نشست جده؛ محور گفتگوی تلفنی وزرای خارجه آمریکا و اوکراین

کدخبر: ۵۹۰۸۰۷
اقتصادنیوز: وزیر امور خارجه آمریکا با همتای اوکراینی خود درباره نشست صلح اوکراین در جده عربستان رایزنی کرد.
نشست جده؛ محور گفتگوی تلفنی وزرای خارجه آمریکا و اوکراین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «متیو ملیر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده با دیمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین درباره نشست صلح اوکراین در جده عربستان گفتگو کرد.

جاه‌طلبی دیپلماتیک جدید بن‌سلمان؛ نشست صلح برای یک بحران اروپایی

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی افزود: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا امروز با دیمیترو کولبا وزیر امور خارجه اوکراین به صورت تلفنی گفتگو کرد و دو طرف در مورد تحولات ضد حمله اوکراین، گفتگوهای اخیر در مورد صلح عادلانه و پایدار در اوکراین که در جده عربستان سعودی برگزار شد و ترتیبات امنیتی بین دو کشور در دراز مدت، گفتگو کردند.

وی تصریح کرد: وزیر امور خارجه بر حمایت مستحکم و مستمر ایالات متحده آمریکا از دفاع اوکراین در برابر تجاوز روسیه و حمایت مستمر از ارتش اوکراین و نهادهای دفاعی این کشور تاکید کرد.

دور نخست نشست بررسی بحران اوکراین ۱۵ مرداد ماه با حضور نماینده اوکراین و مشاوران امنیت ملی و نمایندگان تعدادی از کشورهای جهان، اما بدون حضور نماینده روسیه در جده عربستان برگزار شد تا شاید بتواند راه حلی را برای این بحران پیدا کند.

سازمان دهندگان این نشست شاید امیدوار باشند که با راه‌اندازی این نشست مشورتی و دعوت به همکارهای جدید، از چاله‌ای که خود کنده بودند و تبدیل به چاه می‌شود خارج شوند، اما دولت روسیه را به عنوان طرف اصلی دعوا به این نشست دعوت نکردند.

این در حالی است که همۀ کارشناسان از قبل به اتفاق آراء هشدار داده بودند که بدون حضور روسیه، دستیابی به پیشرفت در مذاکرات صلح اوکراین بطور کلی غیرممکن است.

3 شرط روسیه برای موفقیت نشست صلح اوکراین در جده

شرکت کنندگان نشست جده در بیانیه پایانی در زمینه یافتن راه حل و زمینه مشترک برای پایان جنگ و دستیابی به صلح توافق کردند. در این نشست همچنین طرح جدید از سوی تعدادی از کشورها و میزبان ارائه شده است که حفظ یکپارچگی اوکراین، آتش بس در همه جبهه ها، آغاز مذاکرات صلح تحت نظارت سازمان ملل و همچنین تبادل اسرا از جمله آن بوده است.

40 کشور شرکت کننده در این نشست همچنین براهمیت بهره گیری از نظرات و پیشنهادات مثبت مطرح شده در نشست جده تاکید کردند. ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین هفته گذشته اظهار امیدواری کرد که این نشست بتواند به نتایج مطلوبی در رسیدن به صلح در پائیز امسال منجر شود.

تیتر یک
کارگزاری مفید