روی خوش واشنگتن به تهران/ معافیت تحریمی بی‌سابقه ایران توسط آمریکا تائید شد

کدخبر: ۵۸۷۲۴۷
متیو میلر، سخنگوی وزارت در نشست خبری خود با خبرنگاران، معافیت تحریمی تهران درباره بدهی عراق به ایران را تایید کرد.
روی خوش واشنگتن به تهران/ معافیت تحریمی بی‌سابقه ایران توسط آمریکا تائید شد

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از اکوایران، در جلسه مطبوعاتی روز ۱۹ جولای وزارت امورخارجه آمریکا، خبرنگاران از متیو میلر، سخنگوی وزارت در مورد موضوع تهاتر نفت عراق در ازای گاز ایران و همچنین معافیت جدید ۱۲۰ روزه آمریکا برای پرداخت هزینه واردات گاز ایران به عراق پرسیدند. 

پوتین به دردسر افتاد؛ رئیس جمهور روسیه بازداشت می شود؟

اقدام عجیب ابراهیم رئیسی در اوگاندا/ ماجرای درخواست قهوه چه بود؟

میلر در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «آیا دیروز یک معافیت ۱۲۰ روزه جدید برای عراق جهت پرداخت پول برق ایران صادر کرده‌اید؟ اگر این‌چنین است، می‌توانید کمی بیشتر در مورد آن توضیح دهید؟»، پاسخ داد: «ما معافیت پرداخت پول برق را برای بیستمین بار تمدید کردیم و دوباره به عراق اجازه دادیم تا هزینه واردات برق را به حساب‌های محدودشده ایران در بانک تجارت عراق واریز کند. تنها نکته متفاوت این مجوز این است که دامنه معافیت را برای اجازه انتقال وجه از حساب‌های محدودشده در عراق به حساب‌های محدودشده در بانک‌های ثالث منتخب نیز گسترش می‌دهد. سایر شرایط این مجوز مانند قبلی‌هاست؛ یعنی این وجوه در حساب‌هایی باقی می‌ماند که فقط برای مصارف غیرتحریمی قابل استفاده است و هر تراکنشی باید از قبل، توسط وزارت خزانه‌داری تأیید شده باشد.

افشاگری عضو شورای نگهبان از درخواست برای استعفای ابراهیم رئیسی

پیش از این، خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داده بود، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه ۲۷ تیر، یک سند «معافیت» را امضا کرده که به عراق اجازه می‌دهد بدهی خود را بابت مصارف برق این کشور به ایران پرداخت کند. این نخستین بار است که آمریکا اجازه می‌دهد چنین پولی به حساب‌هایی در بانک‌هایی به جز بانک‌های عراق پرداخت شود.

او هم‌چنین پرسش دیگری مبنی بر این‌که «چرا این معافیت ۱۲۰ روزه است؟ این بیستمین بار است که عراق را معاف می‌کنید. چرا مدت آن بیشتر نیست؟ مثلاً برای یک سال...» را بی‌پاسخ گذاشت و گفت که نمی‌تواند به مسئله چارچوب زمانی وارد شوم.

میلر در ادامه در پاسخ به این پرسش که « آیا مبادله پایاپای گاز ایران در ازای نفت عراق، ناقض تحریم‌های شما علیه ایران است؟»، گفت: «ما همچنان به بررسی مسئله تهاتر نفت عراق در ازای گاز ایران، از جمله در رابطه با تحریم‌های فعلی ما ادامه می‌دهیم. ما به اجرای تمامی تحریم‌های آمریکا علیه ایران ادامه می‌دهیم. به طور جداگانه، ما قویاً از تلاش دولت عراق به سمت خودمختاری انرژی و بهبود خدمات اساسی که به مردم عراق ارائه می‌کند، حمایت می‌کنیم».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید