هشدار به قالیباف؛ تیغ خالص سازها بعد از لاریجانی سراغ تو می‌آید

کدخبر: ۵۹۱۲۵۴
اقتصادنیوز: هم‌میهن در تحلیلی به محمدباقر قایباف هشدار داد.
هشدار به قالیباف؛ تیغ خالص سازها بعد از لاریجانی سراغ تو می‌آید

به گزارش اقتصادنیوز در این مطلب آمده است: جریان خالص‌سازی به طیف بعدی جریان راست یعنی شورای ائتلاف (به رهبری قالیباف و حدادعادل) رسیده و به همین جهت، آنها نگران هستند که راست رادیکال بدون توجه به شعارهای وحدت، آنان را به حاشیه براند و این‌بار پایداری با جریان‌های حامی دولت، لیستی مشترک شکل دهند.  این طیف از جریان راست به تکاپو افتاده تا با معرفی شاخص‌هایی مانع از حذف خود توسط جبهه پایداری و راست رادیکال شود.

در این میان، تحلیلگرانی مانند نویسنده روزنامه «جوان» سعی دارند با تاکید بر اشتراکات میان جریان‌های اصولگرا، مانع پیشرفت بیشتر روند خالص‌سازی شوند.

چنین تحلیلگرانی اما به این سوال پاسخ نمی‌دهند که مگر علی لاریجانی و جامعه روحانیت مبارز قائل به ولایت فقیه و یا جمهوری اسلامی نیستند که در دو انتخابات اخیر، از دایره خارج شدند؟ آیا از نظر خالص‌سازان تفاوتی میان علی لاریجانی و محمدباقر قالیباف وجود دارد که آنچه با لاریجانی و راست سنتی نکردند، با قالیباف نکنند؟ آیا هیچ‌کدام از چهره‌های شاخص طیف‌های مختلف جریان راست هستند که بگویند پنج اصلی را که روزنامه جوان به‌عنوان شاخص معرفی کرده است، قبول ندارند؟

طبیعتاً، همه آنها این اصول را قبول دارند؛ اما با این حال، لاریجانی و طیف راست سنتی در دو انتخابات ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ مشمول روند «خالص‌سازی» شدند.

بنابراین، جای تعجب نیست اگر همان تیغه‌های ماشین خالص‌سازی که علی لاریجانی را حذف کرد، سراغ قالیباف هم برود و بین آنها نگاه متفاوتی نداشته باشد. در واقع، مسئله اینجاست که با شروع روند خالص‌سازی تعیین حداقل‌ها و شاخص‌هایی که حول محور آنها اتحاد شکل بگیرد، از دستور کار خارج می‌شود. در خالص‌سازی افراد باید سطح وفاداری خود را مشخص کنند؛ اتفاقی که برای علی لاریجانی از فردای 22 خرداد ۱۳۸۸ افتاد و در دوران حسن روحانی تشدید شد.

به‌عبارت دقیق‌تر، تفکر خالص‌سازی وفاداری تام و تمام را طلب می‌کند. خصوصاً در بزنگاه‌هایی که خواهان ورود افراد به صحنه و تقابل بیشتر هستند. رفتارهای این روزهای جریان پایداری و جریان تازه‌تاسیسی از حامیان دولت با عنوان «شریان» نشان می‌دهد آنها پس از اعتراضات سال گذشته، خود را دارای حق بیشتری نسبت به دیگر نیروهای جریان راست می‌دانند‌؛ حتی بیشتر از قالیباف و حدادعادل. با این دلایل که معتقدند در پاییز سال گذشته این افراد به صحنه نیامدند و آنطور که باید در رسانه‌ها از نظام حاکم دفاع نکردند و بنابراین، چنان که بایدوشاید وفاداری خود را نشان ندادند.

با چنین تحلیلی است که می‌توان گفت جدال طیف تحت هدایت قالیباف و حدادعادل با راست رادیکال تازه آغاز شده و به‌زودی شاهد فصل رویارویی آنها خواهیم بود. بدین‌ترتیب، بار دیگر بخشی از اصولگرایان که پیشتر از حذف جریان‌های دیگر اصلاح‌طلب و میانه‌رو خوشحال بودند، حالا ناگزیر است رودرروی جریان رادیکال و خالص‌ساز قرار بگیرد.  آیا این طیف، موفق خواهد شد همچون سال۱۳۹۰ که محمود احمدی‌نژاد و حامیان دولت وقت را مهار کردند، این‌بار هم رادیکال‌های راست را مهار کنند؟

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید