غرب بر سردوراهی

گزینه بایدن برای جلوگیری از وقوع جنگ جهانی سوم !

کدخبر: ۵۸۵۵۱۸
اقتصادنیوز: در آستانه برگزاری نشست اعضای ناتو، کشورهای عضو این نهاد امنیتی درباره چندین گزاره با یکدیگر اختلاف نظرهای جدی دارند و همین گزاره موجب شده تا پیش از برگزاری اجلاس شاهد چند صدایی در این بلوک فرامنطقه ای باشیم.
گزینه بایدن برای جلوگیری از وقوع جنگ جهانی سوم !

به گزارش اقتصادنیوز ، حضور چهار رهبر آسیا-اقیانوسیه در نشست پیش روی ناتو نشان می دهد که اوکراین تنها موضوع امنیتی مهم در دستور کار اتحاد دفاعی اروپا و آمریکای شمالی نیست.جنگ اوکراین اعضای ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده را بیش از هر زمان دیگری از زمان جنگ سرد به هم نزدیک کرده، با این همه اعضای این نهاد امنیتی در هراس اند که آنچه در اروپا رخ داده در آسیا تکرار شود.بالاخص آن که چین از رویکردی تهاجمی در داخل پیروی می کند و ارزش ها و منافع این نهادامنیتی را به چالش می کشد.علاوه بر این اجلاس پیش روی ناتو در حالی برگزار می شود که فنلاند به عنوان عضو این نهاد امنیتی پذیرفته شده و ترکیه با عضویت سوئد در ناتو موافقت کرده است.

هراس از تکرار سناریوی اوکراین 

بی دلیل نیست که ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو، پکن را به قلدری برای سایر اعضای ناتو متهم کرده است.در حالی که نامی از تایوان آورده نمی شود، اما وضعیت دموکراسی خودگردان زنگ خطر را به صدا درآورده،حزب کمونیست حاکم چین همچنان متعهد به متحد کردن این جزیره به سرزمین اصلی است و در این مسیر از توسل به زور هم هیچ ابایی ندارد.رهبران چین می گویند تایوان مسئله داخلی است و کشورهای منطقه و فراتر از آن اعضای ناتو حق هیچگونه مداخله ای را در این باره ندارند.

میرنا گالیچ، تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی فعال در موسسه صلح ایالات متحده، در این باره به سی ان ان گفت: حضور چهار رهبر اقیانوس آرام در ویلنیوس، لیتوانی، نشان از تمایل ناتو به تحولات هند و اقیانوس آرام و تمرکز بر چالش هایی است که چین ایجاد می کند. شواهد نشان می دهد که استولتنبرگ با جو بایدندرباب تهدید چین هم صدا هستند . از همین رو ماه گذشته در کاخ سفید متعهد شدند که روابط ناتو با اقیانوس آرام را تقویت کنند.همزمان چهار کشور اقیانوس آرام نیز به انگار برای تعریف در یک جبهه واحد آماده می شوند.

photo_2023-07-11_16-41-04

تعمیق شکاف ها در ناتو

گروهی از ناظران بر این باورند که ممکن است فشارهایی برای مشارکت بیشتر رهبران آسیا-اقیانوسیه در ائتلاف وجود داشته باشد، اما درباره نقشی که ناتو باید در اقیانوس آرام ایفا کند اتفاق نظر وجود ندارد.براساس گزارش رادیو تلویزیون عمومی ژاپن، در حالی که استولتنبرگ و دیگران مایلند ناتو یک دفتر ارتباطی در ژاپن باز کند تا اتعاملات راحت‌تری با شرکای خود در اقیانوس آرام داشته باشد، امانوئل مکرون با چنین طرحی مخالف است.موضع فرانسه ظاهراً این است که ناتو یک اتحاد آمریکای شمالی و اروپایی است و نه جهانی.تحلیلگران بر این باورند که فرانسه عملا می تواند طرح ارائه شده در این باره را وتو کند، زیرا پذیرش و اجرایی کردنش مستلزم اجماع 31 کشور عضو ناتو است.

این ایده که اجازه نمی‌دهد ناتو فراتر از منطقه آتلانتیک شمالی متمرکز شود به واسطه ماده 5 پیمان ناتو است که برمبنای آن حمله به هر عضو این نهاد به مثابه حمله به سایر اعضا می باشد.بنابراین، اقدامات نظامی علیه نیروهای آمریکایی مستقر در ژاپن یا کره جنوبی، یا حتی قلمرو گوام در اقیانوس آرام ایالات متحده، تحت اختیارات دفاع شخصی ناتو جمعی قرار نخواهد گرفت.با این همه به واسطه افزایش تهدیدها، اعضای ناتو در صدد هستند تا امنیت خود را در اقیانوس آرام تقویت کنند.

photo_2023-07-11_16-40-31

گزینه بایدن برای جلوگیری از جنگ جهانی سوم

در این میان بایدن به‌عنوان مخالف اصلی عضویت سریع اوکراین در ائتلاف ظاهر شده و بدین طریق او را رویاروی چندین متحد کلیدی ایالات متحده قرار داده است. در چنین شرایطی ناظران براین باورند که سوال حل نشده در مورد جایگاه اوکراین در ناتو، اتحاد بی سابقه جهان غرب را در برابر حمله روسیه به آزمایش خواهد گذاشت.بایدن اواخر روز دوشنبه برای دومین گردهمایی رهبران ناتو از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه 2022، وارد پایتخت لیتوانی، در حدود 140 مایلی مرز روسیه شد. هدف او، تقویت تعهد ایالات متحده برای حمایت از نبرد کی یف در میانه بادهای مخالف سیاسی در داخل و فشار فزاینده بر صنعت دفاعی آمریکا است.

با این همه بایدن نگران است که عضویت اوکراین در ناتو زمینه را برای وقوع جنگ جهانی سوم هموار کند؛ موضع گیری که بسیاری از متحدان ایالات متحده بالاخص کی یف را ناامید کرده است. بایدن در مصاحبه ای با سی ان ان که روز یکشنبه پخش شد، گفت: کر نمی کنم که این کشور برای عضویت در ناتو آماده باشد. او گفت که ناتو باید مسیری را برای ورود نهایی اوکراین به این ائتلاف مشخص کند.مواضع بایدن موجب شده تا گروهی از اعضای ناتو چون کشورهای اروپای مرکزی که علنا از تلاش کی یف برای عضویت سریع حمایت کرده‌اند، رویاروی واشنگتن قرار بگیرند. با این همه رئیس جمهوری ایالات متحده از مدل اسرائیل استقبال می کند؛ مدلی که در چارچوبش ایالات متحده به اوکراین کمک های امنیتی ارائه کرده بدون اینکه تضمینی برای استفاده از نیروی نظامی برای دفاع از کشور داشته باشد.

im-814424

پلن ناتو برای عضویت اوکراین!

ایان برژینسکی که در دوران دولت جورج دبلیو بوش به عنوان مشاور کلیدی در سیاست های ناتو فعالیت می کرد، در این باره به وال استریت ژورنال گفت: دولت بایدن به طور قابل توجهی به واسطه مخالفتش با عضویت اوکراین در ناتو منزوی منزوی شده است. برژینسکی استدلال کرد که اکثر کشورهای ناتو، به غیر از مجارستان، مستعد حمایت از ورود اوکراین به این اتحاد هستند. تام مالینوفسکی، نماینده سابق دموکرات کنگره از نیوجرسی که پیشتر در دوران ریاست اوباما در وزارت امور خارجه فعالیت داشت در این باره گفت:احتمال اینکه اوکراین در آینده ما را به جنگ بکشاند، بسیار بیشتر است.من فکر نمی‌کنم به نفع ما باشد که شاهد آن باشیم تا اوکراین تا دندان مسلح، به شدت ملی‌گرا، بدون برخورداری از حمایت های ائتلاف های غربی ازادانه فعالیت کند.مالینوفسکی یکی از نزدیک به چهار ده کارشناس سیاست خارجی و مقامات سابق ایالات متحده بود که نامه سرگشاده را امضا کردند که در آن از اعضای ناتو خواسته شد تا از نشست سران برای تعریف پلنی جهت عضویت اوکراین در ناتو استفاده شود.برخی از امضاکنندگان این نامه استدلال کرده‌اند که عضویت اوکراین در ناتو می‌تواند به گونه‌ای اجرایی شود که تعهدات دفاعی متقابل ماده 5 فقط در مورد سرزمین‌هایی که اوکراین تحت کنترل دارد اعمال شود، بدین طریق بازیگران دیگر وارد جنگ نخواهند شد.

 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید