اعلام حمایت آمریکا؛

گفت‌وگوی بلینکن با رئیس‌جمهور بازداشت‌شده نیجر

کدخبر: ۵۸۸۵۱۷
اقتصادنیوز: وزیر امور خارجه آمریکا با محمد بازوم رئیس جمهور بازداشت شده نیجر گفت‌وگو و حمایت ایالات‌متحده را از او اعلام کرد.
گفت‌وگوی بلینکن با رئیس‌جمهور بازداشت‌شده نیجر

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، دفتر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی اعلام کرد: آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه با محمد بازوم رئیس جمهور نیجریه گفتگو کرد و حمایت قاطع ایالات متحده را از او و دموکراسی نیجر اعلام کرد.

بلینکن تاکید کرد که ایالات متحده در کنار مردم نیجریه و شرکای منطقه ای و بین المللی در محکومیت این تلاش برای کسب قدرت با اتکا به زور  می ایستد.

سایه سنگین دردسرهای پسر بر کارزار انتخاباتی پدر

وزیر خارجه آمریکا همچنین تاکید کرد: مشارکت امنیتی و اقتصادی قوی ایالات متحده با نیجر به ادامه حکومت دموکراتیک و احترام به حاکمیت قانون و حقوق بشر بستگی دارد.

پیش از این، ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزود: وضعیت نیجر درحال تحول است. ما از نزدیک تحولات را دنبال می کنیم و با سفارت خود (آمریکا) در نیجر در ارتباط هستیم. ما از شهروندان آمریکایی حاضر در نیجر خواسته ایم رفت و آمد را محدود کرده و از مناطق تحت تاثیر دوری کنند.

پاتل اضافه کرد: ما به شدت نگران تحولات در نیجر هستیم و از رئیس جمهور این کشور که به صورت دموکراتیک انتخاب شده است، حمایت می کنیم و هرگونه اقدام برای کسب قدرت با اتکا به زور را به شدت محکوم می کنیم و خواهان آزادی فوری رئیس جمهور و احترام به حاکمیت قانون هستیم.

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید  نیز روز چهارشنبه به وقت محلی در واشنگتن در جمع خبرنگاران افزود: ما مسلما هر اقدامی برای بازداشت و سرکوب مقامات دولتی نیجر که به صورت دموکراتیک انتخاب شده اند را محکوم می کنیم. ما از محافظان ریاست جمهوری می خواهیم که رئیس جمهور نیجر را هرچه زودتر آزاد و از هرگونه خشونت خودداری کنند.

کربی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت آمریکایی ها در نیجر گفت: تخمین دقیقی از تعداد آمریکایی های ساکن در نیجر ندارم اما ما با وضعیت جدی مواجه هستیم و از همه آمریکایی ها می خواهم در هرجا که هستند، احتیاط کنند.

چاقوی کاخ سفید دسته خود را برید!

نیروهای گارد ریاست جمهوری نیجر روز چهارشنبه محمد بازوم رئیس جمهور این کشور را در داخل کاخ ریاست جمهوری در بازداشت قرار دادند. خبرگزاری رویترز با اعلام این خبر به نقل از خبرنگار خود گفت که خودروهای نظامی ورودی‌های کاخ ریاست جمهوری را بسته‌اند.

در مقابل، نهاد ریاست جمهوری نیجر نیز اعلام کرد: گارد ریاست جمهوری صبح امروز اقدامی علیه جمهوریت کشور انجام داد و ارتش آماده حمله به گارد ریاست جمهوری در صورت صرف نظر نکردن آن از بازداشت رئیس جمهور است.  محمد بازوم رئیس جمهور و خانواده اش که تحت بازداشت عناصر گارد ریاست جمهوری هستند، در سلامت به سرمی برند.

به دنبال بازداشت رئیس جمهوری نیجر توسط نیروهای گارد ریاست جمهوری، دفتر اطلاع رسانی «محمد بازوم» اعلام کرد که اطلاعاتی از او در دست نیست.

به گزارش شبکه الجزیره، یکی از اعضای دفتر رسانه‌ای رئیس‌جمهوری نیجر در این باره اعلام کرد: اطلاعات دقیقی درباره آنچه در نیامی، پایتخت می‌گذرد، وجود ندارد. همچنین اطلاعات دقیقی از بازداشت رئیس جمهور در کاخ ریاست جمهوری هم در دست نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید