واکنش فرانسه به کودتا در نیجر / تمام کمک‌ها قطع شد!

کدخبر: ۵۸۹۰۴۲
اقتصادنیوز: وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد پاریس تمامی کمک‌های توسعه‌ای و حمایت‌ در زمینه تامین بودجه کشور آفریقایی نیجر را در پی کودتا علیه رئیس‌جمهور این کشور را تعلیق می‌کند.
واکنش فرانسه به کودتا در نیجر / تمام کمک‌ها قطع شد!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، وزارت امور خارجه فرانسه روز شنبه اعلام کرد که پاریس تمامی کمک‌های توسعه‌ای و حمایت‌ در زمینه تامین بودجه کشور آفریقایی نیجر را در پی کودتای نظامی علیه محمد بازوم، رئیس جمهور این کشور به حالت تعلیق درآورده است.

فرانس ۲۴ گزارش داد،‌ این وزارتخانه در بیانیه خود اعلام کرد که پاریس "خواهان بازگشت فوری به نظم قانون اساسی در نیجر, همراه با آزادی رییس جمهور منتخب این کشور است. "

نیروهای گارد ریاست جمهوری نیجر چهارم مرداد ماه جاری رئیس جمهور این کشور را در داخل کاخ ریاست جمهوری بازداشت و سپس او را از مقامش برکنار کردند.

آژانس توسعه فرانسه در سال ۲۰۲۱ حدود ۹۷ میلیون یورو به نیجر که یکی از فقیرترین کشورهای جهان است، اختصاص داد.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، روز جمعه در جریان سفر به پاپوآ گینه نو، کودتا در نیجر را بشدت محکوم کرد و آن را برای منطقه "خطرناک" خواند و خواستار آزادی بازوم شد.

به گزارش ایرنا, پس از کودتای نظامی در نیجر، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا اعلام کرد که این اتحادیه حمایت مالی و همکاری‌های امنیتی خود با نیجر را به حالت تعلیق درآورده است.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد: علاوه بر توقف فوری بودجه‌های حمایتی، کلیه همکاری‌ها در حوزه امنیتی به مدت نامشخصی به حالت تعلیق درآمده است.

گفت‌وگوی بلینکن با رئیس‌جمهور بازداشت‌شده نیجر

نیجر یکی از دریافت‌کنندگان اصلی کمک‌های غرب و شریک مهم اتحادیه اروپا در کمک به جلوگیری مهاجرت‌های غیرقانونی از کشورهای جنوب صحرای آفریقا است.

همچنین اتحادیه اروپا تعداد اندکی نیرو در کشور نیجر برای ماموریت آموزشی نظامی دارد.

بر اساس این گزارش، اتحادیه اروپا ۵۰۳ میلیون یورو (۵۵۴ میلیون دلار) از بودجه خود را برای بهبود حکمرانی، آموزش و رشد پایدار در نیجر طی سال‌های ۲۰۲۱-۲۰۲۴ اختصاص داده است.

اتحادیه اروپا، ایالات متحده و برخی کشورها خواستار آزادی بی‌قید و شرط محمد بازوم و احیای نظم دموکراتیک در کشور شده‌اند.

این درحالی است که کودتاچیان نیجر روز جمعه، ژنرال عبدالرحمن چیانی را به عنوان رئیس شورای انتقالی این کشور منصوب کردند.

واکنش آمریکا به بازداشت رئیس‌جمهور نیجر

نیروهای گارد ریاست جمهوری نیجر، چهارم مرداد ماه جاری محمد بازوم رئیس جمهور این کشور را در داخل کاخ ریاست جمهوری در بازداشت قرار دادند و سپس او را از مقامش برکنار کردند.

نظامیان نیجر در تلویزیون دولتی این کشور پس از برکناری محمد بازوم رئیس جمهور از بسته شدن مرزها و برقراری منع آمد و شد خبر دادند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید