ترامپ برای تفهیم اتهام به واشنگتن رفت

کدخبر: ۵۹۰۰۴۲
رئیس‌جمهور سابق آمریکا برای تفهیم اتهام در سومین پرونده قضایی خود امروز عازم واشنگتن شد.
ترامپ برای تفهیم اتهام به واشنگتن رفت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، رئیس‌جمهور سابق آمریکا که نامزد پیشتاز حزب جمهوری‌خواه در رقابت‌های انتخاباتی به شمار می‌رود از زمان آغاز کمپین انتخاباتی خود تا کنون در سه پرونده مجزا متهم شده است. 

جدیدترین پرونده قضایی علیه ترامپ به تلاش‌های او برای ابطال نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ که به پیروزی جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا منجر شد مربوط می‌شود. 

ادعاهای ترامپ در خصوص وقوع تقلب در انتخابات به حمله هواداران او به ساختمان کنگره در روز ۶ ژانویه ۲۰۲۱ منجر شود. او امروز در همان دادگاهی تفهیم اتهام خواهد شد که بیش از هزار نفر از هوادارانش به اتهام دست داشتن در حمله به ساختمان کنگره محاکمه شده‌اند. 

رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند ترامپ ساعت ۱۶ به وقت محلی در دادگاه فدرال «پرتیمن» مقابل قاضی «موکسیلا یوپادیایا» قرار خواهد گرفت. 

ترامپ از باشگاه گلفش در شهر بردمینستر در نیوجرسی عازم واشنگتن دی‌ سی شد. «تاد بلانچ» و «جان لارو»، وکلای ترامپ او را در این سفر همراهی می‌کنند و همراه با او در دادگاه حاضر خواهند شد. 

یک هیئت منصفه به ریاست جک اسمیت، بازپرس ویژه پرونده‌های ترامپ روز سه‌شنبه ترامپ را بابت تلاش برای ابطال نتایج انتخابات متهم کرد. او به توطئه برای فریب مردم آمریکا، توطئه برای مانع‌تراشی در رسیدگی رسمی به یک پرونده قضائی و توطئه علیه حقوق شهروندان متهم شده است. 

رئیس‌جمهور سابق آمریکا اتهامات علیه هودش را رد کرده و آنها را به تلاش دموکرات‌ها برای اثرگذاری بر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ توصیف کرده است. 

این نامزد پیشتاز حزب جمهوری‌خواه هفته گذشته در مصاحبه‌ای گفت که حتی در صورتی که در هر یک از اتهاماتش مجرم شناخته شود از زندان نامزد انتخابات خواهد شد. او در آن مصاحبه، به درستی، تصریح کرد که قوانین انتخاباتی در آمریکا نمی‌توانند مانع از نامزدی او در انتخابات شوند. 

ترامپ در مصاحبه هفته پیش گفت: « هیچ چیزی در قانون اساسی نیست که این می‌تواند [باعث جلوگیری از نامزدی در انتخابات شود]. اصلاً نیست. حتی دیوانه‌های افراطی چپ‌گرا خودشان هم میگویند که این نمی‌تواند مانعی باشد.»

پایگاه پولیتیکو در تحلیل این اظهارات ترامپ به نقل از کارشناسان مسائل حقوقی نوشت که او درست می‌گوید. «ایگوئن مازو»، استاد دانشگاه در رشته حقوق به این رسانه گفته که ترامپ حتی اگر عقلش را از کف داده باشد باز هم می‌تواند به صورت قانونی نامزد انتخابات شود. 

او گفت: «هیچ قانونی نمی‌تواند مانع نامزدی ترامپ شود. حتی محکومیت فدرال هم نمی‌تواند مانع این شود... حتی اگر او از لحاظ روانی دیوانه قلمداد شود [باز هم می‌تواند نامزد شود.]»

وی اضافه کرد: «دیوان عالی آ«ریکا گفته که شرایطی که در قانون اساسی آمده تنها شرایط لازم برای نامزد شدن برای رسیدن به سمت ریاست‌جمهوری است.»

رئیس‌جمهور سابق آمریکا در مجموع با ۷۸ اتهام در سه پرونده جنایی مجزا مواجه است. دیگر پرونده‌های مفتوح علیه ترامپ به نگهداری غیرقانونی اسناد محرمانه و پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های مستهجن پیش از انتخابات سال ۲۰۱۶ مربوط می‌شود. 

با وجود این پرونده‌ها ترامپ همچنان در نظرسنجی‌های انتخاباتی در مقابل سایر نامزدهای جمهوری‌خواه برای کسب نامزدی این حزب در انتخابات ۲۰۲۴ پیشتاز است. طبق نتایج یک نظرسنجی جدید که دوشنبه منتشر شد، ترامپ با کسب برتری ۳۷ درصدی بر نزدیک‌ترین رقیبش، «ران دسانتیس» همچنان پیشتاز بلامنازع رقابت مقدماتی حزب جمهوری‌خواه برای تعیین نامزد نهایی حزب در انتخابات ۲۰۲۴ است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید