گزارش «اقتصادنیوز» از سناریوی جدید درباره انتخابات مجلس

ژنرال‌ها به میدان می‌آیند؟/ فرمول جدید برای دمیدن به شور انتخاباتی

کدخبر: ۵۹۰۳۴۲
اقتصادنیوز : گمانه زنی‌ها درباره کاندیداتوری چهره‌های شاخص در انتخابات، این سناریو را مطرح می‌کند که آیا در اسفندماه 1402 شاهد زور و آزمایی ژنرال‌های سیاسی بر سر کرسی نمایندگی مجلس هستیم؟
ژنرال‌ها به میدان می‌آیند؟/ فرمول جدید برای دمیدن به شور انتخاباتی

به گزارش اقتصادنیوز ، رقابت‌ها برای انتخابات مجلس دوازدهم چند روزی ست که رسمیت یافته و طبق اصلاحیه جدید قانون انتخابات، کاندیداها در مرحله «پیش ثبت نام» شرکت می‌کنند تا اسناد و مدارک خود را برای بررسی بهتر صلاحیت‌ها ارائه دهند. 

در این میان، اگرچه تا کنون هیچ‌کدام از چهره‌های مشهور سیاسی، به طور رسمی از کاندیداتوری خود رونمایی نکردند اما گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره آمدن یا نیامدن آنان به میدان رقابت انتخابات از هر گوشه و کنار شنیده می‌شود.

یک روز صحبت از کاندیداتوری علی لاریجانی است و روز دیگر، از آمدن محمد جواد آذری جهرمی. یک روز بر نامزدی محسن رضایی بحث می‌کنند و بار دیگر درباره علی شمخانی. 

اما این گمانه زنی‌ها درباره کاندیداتوری چهره‌های شاخص در انتخابات، این سناریو را مطرح می‌کند که آیا در اسفندماه 1402 شاهد زور و آزمایی ژنرال‌های سیاسی بر سر کرسی نمایندگی مجلس هستیم؟ آیا انتخابات 98 با مشارکتی که به 50 درصد هم نرسید، درس عبرتی شده تا شرایط به نحوی تسهیل شود که این بار، مهره‌های سرشناس سیاسی در انتخابات مجلس قدم به میدان بگذارند و حضور این چهره‌ها تنور رقابت‌های انتخاباتی را گرم کند؟

ژنرال‌های سیاسی به میدان می‌آیند؟

در انتخابات مجلس یازدهم میزان مشارکت مردم پای صندوق‌های رای در مقایسه با ادوار گذشته، به پایین‌ترین حد خود رسید. هرچند برخی‌ عدم آمدن مردم پای صندوق‌های رای را محصول نظارت استصوابی و حذف اصلاح‌طلبان از انتخابات در روند بررسی صلاحیت‌ها می‌دانند و برخی دیگر نیز، نارضایتی مردم از شرایط اقتصادی و سیاسی را در این امر دخیل می‌بینند اما به نظر می‌رسد در پشت پرده سیاستگذاری انتخاباتی کشور، این سناریو مطرح است که حضور چهره‌های شاخص سیاسی در انتخابات مجلس یازدهم و رقابت تنگاتنگ میان آنان، می‌تواند مردم را به پای صندوق‌های رای بکشانند. 

روحانی حذف شد، برادر محسن می‌آید؟

در این مدت حرف و سخن‌های بسیاری درباره کاندیداتوری لاریجانی، محسن رضایی، حسن روحانی و ... مطرح شده اما کدام سیاستمداران برای انتخابات مجلس کاندیدا می‌شوند؟ 

بر اساس قانون انتخابات، سن کاندیداها هنگام ثبت‌نام باید حداقل 30 سال تمام و حداکثر 75 سال شمسی باشد. به این ترتیب، حسن روحانی به دلیل داشتن سن بالا نمی‌تواند کاندیدای انتخابات شود و از دور رقابت‌ها حذف می‌شود. 

از سوی دیگر، بعد از کناره‌گیری محسن رضایی از حضور در کابینه ابراهیم سیاسی، احتمال پوشیدن رخت انتخاباتی توسط او قوت گرفت؛ احتمالاتی که اگر چه تکذیب شد اما باید دید در روزهای آینده برادر محسن در انتخابات پیش ثبت نام می کند یا خیر.

از میان چهره‌های نظامی، علی شمخانی نیز وضعیتی مشابه محسن رضایی دارد و پس از کناره‌گیری‌اش از دبیری شورای عالی امنیت ملی،  گمانه‌هایی مبنی بر کاندیداتوری او در انتخابات مطرح شد است. 

از سوی دیگر، نام محمد باقر قالیباف و علی لاریجانی نیز در صدر گمانه‌زنی‌ها شنیده می‌شود، چهره‌هایی که بر البته بر سر حضور آنان در انتخابات 1402 حرف و حدیث‌هایی هم وجود دارد. هر چند که برخی، از عزم علی لاریجانی برای فتح پاستور در 1404 نقل می‌کنند اما مشخص نیست که او بار دیگر بر کرسی نمایندگی خواهد نشست یا خیر. البته علی لاریجانی که همچنان از رد صلاحیت خود در رقابت‌های 1400 گلایه مند است، چندی پیش با انتشار متنی کنایه‌آمیز نوشت که خبری برای انتخابات وجود ندارد. 

در این میان می‌توان به یکی دیگر از چهره‌های جنجالی سیاست، یعنی محمود احمدی نژاد اشاره کرد که پس از 2 بار رد صلاحیت در انتخابات ریاست جمهوری، آن را تحریم کرد. با این حال این روزها برخی از احتمال کاندیداتوری او در انتخابات سخن می گویند که البته توسط احمد علیرضا بیگی، نماینده مردم تبریز تکذیب شد. 

اسحاق جهانگیری و محمد جواد آذری جهرمی نیز از دیگر چهره‌هایی هستند که با وجود گمانه‌زنی‌ها در زمینه حضورشان در انتخابات، از عدم نامزدی خود در انتخابات مجلس گفتند. 

با این حال، باید تا پایان مراحل پیش ثبت‌نام و اعلام رسمی ژنرال‌های سیاسی منتظر ماند و دید آیا آنان با کاندیداتوری خود، تنور رقابت‌های انتخاباتی امسال را گرم می‌کنند؟

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید