جنگ داغ پایداریچی ها و قالیبافی ها/ دعوا تا شب انتخابات ادامه دارد؟

کدخبر: ۵۸۸۰۰۷
«صبح‌نو» وبسایت «رجانیوز و دسته یاران» را «بزرگ‌ترین اپوزیسیون دولت سیزدهم» دانسته که «در تمام دو سال قبل، کاری جز تلاش برای مصادره دولت به نفع خود صورت نداده‌اند و سعی در حذف بقیه جریان‌ها و طیف‌های اصولگرا داشته‌اند.
جنگ داغ پایداریچی ها و قالیبافی ها/ دعوا تا شب انتخابات ادامه دارد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اعتماد، جبهه پایداری و طیف منتسب به محمدباقر قالیباف دوباره در حال زدن یکدیگرند؛ این‌بار با زبان رسانه و نه از زبان نمایندگان.

این دور از دعوای جریان رییس مجلس با جریان نزدیک به ابراهیم رییسی، میان دو رسانه «صبح‌نو» نزدیک به قالیباف و «رجانیوز» نزدیک به جبهه پایداری و از حامیان دولت رخ داده است.

این دعوای رسانه‌ای نیمه‌های تیر ماه گذشته آغاز شد و دو طرف همچنان در هر فرصتی که به دست بیاورند، ضربه‌ای به طرف مقابل‌شان وارد می‌کنند و این‌بار رسانه نزدیک به قالیباف به صورت روشن برخی «محافل نزدیک به دولت» را به فعال شدن علیه مجلس متهم کرده است.

حمله پایداری‌چی‌ها به قالیباف

ماجرا از پیوستن ایران به «پیمان شانگهای» آغاز شد؛ آنجا که ایران با گذشت بیش از دو دهه، سرانجام توانست با رفع موانع به این پیمان منطقه‌ای بپیوندد. روند پیوستن ایران از دولت محمد خاتمی شروع شده بود و هنگامه پیوستن ایران، تحریم‌های بین‌المللی مانع از تکمیل روند پیوستن شده بود و بعد از برجام و زدوده شدن قطعنامه‌های سازمان ملل از گرده تهران، نهایتا ایران به این پیمان اضافه شد.

از نظر «رجانیوز» این اقدام، حرکتی خارق‌العاده و دستاوردی بزرگ محسوب می‌شود که آن را هم باید برای دولت ابراهیم رییسی فاکتور کرد. از همین رو، این وبسایت به دلیل آنچه «برخورد عادی» روزنامه صبح‌نو خوانده، به این نشریه حمله‌ای تند کرد.

اما این جملات با واکنش تندتری از سوی «صبح‌نو» مواجه شد؛ این روزنامه در شماره ۱۷ تیر ماه خود، در مطلبی ابتدا از عملکرد رسانه‌ای خود دفاع کرد و با «رادیکال» توصیف کردن جبهه پایداری، نوشت: «جهان موازی رادیکال‌های پایداری، چگونه است و چرا ایشان به فانتزی‌گرایی و خیال‌بافی علاقه دارند؟» این روزنامه در بخش دیگری از مطلب خود، «حمله اخیر علیه صبح نو» را در قالب «شکاف درون جریان اصولگرایی و ناب‌گرایی رادیکال» دانسته است. ناب‌گرایی احتمالا باید هم‌معنی با همان «خالص‌سازی» علی لاریجانی باشد؛ واژه‌ای که لاریجانی در بیانیه‌ای از آن استفاده کرد و به مذاق محافظه‌کاران خوش نیامد.

ضد حمله به حمله پایداری‌چی‌ها

به نوشته روزنامه نزدیک به رییس مجلس، «در جهان‌بینی «رجانیوز»ها، هر کسی که در محدوده گروه آنها تعریف نشود، انواع انگ‌ها را می‌خورد و هر کسی که در دایره آنها تعریف شود، انقلابی‌ترین نیرو و فرد تلقی می‌شود. با چنین جهان‌بینی صلب و بسته‌ای، بسیاری از نیروها از قطار انقلاب پیاده شده و تنها کسانی که رجانیوزی فکر و عمل کنند، انقلابی پنداشته می‌شوند». صبح‌نو در ادامه رجانیوز را دارای نگاهی «تنگ‌نظرانه» دانست که «همواره سعی داشته شکاف و تفرقه را به درون جبهه انقلاب بکشاند».

اینکه رسانه نزدیک به قالیباف، درباره طیف سیاسی نزدیک به ابراهیم رییسی و جبهه پایداری، مشخصا از تلاش برای کشاندن «شکاف و تفرقه» به درون «جبهه انقلاب» می‌گوید، حکایت از اختلاف‌های عمیقی است که در اردوگاه محافظه‌کاران ایجاد شده است.

چرا سکوت کرده‌اید؟!

«صبح نو» در ادامه به طعنه‌های دو سال پیش «رجانیوز» به مرحوم آیت‌الله صافی گلپایگانی و متهم کردن او به بی‌بصیرتی و «تقلید سیاسی از نیروهای سکولار» اشاره کرده است. این روزنامه جملات خطاب‌شده به مرحوم صافی گلپایگانی را «خجالت‌آور» خوانده و آورده که «حمله به مرجعیت، جزو صفات انقلابی‌گری است یا مخصوص سوپرانقلابی‌هاست؟

جز انگ‌زدن هیچ هنری ندارید

این روزنامه هرچه به پایان مطلب که نزدیک می‌شود، حملات بیشتری را متوجه رجانیوز و جریان جبهه پایداری می‌کند؛ در ادامه نوشته که «امثال رجانیوز جز انگ‌زنی به طیف‌های جبهه انقلاب، هنر دیگری ندارند و فهم و درک‌شان از سیاست و سیاست‌ورزی، اساسا در قواره اداره کشور نیست». به نوشته این روزنامه «غایت نهایی رجانیوز از اتهام‌زنی اخیر، تلاش برای بر هم زدن شاکله وحدت نیروهای اصیل و اصلی اصولگرایی در شورای ائتلاف نیروهای انقلاب باشد که نقشی بی‌بدیل در راه دادن نیروهای وابسته به رجانیوز به لیست «ایران سربلند» در اسفندماه سال ۹۸ ایفا کرد که اگر چنان نمی‌شد، نیروهای دل‌پسند رجانیوز، خواب صندلی‌های سبز بهارستان را هم نمی‌دیدند».

«صبح‌نو» وبسایت «رجانیوز و دسته یاران» را «بزرگ‌ترین اپوزیسیون دولت سیزدهم» دانسته که «در تمام دو سال قبل، کاری جز تلاش برای مصادره دولت به نفع خود صورت نداده‌اند و سعی در حذف بقیه جریان‌ها و طیف‌های اصولگرا داشته‌اند. حتما چنین نگرش‌هایی به ضرر دولتی است که باید حمایت همه طیف‌های اصولگرایی، نه فقط یک طیف خاص را همراه داشته باشد. کنش درست دولت، مرزبندی با چنین گرایش‌های انحصارطلبانه‌ای است». این روزنامه همچنین تاکید کرده که «گویا رجانیوز به نمایندگی از اصولگرایان رادیکال، با حمله به نواصولگرایان، به دنبال ایجاد رقابت درون جبهه انقلاب است؛ شبیه سلوک قبلی آنها در اکثر انتخابات‌ها». البته این جمله صبح‌نو آنچنان هم پر بی‌راه نیست؛ در ادوار انتخابات تا پیش از اسفند ۱۳۹۸، جبهه پایداری همواره در آرزوی رسیدن به قدرت بوده‌اند و حاضر به ائتلاف با دیگر طیف‌های محافظه‌کاران نمی‌شد. حتی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۲، وقتی ریش‌سفیدهای محافظه‌کاران و به خصوص مرحوم مهدوی‌کنی تصمیم گرفتند که از میان نامزدهای محافظه‌کار تنها یک نفر بماند، سعید جلیلی نامزد مطلوب پایداری‌چی‌ها نه تنها حاضر به انصراف نشد، بلکه بنا به روایت‌هایی از پاسخ دادن به تماس‌ها و پیغام‌های ریش‌سفیدمآبانه محمدرضا مهدوی‌کنی هم امتناع می‌کرد.

حمله دوباره پایداری‌چی‌ها به قالیباف

فردای این پاسخ «صبح‌نو»، وبسایت «رجانیوز» موضوعی دیگر را دستمایه حمله تند دیگری به قالیباف کرد. موضوع پس گرفتن ملکی بود که محل «خانه اندیشمندان علوم انسانی» بود. شهرداری علیرضا زاکانی این ملک را از این انجمن بازپس گرفت و همین باعث انتقادات تند رجانیوز از قالیباف شد.

حمله به قالیباف بابت این بود که ملک مدنظر در زمان شهرداری قالیباف به «خانه اندیشمندان علوم انسانی» داده شد. رجانیوز در واکنش به انتقادات از بازپس‌گیری نوشته که «جاروجنجال‌های رسانه‌ای امروز اصلاح‌طلبان حاصل بی‌تدبیری‌های قالیباف در زمان ریاست شهرداری تهران است‌. او با باج دادن به جریان‌ غربگرا و امید بستن به بهره‌برداری از حمایت و سبد رای آنها، یکی از بهترین اموال شهرداری را به صورت «حبس مطلق» به اصلاح‌طلبان هبه کرد تا با خیال راحت به تئوریزه کردن افکار و ارزش‌های خود بپردازند!»

حمله روزنامه طیف قالیباف به دولت

اما بخش مهم ماجرا به چند روز پیش بازمی‌گردد؛ زمانی که روزنامه نزدیک به قالیباف با اسم رمز «سوپر انقلابی‌ها» به دولت و هوادارانش که همان پایداری‌چی‌ها باشند، حمله و آنها را به ساخت سناریویی علیه رییس مجلس متهم کرد.

این مطلب که با تیتر «کارگردانی تخریب» منتشر شده، اولین جمله از آن، خط و ربط و هدفش را مشخص کرده است: «در سه سال و یک ماه که از عمر مجلس یازدهم می‌گذرد، ماشین تخریب نیروهای سوپرانقلابی، هیچگاه علیه این نهاد و به‌خصوص رییس آن، یعنی محمدباقر قالیباف خاموش نشده است». «صبح‌نو» با اشاره به لایحه عفاف و حجاب، آورده که «این روزها رادیکال‌ها برای حمله به قالیباف، در حال بهره‌برداری از آن هستند». اشاره «صبح نو» به جنجال‌های چندی پیش است که طی آن پایداری‌چی‌ها محمدباقر قالیباف را به سنگ‌اندازی در مطرح کردن و به سرانجام رساندن طرح عفاف و حجاب متهم کردند. مرتضی آقاتهرانی رییس کمیسیون فرهنگی و به فاصله‌ای کوتاه کاظم صدیقی رییس ستاد امر به معروف و نهی از منکر، گفته بود که مجلس «جلوی طرح عفاف و حجاب را گرفته است. شما مردم باید وکلای خود در مجلس را بازخواست کنید.» آقاتهرانی هم در اظهاراتی گفته بود: «طبق قانون، کمیسیون می‌توانست پس از گزارش، طرحی داشته باشد که آن را نیز به دنباله این گزارش ارایه دهد، ولی چه کنم که رییس مجلس با طرح آن در صحن علنی موافقت نکرد.» اشاره آقاتهرانی به گزارش عفاف و حجاب است که کمیسیون فرهنگی پیش از سال نو در صحن مجلس قرائت کرده بود. در پاسخ به این انتقادات، مجتبی توانگر نماینده نزدیک به قالیباف دو نامه تند و تیز خطاب به صدیقی و «جوانان پایداری» نوشت که نهایتا دوطرف آتش‌بس دادند.

دفاع تمام‌قد از رییس

این روزنامه اصلاح‌طلبان و پایداری‌چی‌ها را در یک سبد گذاشته و نوشته «در فرصت ۹ماهه تا انتخابات مجلس دوازدهم، رادیکال‌های هر دو جناح اصلاح‌طلبی و اصولگرایی، روند حملات خود علیه مجلس و ریاست مجلس را شدت بخشیده‌اند تا به خیال خود بتوانند ثمره این حملات را در انتخابات بچینند». در ادامه دفاعی تمام‌قد از قالیباف شده است و نوشته که او در قامت ریاست مجلس «تمام توان خود را به کار بست تا با قدرت نهاد پارلمان را احیا کند اما طیف‌ها و نیروهای معارض او، اعم از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان تندرو، در یک همکاری مشترک، پروژه تخریب او و مجلس یازدهم را آغاز کردند».

این روزنامه در بخش دیگری از این مطلب خود، سفرهای موسوم به «نظارتی» ریاست مجلس را از جمله دلایل «حملات» به قالیباف دانسته و نوشته که «البته این مساله تنها به سفرهای داخلی رییس مجلس محدود نشد و سفرهای خارجی او همچون مورد روسیه در اسفندماه ۱۳۹۹ هم از جمله پروژه‌های مفصل آنها بود که اوج تخریب اصلاح‌طلبان و شبهه‌ انقلابیون علیه رییس مجلس را به منصه ظهور رساند». سفر قالیباف که مورد اشاره قرار گرفته، به یک چالش در سیاست خارجی تبدیل شده بود؛ به خصوص آنکه دیدار برنامه‌ریزی شده قالیباف با ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه از سوی مسکو لغو شد. آن زمان رجانیوز با انتقاد از قالیباف و اطرافیان او نوشته بود: «سفر قالیباف به مسکو و انتقال پیام رهبرانقلاب به پوتین در حاشیه‌ این سفر و سپس لغو دیدار مستقیم وی با پوتین به دلیل پروتکل‌های بهداشتی کاخ کرملین از سوی منتقدین رییس مجلس مورد تمسخر قرار گرفته و از سوی دیگر توسط تیم مشاوران و نزدیکان قالیباف به مانوری برای کسب اعتبار سیاسی تبدیل شده است.» رجانیوز با «اغراق‌گویی» توصیف کردن دفاع مشاوران قالیباف از سفرش به مسکو نوشته بود: «هزینه‌سازی برای حیثیت جمهوری اسلامی ایران آن‌هم در ارتباط با کشورهایی که بیشترین اشتراک مواضع را در سال‌های اخیر با ایران داشته‌اند نشان از آن دارد که محمدباقرقالیباف باید تجدیدنظر جدی در اطرافیان و نیروهای رسانه‌ای خود داشته باشد». انتقادات به قالیباف و تیم مشاوران و رسانه‌ای او در این سفر، روزنامه نزدیک به رییس مجلس را به این نتیجه رسانده که منتقدان قصد «زدن» قالیباف را داشته‌اند.

فعالیت برخی متصلین به دولت علیه مجلس

روزنامه نزدیک به قالیباف در ادامه از «فعال شدن برخی محافل و نهادهای متصل به دولت علیه مجلس» خبر داده و آورده که «اگرچه این انتظار می‌رفت که با روی کارآمدن دولت رییسی، از حجم انتقادات علیه مجلس و قالیباف کاسته شود و دولت و مجلس در همکاری تنگاتنگی با یکدیگر بتوانند به حل مشکلات و مسائل مردم بپردازند اما تخریب‌ها با سویه و رویه دیگری به پیش رفت».

در ادامه تاکید شده که پس از گذشت حدود دو سال از دولت رییسی، «همچنان قالیباف از سمت اصلاح‌طلبان و طیف سوپر انقلابی، مورد انتقاد و هجمه قرار می‌گیرد».

این روزنامه انتقادها از رییس مجلس در حوزه استیضاح‌ها را نمونه‌ای از آنچه «تخریب‌ها» خوانده، توصیف کرده و نوشته «در نمونه‌ای از این تخریب‌ها می‌توان به تلاش‌های رسانه‌های نزدیک به این جریان‌ها برای زیرسوال بردن عملکرد نظارتی مجلس به‌خصوص در حوزه استیضاح‌ها اشاره کرد؛ موضوعی که اگرچه به بهانه استیضاح و کنار رفتن وزیر پیشین صمت صورت گرفت اما در واقعیت بیشتر با اهداف سیاسی و برای تخریب عملکرد قالیباف عملیاتی شد».

دعوا تا شب انتخابات؟ شاید بعدتر حتی!

ماجراها و کشمکش‌های پایداری‌چی‌ها و قالیبافی‌ها تا انتخابات مجلس دوازدهم در اسفندماه و احتمالا بعد از آن هم ادامه خواهد داشت. خصوصا اینکه نمایندگان طیف قالیباف، تحرکات دولتی‌ها در زمینه انتخابات را در راستای «دخالت سازمان‌یافته» قوه مجریه در انتخابات پیش‌رو می‌دانند. از بخشنامه معاون وزیر کشور به استانداری‌ها مبنی بر عدم دخالت نمایندگان در اموری که شائبه انتخاباتی خواهد داشت، پررنگ‌ترین چالش میان دولت و مجلس شده که نمایندگان همچنان پای برکناری معاون وزیر یا استیضاح وزیر ایستاده‌اند؛ البته که با توجه به سابقه مجلس، به نظر نمی‌رسد گزینه دوم یعنی استیضاح وزیر عملی شود و در حد تهدید باقی می‌ماند.

البته اینجا دیگر دعوا بر سر بقا و همینطور در دست گرفتن یک قوه است؛ قوه‌ای که می‌تواند در ریاست‌جمهوری ۱۴۰۴ نیز موثر باشد. با این وجود گزاره خبری روزنامه نزدیک به قالیباف مبنی بر «فعال شدن برخی محافل و نهادهای متصل به دولت علیه مجلس» می‌تواند با رصد اقدامات جبهه پایداری و منسوبان آن، رمزگشایی شود؛ حمله‌ای از طیف قالیباف که دیگر بدون هیچ‌گونه پرده‌پوشی طرف مقابل را می‌زند و طرف مقابل هم به همین شکل.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید