خواهد کرد.

im-792673

درباره زنجیره شبکه های محرمانه تزار

پوتین اواخر سال 2022 چندین بار به طور علنی سازمان‌های جاسوسی خود را مورد سرزنش قرار داده ، زیرا ننایج فعالیت عملیات نظامی به اصطلاح ویژه اش کمتر از انتظاراتش بود. در همان بازه زمانی، مقام های ایالات متحده متوجه افزایش اقدامات تهاجمی نسبت به معدود آمریکایی هایی شدند که هنوز در روسیه هستند. مقام های پیشین آمریکا و روسیه می گویند که پوتین دوست دارد شخصا در جریان نظارتسیستم امنیتی فدرال  بر فعالیت خبرنگاران غربی باشد. اسناد فاش شده این نهاد از پرونده های نظارتی قبلی علیه خبرنگاران خارجی نشان می دهد که رهبران آژانس در امتداد زنجیره فرماندهی نکته هایی با مداد را در حاشیه یادداشت های رسمی می نویسند تا مقام های بالاتر بتوانند هر نظری را که ممکن است باعث ناراحتی رئیس جمهور شود را پاک کنند.

یادداشت‌های کمیته مخفی غالبا با احوالپرسی با علامت تعجب برای نشان دادن فوریت و تشریفات نظامی – (سبک رایج در بوروکراسی کرملین) – شروع می‌شوند و با یادداشت‌های دقیق در مورد تحرکات غربی‌ها در روسیه و محلی‌هایی که با آنها ملاقات می‌کنند پایان می یابند.در یکی از یادداشت‌های سال 2006 می‌خوانیم: از شما می‌خواهیم یکی از کارمندان وزارت امور داخله را در محل کارش شناسایی کنید، از او درباره اهداف و ماهیت روابطش با انگلیسی‌ها بازجویی کنید و نتیجه بگیرید. سیستم امنیت فدرال روسیه بر محاکمات جاسوسی که به صورت مخفیانه و با استفاده از بازرسان و قضات متخصص انجام می شود، نظارت دارد. در طول 23 سال قدرت پوتین، هیچ محاکمه جاسوسی به تبرئه ختم نشده است.

ماموریت نیروهای امنیتی روسیه

به گفته مقامات آمریکایی و اسناد منتشر شده توسط سولداتوف، تحلیلگر امنیتی، پوتین از سال های اولیه ریاست جمهوری خود، از سرویس امنیتی فدرال روسیه برای ردیابی روزنامه نگاران آمریکایی، قرار دادن یا استخدام خبرچین های روسی در دفاتر آنها و دریافت یادداشت های مفصل درباره گزارش های آنها استفاده کرده است.

کنسولگری های ایالات متحده در یکاترینبورگ و ولادی وستوک در سال 2020 بسته شدند، بیش از همه به این دلیل که به دلیل اخراج دیپلمات ها آنها فاقد کارکنان امنیتی سایبری کافی برای محافظت از خطوط ارتباطی شان بودند. دیپلمات‌ها تصور می‌کردند که ساختمان‌ها به قدری آسیب دیده اند که جایی مناسب برای گفتگوهای حساس نیستند. همزمان به کارمندان سفارت گفته شد که از هر غریبه ای که سعی در تحویل مدرک به آنها دارد اجتناب کنند. این فرد می تواند یک افسر سیستم امنیتی فدرال روسیه باشد که سعی دارد آنها را به عنوان جاسوسی که در حال حمل مواد طبقه بندی شده است،به دام بیاندازد.از همین رو سفارت ایالات متحده در روسیه به یکی از پست های دیپلماتیک در سراسر جهان تبدیل شد که بیشترین تفنگداران دریایی در آن مستقر هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید