سخت تر شدن توافق با برکناری نماینده ویژه

روایت المانیتور از جزئیات دیدار رابرت مالی و دیپلمات ایرانی

کدخبر: ۵۸۵۸۰۴
اقتصادنیوز: یک دیپلمات ارشد سابق ایرانی که خواست نامش فاش نشود به المانیتور گفت: «فکر می‌کنم ویژگی‌های رابرت مالی به گونه‌ای است که تعلیق او را می‌توان تحولی منفی در روند مذاکرات تلقی کرد و باعث شود معامله سخت‌تر و حتی ناممکن شود.»
روایت المانیتور از جزئیات دیدار رابرت مالی و دیپلمات ایرانی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، یک منبع آگاه از اردوگاه محافظه‌کاران در گفت‌وگو با المانیتور ادعا کرد که رابرت مالی، نماینده دولت آمریکا در امور ایران، چندین گفتگوی رو در رو با امیر سعید ایروانی، سفیر ایران در سازمان ملل متحد داشته و پیشرفت‌های چشمگیری در این رابطه داشته است.

طبق آنچه در گزارش المانیتور آمده، به ادعای این منبع، مالی گفته که دولت بایدن دیگر تمایلی به بازگشت به نسخه اولیه برجام ندارد، چرا که به ادعای مالی، آنها با دولتی در ایران روبرو هستند که به تعهدات خود عمل نمی‌کند. او مدعی بوده که دولت ایران در سپتامبر 2022 به یک توافقجواب آری داده بود، اما روز بعد از قول خود عقب‌نشینی کرد.

این منبع همچنین فاش کرد که مالی پیشنهاد تمدید برخی بندهای  برجام را برای 10 تا 15 سال داده است. این منبع مدعی شده علاوه بر این، مالی از سیاست دولت ایران مبنی بر عدم مذاکره مستقیم با مقامات آمریکایی انتقاد کرده است. ایروانی در واکنش به این اظهار نظر با حالتی طنزآمیز گفته بود: «چیزهای سخت نپرس».

همان منبع فاش کرد که مالی اذعان کرد که تحت فشار برخی از ایرانیان مقیم آمریکا و جمهوری‌خواهانی است که مخالف توافق با تهران بودند. 

علاوه بر این، یک دیپلمات ارشد سابق ایرانی که خواست نامش فاش نشود به المانیتور گفت: «فکر می‌کنم ویژگی‌های رابرت مالی به گونه‌ای است که تعلیق او را می‌توان تحولی منفی در روند مذاکرات تلقی کرد و باعث شود توافق سخت‌تر و حتی ناممکن شود.» او گفته: «رویکرد جدید دولت آمریکا به رهبری جیک سالیوان و برت مک گورک برای امضای یک توافق غیررسمی موقت ممکن است با بهترین منافع ایران همسو نباشد.»

به نظر می‌رسد قصد کاخ سفید رهایی از مشکلات با تهران و در عین حال کاهش محدود تحریم‌ها در میان انبوهی از مسائل مبرم مانند اوکراین باشد. در نتیجه، این رویکرد به ایالات متحده زمان کافی می‌دهد تا در آینده امتیازات بیشتری را از تهران دریافت کند، زیرا اهرم ایران به دنبال حل نگرانی‌ها و اولویت‌های آمریکا مانند جنگ اوکراین تا حدودی تضعیف شده است.

در هفته‌های اخیر مذاکرات غیرمستقیمی بین ایران و آمریکا در عمان صورت گرفته است که ظاهراً در مورد توافق احتمالی آتش‌بس صحبت کرده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید