در اظهارات یک مقام امنیتی مطرح شد

افشاگری جدید علیه ترامپ؛ قصد رئیس‌جمهور سابق برای آغاز یک جنگ هسته‌ای!

کدخبر: ۵۸۵۳۳۵
اقتصاد نیوز: یکی از مقام های امنیتی دولت دونالد ترامپ فاش کرد که در زمان ریاست سلف بایدن، واشنگتن در آستانه جنگ هسته ای تمام عیار قرار گرفت.
افشاگری جدید علیه ترامپ؛ قصد رئیس‌جمهور سابق برای آغاز یک جنگ هسته‌ای!

به گزارش اقتصادنیوز کمتر از یک سال پس از آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده مقامات ارشد امنیت داخلی به شدت نگران تشدید تنش ها میان واشنگتن و پیونگ یانگ بودند؛ این حقیقتی است که مایلز تیلور، دستیار ارشد کریستن نیلسن وزیر سابق امنیت داخلی آمریکا در کتابش که به زودی منتشر می شود بدان اشاره دارد. منابع آگاه گفتند که در آن بازه زمانی جلسات متعددی برای آماده شدن جهت حمله هسته ای در خاک آمریکا برگزار شد.

ترامپ در آستانه عبور از خطوط قرمز

تیلور در گزیده‌ای ازکتابش موسوم به هشدار درباب از میان رفتن دموکراسی توسط ترامپ بعدی، که آن را با نشریه پولیتیکو به اشتراک گذاشته به نگرانی‌های دولت ترامپ در سال 2017 پس از آزمایش‌های موشکی کره شمالی اشاره می‌کند - آزمایش‌هایی که همزمان با دیدار شینزو آبه، نخست‌وزیر وقت ژاپن با او اجرایی شد. ترامپ در مارآ لاگو با توسل به الفاظ تند به رزمایش  موشکی پیوینگ یانگ پاسخ داد.

تیلور در این باره نوشته: در دنیایی که همه چیز بر پایه امنیت ملی تعریف شده، هر آن چه که به سلاح‌های هسته‌ای مربوط می‌شود حساسیت برانگیز است – از همین رو در بابش به خوبی و با دقت برنامه‌ریزی خواهد شد - اما ما نمی‌دانستیم ترامپ هر لحظه ممکن است چه بگوید. دستیار ارشد کریستن نیلسن وزیر سابق امنیت داخلی آمریکا همچنین در کتابش آورده است که یک روز، او با الفاظی آتشین کره شمالی را هدف قرار داد، با خشم وقدرتی که دنیا تا به حال ندیده است.در چنین شرایطی تقریباً به نظر می‌رسید که ترامپ از یک درگیری هسته ای استقبال می کند، این حقیقتی بود که ما را به وحشت انداخت.تیلور گفت که جیمز متیس، وزیر دفاع وقت، یک روز پس از جلسه اتاق موقعیت، او را کناری کشید و هشدار داد:همه شما باید خود را آماده کنید. انگار قرار است درگیر جنگ شویم.به گفته این چهره امنیت ملی، متیس در آن بازه زمانی جدی بود. چرا که تاکید داشت وطن در آستانه خطری هولناک قرار دارد.

photo_2023-07-10_20-35-09

هراس از نبردی که واشنگتن برای آن آماده نبود

به گفته تیلور، که بیشتر به خاطر نوشتن مقاله ای ناشناس در نیویورک تایمز در سال 2018 که در چارچوبش «مقاومت آرام» در دولت ترامپ را «مقاومت انتخابی مردم» توصیف کرده بود، به واسطه هراس از پیامدهای جنگ هسته ای، وزارت امنیت داخلی گامی جدی برداشت و تاکید کرد که باید کشور و امنیتش را در اولویت قرار داد.

او در کتاب جدیدی که قرار است در 18 ژوئیه منتشر شود، می‌نویسد: ما همه رهبران ارشد وزارت امنیت میهنی ایالات متحده برای بحث در مورد بحرانی که روز به روز دامنه اش گسترده تر می شد. گردهم آمدیم و بهترین سناریوها را ترسیم کردیم؛ سناریوهایی که هولناک به نظر می رسید..او در ادامه تاکید کرد: من نمی توانم جزئیات را ارائه کنم، اما واقعا نگران از امنیت کشور جلسه را ترک کردم. به نظر من، این وزارتخانه برای نوع درگیری هسته‌ای که ترامپ ممکن است برانگیزد، آماده نبود.

کریس کربس، یکی از مقامات ارشد وزارت امنیت میهنی ایالات متحده  در آن زمان، تأیید کرد که در سال 2017، مقام های این وزارتخانه نحوه واکنش به حمله هسته ای به ایالات متحده را مورد بررسی قرار دادند.کربس به پولیتیکو گفت: مطمئنا این احساس وجود داشت که یک شانس وجود دارد از همین رو ما باید گام‌های مناسب و معقول را برای ارزیابی آمادگی برای چنین حمله ای برداریم.

North_Koreas_ballistic_missile_-_.2e16d0ba.fill-1200x630

اعلام آماده باش برای انفجار هسته ای

28 نوامبر همان سال، کره شمالی موشکی را آزمایش کرد که می توانست به قاره آمریکا برسد. این آزمایش باعث ترس در سراسر دولت ایالات متحده، از جمله در وزارت امنیت میهنی ایالات متحده شد. تیلور افزود، الین دوک، وزیر وقت این نهاد، این رخداد  را در یک اتاق کنفرانس امن تحت نظر داشت، او پس از آزمایش جلسه ای برگزار کرد و پس از آن به من گفت که رئیس جمهور در پی پرتاب این موشک با او تماس گرفته است. اما قرار نبود در مورد کره شمالی صحبت کنیم. در عوض، او می‌خواست درباره تصمیم آتی وزارت امنیت میهنی ایالات متحده درباب تمدید حمایت‌های قانونی موقت برای هندوراسی‌هایی که به واشنگتن آمده‌اند رایزنی کند.

در کتاب تیلور آمده است: اگرچه یک موشک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای به تازگی آسمان را شکافته بود، اما ذهن رئیس‌جمهور درگیر موضوع دیگری بود. به نوشته او: ترامپ  می خواست وزارت امنیت میهنی همه آنها(هندوراسی ها) را اخراج کند. با این حال دوک تصمیم گرفت این حمایت های قانونی را تمدید کند. با این حال آنگونه که تیلور گفته، برای اولین بار بود که وزارت امنیت میهنی برای یک حمله اتمی آماده می شد.او در مصاحبه‌ای به پولیتیکو گفت: این اولین بار است که تا آنجایی که من می‌دانم وزارت امنیت میهنی ایالات متحده فکر می‌کرد این احتمال وجود دارد که ترامپ واقعا جنگی را آغاز کند و ما مجبور شویم برای انفجار هسته‌ای در کشور خود را آماده کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید