واکنش سازمان ملل به ادعاهای پهپادی علیه ایران

کدخبر: ۵۸۵۳۳۹
اقتصادنیوز: سخنگوی سازمان ملل متحد در واکنش به ادعاهای پهپادی علیه کشورمان گفت: در حال بررسی اتهامات پیرامون ارسال پهپادها به روسیه از سوی ایران هستیم.
واکنش سازمان ملل به ادعاهای پهپادی علیه ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «استفان دوجاریک» سخنگوی سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سفیر آمریکا در سازمان ملل گفته است دبیرخانه سازمان ملل وظیفه دارد شواهد بدست آمده پیرامون استفاده از پهپادهای ایرانی در اوکراین و نقض پاراگراف چهارم قطعنامه ۲۲۳۱ را بررسی کند، افزود: ما همچنان در حال بررسی اطلاعات درباره اتهامات پیرامون ارسال پهپاد ها به روسیه از سوی ایران و نقض پاراگراف چهار قطعنامه ۲۲۳۱ هستیم.

افشاگری از دروغ‌های خطرناک «بایدن» درباره اوکراین

دوجاریک به این سوال که آیا دبیرخانه سازمان ملل تیمی برای بررسی شواهد ارسال خواهد کرد پاسخ مستقیم نداد و گفت که اظهارات خود را بیان کردم.

به گزارش ایرنا، نشست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام در روز ۱۵ تیرماه (۶ جولای) به عرصه جدال میان دیپلمات های آمریکا و انگلیس با روسیه تبدیل شد که با دعوت از اوکراین در پی تکمیل سناریوی خود علیه برنامه دفاعی بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران و تداوم تحریم های موشکی هستند.

رابرت وود سفیر و معاون نمایندگی دائم آمریکا در سازمان ملل ۱۵ تیرماه در نشست دوره ای شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام با تکرار اتهامات واشنگتن ادعا کرد که ایالات متحده آمریکا به شدت نگران استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی علیه زیرساخت های غیرنظامی در اوکراین است و ایران و روسیه قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرده اند.

معاون نمایندگی دائم آمریکا در سازمان ملل در نشست دوره ای شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام با تکرار اتهامات واشنگتن ادعا کرد که ایالات متحده آمریکا به شدت نگران استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی علیه زیرساخت های غیرنظامی در اوکراین است و ایران و روسیه قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرده اند.

امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در پاسخ گفت: ایران قاطعانه اتهامات بی اساس اوکراین را رد می کند. ایران موضع بی طرفانه خود را در قبال درگیری اوکراین حفظ کرده است. ما با صبر و حوصله منتظر شواهد ادعایی از اوکراین، پس از دیدار مقدماتی بین کارشناسان ایرانی و اوکراینی بوده ایم. با این حال، استفاده از به اصطلاح «سند» متشکل از عکس های متناقض و اطلاعات «منبع باز» مشکوک، و سوء استفاده از رویه های سازمان ملل برای انتشار آن به عنوان شواهدی از تخلفات ادعایی، همانطور که توسط اوکراین و بریتانیا انجام شده است، غیرحرفه ای، فریبکارانه و غیر سازنده است.»

افشاگری جدید از «ترامپ» درباره شنود گوشی‌های مقام‌های کاخ سفید

سفیر ایران در سازمان ملل ادامه داد: درخواست مکرر دبیرخانه برای انجام به اصطلاح تحقیقات فاقد مبنای قانونی است. نه قطعنامه ۲۲۳۱ و نه یادداشت مربوطه رئیس شورای امنیت (S/۲۰۱۶/۴۴) اجازه چنین مأموریت غیرقانونی را نمی دهد. هرگونه یافته یا نتیجه گیری دبیرخانه منتج از چنین فعالیت های غیرقانونی بی اعتبار است.

ایروانی تاکید کرد: کاملاً مشهور است که برخی کشورها به طور عمدی تلاش می کنند توجه بین المللی را از دلایل اصلی وضعیت فعلی مربوط به اجرای برجام و نقض مداوم قطعنامه ۲۲۳۱ توسط آمریکا از زمان خروج غیرقانونی این کشور از توافق در سال ۲۰۱۸ منحرف کنند. در نتیجه، ما قاطعانه اعلام می‌کنیم که حضور اوکراین را در این نشست به رسمیت نمی‌شناسیم و قصد نداریم به اتهامات بی‌اساس و تکراری نماینده اوکراین یا برخی از کشورهای عضو شورا علیه کشورم در این نشست بپردازم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید