حمله تند «لاپید» علیه رفتار پلیس تل‌آویو با معترضان

کدخبر: ۵۸۹۸۸۲
اقتصادنیوز: یائیر لاپید، رهبر ائتلاف مخالفان در کنست، ضمن توصیف پلیس تل‌آویو به عنوان «ابزار دست یک جنایتکار» از بازرس کل پلیس رژیم صهیونیستی خواست رفتار بهتری با معترضان داشته‌ باشد.
حمله تند «لاپید» علیه رفتار پلیس تل‌آویو با معترضان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «یائیر لاپید» رهبر ائتلاف مخالفان در کنست، بعدازظهر امروز (چهارشنبه، ۲آگوست) و بعد از درگیری‌های خشن بین معترضان و پلیس، از «کوبی شبتای» بازرس کل پلیس رژیم صهیونیستی خواست تا با معترضان به طرح تغییرات قضایی در سرزمین‌های اشغالی محترمانه برخورد شود‌.

براساس گزارش شبکه صهیونیستی «آی۲۴»، لاپید امروز با انتشار پیام‌هایی در فضای مجازی، بر لزوم «احترام به صدها هزار شهروند اسرائیلی که حقوق دموکراتیک خود را مطالبه می‌کنند» تاکید کرده و خواستار عدم توسل به زور، بازجویی و دستگیری شد.

لاپید برای مذاکره با نتانیاهو شرط گذاشت

در همین خصوص، لاپید با انتشار یادداشتی در روزنامه نشنال نوشت: «اگر پلیس در اسرائیل، به ابزار دست یک جنایتکار محکوم تبدیل شود، فاجعه‌بار خواهد بود. خشونت فعلی برای اجرای سیاست‌های خشونت‌آمیز و غیردموکراتیک وزیر امنیت داخلی، یعنی ایتمار بن گویر است».

رهبر مخالفان کابینه «بنیامین نتانیاهو» در این یادداشت افزود: «پلیس باید با بلوغ فکری و مسئولیت پذیری عمل کند و فراتر از خواست وزیر برای پر کردن بیمارستان ایخیلوف از مجروحان به وظایفش عمل کند».

وزیر امنیت داخلی کابینه تل‌آویو در جریان تظاهراتی که از زمان آغاز اعتراضات به طرح تغییرات قضایی، منجر به بازداشت ده ها نفر شده است، بارها خواستار «عدم تحمل از سوی آنارشیست‌ها و اسرائیلی‌ها» در قبال شهرک‌نشینان معترض شده و آمار درگیری‌های داخلی را افزایش داده است.

بن گویر از ابتدای قدرت گرفتن تاکنون تغییرات گسترده‌ای را در نیروی پلیس آغاز کرده است. گزارش‌های اخیر حاکی از آن است که او «امی اشید»، رئیس پلیس تل‌آویو، را به دلیل مدارا و آسان گرفتن بیش از حد به تظاهرکنندگان به باد انتقاد گرفته و «کوبی شبتای»، رئیس کل پلیس را مجبور به برکناری وی کرده است.

در ادامه گزارش شبکه صهیونیستی آی۲۴ آمده است: پلیس تل‌آویو علاوه بر ماشین‌های آب پاشی که اغلب برای متفرق کردن معترضان استفاده می‌کرد، برای اولین بار در هفته گذشته از «اسکانک»، مایع زرد رنگ با بوی ناخوشایند، استفاده کرده است‌.‌

پلیس تل‌آویو از هفته‌های گذشته در بیانیه‌ای به صراحت اعلام کرده بود: در برخورد با تظاهرکنندگانی که خشونتی را علیه افسران پلیس اعمال می‌کنند، «هیچ رحمی» وجود نخواهد داشت.

روزنامه انگلیسی «تایمز» با انتشار یادداشتی، بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی را به ترویج فرهنگ خشونت بین نیروهای پلیس در تلاش برای سرکوب اعتراضات علیه کابینه نتانیاهو متهم و این رفتار را به شیوه فعالیت پلیس در آمریکا تشبیه کرد.

پیش از تایمز، «ساندی تایمز» هم در گزارشی به روایت یک رمان‌نویس اسرائیلی، درباره خطرات تظاهرات در تل‌آویو نوشته بود: اسرائیلی‌ها هر آنچه که در قبال فلسطینیان کاشتند، درو می‌کنند. آن‌ها حتی نمی‌توانند کودکان خود را در این اعتراضات همراه خود ببرند.

هفته گذشته در گزارش رسانه‌های صهیونیستی از شیوه برخورد پلیس با معترضان آمده بود: پلیس اسرائیل در حال آماده شدن برای تشدید برخوردها و احتمالاً بکارگیری روش‌های متفرق کننده جمعیت، از جمله استفاده از گاز اشک آور است. تظاهرکنندگان دیگری هم که با «ضربات مشت، خفگی، لگد، ضرب و شتم با شلاق»، پلیس مواجه شده‌اند، می‌گویند این رفتار در حالی از سوی پلیس تل‌آویو علیه‌شان صورت گرفته، که در درگیری‌ها و یا اقدامات ضدامنیتی شرکت نداشته و صرفاً در تظاهرات شرکت داشته‌اند.

پیش‌نویس طرح تغییرات قضایی که توسط کابینه نتانیاهو در ژانویه پیشنهاد شد، باعث ایجاد شکاف شدید و یکی از بزرگترین جنبش‌های اعتراضی در رژیم صهیونیستی شده است؛ اعتراضات خیابانی برای ۳۰هفته متوالی و شکایت‌های حقوقی ائتلاف مخالفان به این طرح همچنان ادامه دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید