جاه‌طلبی‌های رئیس واگنر کار دست او داد

دوئل پوتین و آشپزش!

کدخبر: ۵۷۳۲۶۴
اقتصادنیوز: روند اختلافات کرملین و رئیس گروه واگنر که به آشپز ولادیمیر پوتین معروف است، وارد فاز جدیدی شده است!
دوئل پوتین و آشپزش!

به گزارش اقتصادنیوز به نظر می‌رسد که رابطه یوگنی پریگوژین با ولادیمیر پوتین، به نقطه عطف خود رسیده است. آشپز سابق کرملین به انتشار ویدئوهایی جنجالی در شبکه‌های اجتماعی ادامه می‌دهد تا صدای خود را در جنگ اوکراین به گوش همه برساند.

پریگوژین که به لطف قراردادهای تهیه غذا با کرملین لقب آشپز پوتین را گرفت، ریاست گروه شبه‌نظامی واگنر را بر عهده دارد. ماه‌ها است که برای کسب اولین پیروزی بزرگ روسیه، او نیروهای خود را به شهر شرقی باخموت اعزام کرده است. از دید کرملین، او یک مهره‌ای کلیدی در این جنگ است.

به نوشته نشریه نیوزویک، اما شکاف روابط این تاجر با کرملین زمانی نمایان شد که او جاه‌طلبی سیاسی خود را نشان داد و به سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه و والری گراسیموف، رئیس ستاد کل ارتش روسیه حمله لفظی کرد. هفته گذشته که پریگوژین به دلیل کمبود مهمات تهدید کرد از باخموت عقب‌نشینی خواهد کرد، تنش‌ها افزایش یافت.

در ۹ می و روز پیروزی مسکو در جنگ جهانی دوم، در ویدئوهایی که قبل و بعد از سخنرانی پوتین پخش شد، پریوگوژین دوباره از کمبود مهمات شکایت کرد. پریگوژین اعلام کرد که جنگجویانش همچنان مهمات کافی نداشته و از طرفی نیز گروه واگنر مجاز به عقب‌نشینی نیست؛ زیرا از سوی دولت به خیانت متهم خواهند شد.

رابطه پوتین و پریگوژین به دهه ۹۰ میلادی باز می‌گردد، زمانی که پریگوژین با تهیه غذای کرملین را بر عهده داشت. او به سرعت صعود کرد و ثروت هنگفتی به دست آورد و بالاخره، سال گذشته به عنوان بازیگری کلیدی در جنگ اوکراین ظاهر شد.

تاتیانا استانوایا، عضو ارشد مرکز کارنگی روسیه اوراسیا گفت که ویدئوهای اخیر پریگوژین نشان می‌دهد که او دیگر هیچ ارتباط مستقیمی با پوتین ندارد.

وی افزود: تنها راه برای ابراز مخالفت و خشم، علنی‌کردن آن است. به همین دلیل او مجبور است ویدئوهای زیادی را منتشر کرده که در آن نشان دهد چقدر عصبانی بوده و اوضاع از چه قرار است و از دشواری شرایط بگوید.

جاه‌طلبی‌های پریگوژین

تنها پس شکست روسیه در بهار ۲۰۲۲ شد، گروه واگنر توسط کرملین وارد جنگ شد و پس از آن پریگوژین نیز و نیروهایش از حمایت کامل دولت روسیه برای جذب زندانیان در ارتش خود برخوردار شدند.

با این حال، زمانی که تشکیلات کرملین احساس کرد پریگوژین جاه‌طلبی‌های بیشتری دارد، او را یک خطر سیاسی دید.

ولاد میخنِنکو، کارشناس تغییرات پساکمونیسم در اروپای شرقی و منطقه شوروی سابق می‌گوید: در طول این درگیری، پریگوژین همیشه به دنبال بهره‌برداری از جنگ و جمع‌کردن منابع برای به‌دست‌آوردن یک پست رسمی دولتی یا نقش رهبری سیاسی تا دارایی نظامی خود را به یک دارایی سیاسی یا اقتصادی ملموس در روسیه تبدیل کند.

کرملین نیز مدیریت و کاهش نفوذ او را آغاز کرد.

میخنِنکو گفت: تصمیم پوتین برای بازگرداندن گراسیموف و سایر ژنرال‌هایی که پریگوژین آشکارا با آنها درگیر شده بود، به عنوان فرماندهان ارشد جنگ روسیه در اوکراین، آغاز پایان پریگوژین بود.

استانوایا گفت که از طرفی، مقامات روسی واقعاً از پریگوژین ترسیده و معتقدند که او تهدیدی برای دولت، رژیم پوتین و ثبات روسیه است.

وی افزود: اما از سوی دیگر، او در مورد این جنگ که با گذشت زمان پرتنش‌تر و غیرقابل پیش‌بینی‌تر می‌شود، چیزهایی می‌گوید درست به نظر می‌رسد. در درازمدت ممکن است برخی به این نتیجه برسند که حرف‌های در مورد اوضاع آن‌قدر هم اشتباه نبود.

همچنین اخیراً پریگوژین به کرملین که به جای ارسال ۲۰۰ هزار سرباز برای واگنر، ارتش‌های خصوصی جدیدی ساخته‌اند، حمله کرد.

اواخر ماه گذشته، او در کانال تلگرامی خود گفت: آنها سعی می‌کنند به نحوی ارتش خصوصی واگنر را تضعیف کرده تا نتواند نقشی در سیاست داخلی ایفا کند.

میخننکو گفت که باتجربه‌ترین جنگجویان و مربیان گروه واگنر به دیگر تشکل‌های شبه‌نظامی تحت حمایت دولت روسیه کشیده می‌شوند.

سرنوشت پریگوژین

استانوایا گفت که گروه واگنر احتمالاً محکوم به خروج از باخموت است.

وی اذعان کرد: تصمیم این به پوتین و ستاد کل برمی‌گردد. آنها از او خسته شده‌اند. اگر منطق نظامی را در نظر بگیریم، ارتش واقعاً به واگنر نیاز ندارد. واگنر واقعاً خسته شده و روحیه‌اش بسیار ضعیف است.

اوایل این ماه، گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه ژنرال رومن گاوریلوف، معاون سابق فرمانده گارد ملی روسیه و ژنرال میخائیل میزینتسف، معاون سابق وزیر دفاع پس از خروجشان از خدمات دولتی، به واگنر پیوستند.

میخننکو گفت: پریگوژین فکر می‌کرد که این اقدامات قدرت واگنر را در دستگاه بوروکراتیک روسیه تقویت می‌کند. با این حال، می‌تواند به همان اندازه، آغاز تصاحب زوری واگنر توسط کرملین باشد.

او ادامه داد: ممکن میزینتسف توسط کرملین به واگنر نفوذ کرده باشد تا کنترل آن را به دست بگیرد. در ۵ می نیز ژنرال ویکتور سوبولف که در حال حاضر یکی از اعضای پارلمان روسیه است، گفت که برای حل مشکل تأمین مهمات، باید همه گردان‌های داوطلب و نیروهای واگنر به طور رسمی زیر نظر وزارت دفاع قرار بگیرند.

میخننکو افزود: پریگوژین با واردشدن در جبهه‌های مختلف خود را تضعیف کرد و در آینده‌ای نزدیک، زندگیش ناخواسته به پایان خواهد رسید.

او گفت: شرط می‌بندم که جسد پریگوژین خودکشی ساختگی پیدا خواهد شد. مسکو همچنین می‌تواند موقعیت جغرافیایی دقیق پریگوژین را در فاصله ۷۰ کیلومتری موشک هیمارس اوکراین در اختیار کیف قرار داده تا کلک او را بکنند. کرملین نیز با یک پروپاگاندای تبلیغاتی از او قهرمان‌سازی کرده و از آن برای جذب نیروهای بیشتری برای واگنر استفاده خواهد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید