تشدید فضای امنیتی در ویلنیوس

استقرار تجهیزات و نیروهای رزمی ناتو در لیتوانی؛ بلاروس جرئت حمله دارد؟

کدخبر: ۵۸۵۱۴۱
اقتصادنیوز: هم‌جواری لیتوانی با بلاروس، متحد مسکو، باعث ایجاد نگرانی‌هایی برای اعضای ناتو جهت تشکیل نشست آتی این اتحاد شده است.
استقرار تجهیزات و نیروهای رزمی ناتو در لیتوانی؛ بلاروس جرئت حمله دارد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، نشست آتی اعضای ناتو در شهر ویلنیوس، پایتخت لیتوانی، در شرایطی برگزار می‌شود که به دلیل هم‌مرزی این کشور با بلاروس و حضور نیروهای روسی باعث افزایش نگرانی‌های اعضا شده است. به همین دلیل نیروهای امنیتی این کشور، در کنار کمک‌های دفاعی سایر اعضا در مرزها مستقر شده‌اند.

ناتو در لیتوانی 

بنا بر به گزارش خبرگزاری رویترز، ویلنیوس را به قلعه‌ای تبدیل کرده که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده و سایر رهبران ائتلاف در نشست هفته آینده که تنها 32 کیلومتر با بلاروس متحد روسیه فاصله دارد، حظور خواهند داشت.  16 متحد ناتو، بیش از 1000 سرباز را برای نشست 11 تا 12 ژوئیه که تنها در 151 کیلومتری روسیه برگزار می شود، اعزام کرده‌اند. هم‌چنین، بسیاری از کشورها درحال فرستان سیستم‌های دفاع هوایی پیشرفته‌ای هستند که کشورهای بالتیک فاقد آنهاست.

هیتاناس ناوسدا، رئیس‌جمهور لیتوانی، گفت: «ما آسمان کشورمان را با وجود حضور بایدن و رهبران 40 کشور دیگر محافظت شده‌تر از همیشه نگه خواهیم داشت».

کشورهای بالتیک(لیتوانی، استونی و لتونی) که زمانی تحت حاکمیت مسکو قرار داشتند، از سال 2004 بخشی از ناتو و اتحادیه اروپا شدند و همگی بیش از 2درصد اقتصاد خود را صرف امور دفاعی کرده‌اند که بیش‌تر از سایر متحدان ناتو است. اما برای منطقه‌ای با جمعیتی حدود 6 میلیون نفر، این بودجه برای حفظ ارتش‌های بزرگ، سرمایه‌گذاری در جت‌های جنگنده و یا دفاع هوایی پیشرفته کافی نیست.

اکنون، آلمان، 12 پرتاب‌کننده موشک پاتریوت را در این کشور مستقر کرده، اسپانیا سامانه موشکی پیشرفته زمین به هوا (موشک‌های ایم-۹ سایدوایندر و آیریس تی) را منتقل کرده، فرانسه هویتزرهای خودکششی سزار را ارسال می‌کند. هم‌چنین فرانسه، فنلاند و دانمارک جت‌های نظامی را در لیتوانی مستقر می‌کنند و بریتانیا و فرانسه قابلیت‌های ضد‌پهپاد را تامین می‌کنند. لهستان و آلمان هم نیروهای عملیات ویژه مجهز به هلیکوپتر را اعزام کردند. دیگران نیز در حال ارسال تدابیری برای مقابله با هرگونه حمله شیمیایی، بیولوژیکی، رادیولوژیکی و هسته‌ای بالقوه هستند . تلاش متحدان برای تضمین ایمنی هوایی در طول گردهمایی رهبران به این معنی است که ناتو ممکن است فوراً دفاع هوایی دائمی را در کشورهای بالتیک ایجاد کند . ناوسدا به خبرنگاران گفت: ما برای ایجاد نیروی چرخشی برای حفاظت هوایی دائمی، بعد از پایان اجلاس فکر میکنیم.

بلاروس جزئت حمله ندارد

مردم محلی در روستاهای مجاور مرز بلاروس به رویترز گفتند: با وجود پیشنهاد روسیه برای اسکان دادن به شبه نظامیان خصوصی واگنر روسیه و میزبانی بلاروس از تسلیحات هسته ای روسی، آنها احساس امنیت کامل میکنند. ادوارد ریکن، ساکن روستایی در یک کیلومتری بلاروس می‌گوید: واگنر و بلاروس توانایی حمله به لیتوانی را ندارند، زیرا لیتوانی در ناتو است و به همین دلیل ما احساس امنیت میکنیم. اوافزود: اگر لیتوانی عضو ناتو نبود، شرایط متفاوت میشد. النا تاراسوویچ ، 55 ساله، گفت: اگر کشور از اعضای ناتو نبود، اوضاع لیتوانی نیز مانند اوکراین میشد.

در فرودگاه ویلنیوس، 8 پرتابگر موشک پاتریوت تحت کنترل آلمان، به سمت شهر کالینینگراد روسیه  و دو پرتابگر دیگر نیز به سمت بلاروس مستقر شده‌اند و تمامی پرتابگرها از صبح جمعه عملیاتی شده‌اند. سرهنگ دوم استفن لیب، فرمانده ملی‌گرای نیروهای اعزامی، گفت: موقعیت جغرافیایی و تهدید کاملا مشخص است.  لیتوانی از ما برای حفظ امنیت نشست درخواست کرد ما نیز از آلمان کمک خواستیم.

تقویت فضای امنیتی

لیتوانی و لهستان استقرار نیروهای گاردشان را در مرزهای بلاروس و روسیه سه برابر کرده‌اند. این دو کشور نیروی پلیس را برای گشت‌زنی به  ویلنیوس اعزام کرده اند. رستماس لیوبایف، رئیس گارد مرزی گفت: ما برای تحرکات مختلف آماده می‌شویم و از موج مهاجران، حضور خودروهای نظامی در مرز نگران هستیم. هزاران مهاجر خاورمیانه در سال 2021 از مرز بلاروس عبور کرده و لیتوانی و اتحادیه اروپا در تلاش برای سازماندهی کردن این مهاجران بوده‌اند.

لیوباجواس گفت: وضعیت بسیار متشنج است. با حمله روسیه به اوکراین، حفاظت از مرزها، پیش از نشست نیز در سطح بسیار بالایی قرار داشت. بازرسی های مرزی در مرزهای اتحادیه اروپا برای اجلاس مجددا آغاز شده است. شهردار ویلنیوس به شهروندان پیشنهاد کرده که به تعطیلات خارج از شهر بروند، زیرا بسیار از مغازه‌ها و مکان‌ها برای نشست بسته خواهند شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید