پیامدهای آشی که سرآشپز تزار پخت؟

خیز کرملین برای بستن پرونده مزدوران پیشین پوتین!/نقش واگنر درخواب آشفته خاورمیانه و آفریقا

کدخبر: ۵۸۵۳۰۰
اقتصاد نیوز: بعد از پایان شورش واگنر، گمانه زنی ها درباب وضعیت اعضای این گروه در مناطقی چون خاورمیانه و آفریقای مرکزی، افزایش یافته است. بالاخص آن که این گروه فارغ از فعالیت های ضد حقوق بشری شان، تا حدودی در برابر فعل و انفعال های گروه های رادیکال، امنیت را تضمین کرده بودند.
خیز کرملین برای بستن پرونده مزدوران پیشین پوتین!/نقش واگنر درخواب آشفته خاورمیانه و آفریقا

به گزارش اقتصادنیوز ، شکست کرملین در مهار گروه واگنر؛ گروهی که در مناطق ناارامی چون خاورمیانه و شمال آفریقا فعالیت دارند، موجب شده تا رهبران این مناطق در باب تحرکات این گروه شبه نظامی تردیدهای جدی پیدا کنند. نگرانی ها زمانی افزایش یافت که گمانه زنی ها در باب محل دقیق اختفای یوگنی پریگوژین، تاجر بنیانگذار مزدوران واگنر، اوج گرفت. روز شنبه، برخی از حامیان واگنر و گروهی از کهنه سربازان برای تبادل تی شرت و برچسب در سن پترزبورگ، زادگاه پریگوژین گرد هم آمدند. با این حال، رهبر واگنر از زمانی که لوکاشنکو در سخنرانی اش از خروجش از بلاروس خبر داد، هنوز دیده نشده است.

پس لرزه های تنش میان واگنر و کرملین

به واسطه تداوم ابهام ها درباب آینده این گروه، برخی از اعضا اردوگاه‌هایشان واقع در منطقه‌ای غنی از الماس در جمهوری آفریقای مرکزی را ترک کردند از همین رو مردم محلی می‌ترسند که شورشیان مناطقی را که رها کرده‌اند، تصرف کنند. در همین حال، تنش میان واگنر و کرملین نگرانی مقام های سوریه را برانگیخته؛ جغرافیایی که روسیه از این گروه برای نیل به اهداف خود استفاده می کند.دمشق در هراس است که میادین کلیدی نفت و گاز در برابر حملات اعضای واگنر در موقعیت آسیب پذیرتری قرار بگیرند.

گفته می شود به واسطه توافقی که با میانجیگری بلاروس میان کرملین و پریگوژین منعقد شد،بیش از 30 هزار نفر از اعضای این گروه جذب ارتش روسیه شده اند اما هنوز مشخص نیست این خبر حقیقت دارد یا نه، یا این که چگونه این فرایند اجرایی خواهد شد. طبیعتا چنین شرایطی موجب شده رهبران محلی بسیاری از کشورهایی که اعضای واگنر علاوه بر وظایف محوله توسط مسکو، امنیت رهبرانشان را نیز عهده دار شده بودند، درگیر تردیدهایی جدی شوند.رد پای واگنر در چنین مناطقی تاکنون اهرمی مفید برای روسیه جهت اعمال نفوذ و در عین انکار هرگونه نقش آفرینی رسمی بوده است.

photo_2023-07-10_17-02-22

خیز کرملین برای مهار شورشیان

لو آزبورن، تحلیلگر مسائل روسیه به نقل از منابع اگاه، به وال استریت ژورنال گفت: وزارت دفاع تلاش می کند تا کنترل فعالیت های واگنر را دوباره به دست بگیرد. طبیعتا چنین کنشی باعث ایجاد هرج و مرج در کشورهایی می شود که این گروه در آن فعالیت می کند.همزمان آنگونه که مقام های امنیتی فعلی و پیشین اروپا گفتند، اواخر چهارشنبه، کاروانی متشکل از هشت خودروی زرهی از یکی از اردوگاه واگنر در روستای موین-سیدو، در شمال جمهوری آفریقای مرکزی خارج شده است. ملت جنگ زده این جغرافیا گفتند که دیگر جنگجویان واگنر که مناطق غنی از الماس و طلا را ایمن کرده بودند، یا در حال ترک منطقه هستند یا اردوگاه ها را واگذار می کنند. تخمین زده شده که بین 100 تا 200 جنگجو منطقه ای که در آن فعالیت داشتند را ترک کردند.

براساس داده های اطلاعاتی منابع محلی و ردیاب های پروازی، از آن زمان تاکنون، دو فروند هواپیمای روسی ایلیوشین که با واگنر قرارداد دارد، از بانگی، پایتخت آفریقای مرکزی، به روسیه پرواز کرده اند. الکساندر ایوانف، که بر فعالیت رهبران نظامی روس که کنار واگنر کار می‌کنند، نظارت می‌کند، به وال استریت ژورنال گفت که این پروازها پس از تاخیرهای لجستیکی برای خروج افرادی است که چند ماه پیش مستحق مرخصی بودند ،سازماندهی شده‌اند.به باورش کرملین از پریگوژین تضمین های شخصی دریافت کرده تا پیمانکاران مسکو به عملیات امنیتی در جمهوری آفریقای مرکزی ادامه دهند.

photo_2023-07-10_17-00-03

واگنر خواب قاره سیاه را آشفته کرد

ماه فوریه، اتحادیه اروپا ایوانف را تحریم کرد و او را به عنوان سخنگوی واگنر در جمهوری آفریقای مرکزی و چهره ای که بر فعالیت رهبران نظامی روس نظاتر دارد، متهم کرد. مقام های آفریقای مرکزی می گویند این فرماندهان که نقش مربی را ایفا می کنند از واگنر جدا هستند اما از نزدیک با جنگنده های این گروه همکاری دارند. ایوانف همزمان با اوج گیری تنش های لفظی میان پریگوژین و فرماندهان نظامی روس، در کنار رهبر واگنر قرار گرفت. به نظر می رسد این فرد در آفریقای مرکزی است چرا که بعد از توقف شورش او از این جغرافیا بیانیه ای صادر کرد و از واگنر برای حفظ امنیت تشکر کرد.با این حال نمی توان تعیین کرد که نیروهای واگنر که در جمهوری آفریقای مرکزی مستقرند در آینده از چه رویکردی پیروی خواهند کرد. یکی از هواپیماهای واگنر که اواخر پنجشنبه از بانگی پرواز کرد، در تیومن در منطقه اورال روسیه فرود آمد، جایی که واگنر مرکزی دارد و از همانجا ه نیروهای خود را برای جنگ در اوکراین اعزام می کند.

im-813916

خیز کرملین برای بستن پرونده ارتش مخفی پوتین

مبارزان واگنر در آفریقا به شکلی بی سابقه حقوق بشر را نقض می کنند. آنها فعلا به  قتل عام بیش از 500 روستایی در مرکز مالی در مارس 2022 متهم شده اند. اما نقش نظامی مزدوران توسط دولت ها و برخی از مردم محلی نیز مورد استقبال قرار گرفته است. یکی از ساکنان آفریقای مرکزی ساکن یکی از مناطق تخلیه شده توسط واگنربا ارسال پیامی به وال استریت ژورنال نوشت:در حال حاضر، یک روان پریشی عجیب بر فضا حاکم است. در همین حال، دیمیتری سیتی، که شعبه بانگی، بازوی فرهنگی وزارت خارجه روسیه را اداره می کند، مدعی است که هیچ چیز در پایتخت تغییر نکرده است.

ساکنان روستاهایی که توسط مزدوران واگنر تخلیه شده‌اند می‌گویند نشانه‌هایی وجود دارد که آنها برای همیشه خارج شده اند. روستاییان گفتند که تنها 15 نفر جایگزین کسانی شده اند که رفته اند.همزمان در اردوگاه نانا-باکاسا، جنگجویان واگنر همه تجهیزات خود را از وسایل پخت و پز گرفته تا تشک می فروشند.یک مشاور دولت سوریه و یک مقام اروپایی گفت، در سوریه، انتقال نیرو باعث نگرانی مقام های دمشق شده است چرا که خروج اعضای واگنر موجب خواهد شد تا میادین نفت و گاز در جنوب این کشور هدف حملات گروه های رادیکال چون داعش قرار بگیرند. این گروه شورشی تأسیسات را در طول جنگ داخلی تصرف کرد و بعد از آن شبه نظامیانی را برای کمک به حفاظت از میادین نفت و گاز آموزش داد. حالا شواهد نشان می دهد که این گروه قرار است از مناطقی که مستقر بودند خارج شوند.

wagner-car

روسیه در صدد پاکسازی اعضای واگنر  است؟

بسام برابندی، یکی از مقام های پیشین سوری که با مردم محلی آنجا صحبت کرده در این باره گفت: در جریان شورش ماه گذشته در روسیه، اعضای واگنر در سوریه موفق نشدند وارد پایگاه هوایی وزارت دفاع روسیه در شهر بندری لاذقیه شوند. برابندی و یک مقام اروپایی متمرکز در سوریه تاکید داشتند که مقام های ارشد واگنر که عمدتا به طور مستقل در سوریه فعالیت می کردند، سپس در این پایگاه مستقر شدند.به گفته برابندی، در همین حال، وزارت دفاع روسیه جنگنده‌های واگنر را از میادین نفت و گاز شهر پالمیرا سوریه خارج کرد و متحدانش، شکارچیان داعش را جایگزین آنها کرد.

همرمان آنگونه که مردم محلی گفتند در روزهای اخیر، زنجیره ارتباط فرماندهی واگنر در سوریه تا حدی قطع شده و سرنوشت اعضای واگنر در هاله ای از ابهام گرفته است. آنها امروز با خطر کاهش دستمزدشان مواجه شده اند.به گفته برابندی، دیپلمات سابق سوری و همچنین یک مقام اروپایی و مشاور دولت سوریه، فرماندهان واگنر در یک پایگاه نظامی مستقر شده اند در حالی که از مزدوران خواسته شده در پالمیرا در خانه بمانند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید