ادعای جدید وال استریت ژورنال درباره کودتای نیجر

کدخبر: ۵۹۱۵۲۳
اقتصادنیوز: وال استریت ژورنال طی یک گزارشی نوشت: رهبران منطقه‌ای به دنبال استفاده از نیروهای آماده‌باش اکوواس در قبال نیجر هستند اما بلوک غرب آفریقا در مورد آن تردیدهایی دارد.
ادعای جدید وال استریت ژورنال درباره کودتای نیجر

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، وال استریت ژورنال نوشت که سران ۱۱ کشور آفریقایی در این هفته تهدیدها درخصوص استفاده از زور برای معکوس کردن کودتای نیجر را تکرار کردند اما مقامات آفریقایی و غربی می‌گویند که آغاز چنین عملیات جاه‌طلبانه‌ای ممکن است ماه‌ها به طول بیانجامد.

سران اکوواس (جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا) در روز پنج‌شنبه نیروهای آماده‌باش اکوواس را فعال و دستور اعزام آن‌ها "برای احیای نظام مبتنی بر قانون اساسی" در نیجر - که چندی پیش گارد ریاست جمهوری این کشور نیجر محمد بازوم، رئیس‌جمهورِ متحد فرانسه این کشور را برکنار و بازداشت کرد - را صادر کردند.

وال استریت ژورنال نوشت که بلوک غرب آفریقا تردیدهایی درخصوص اهداف این کار دارد. بولا احمد تینوبو، رئیس اکوواس اعلام کرد که استفاده از زور "آخرین راه‌حل" است. در نشست اخیر اکوواس نیز بر "تعهد این گروه مبنی بر احیای نظام مبتنی بر قانون اساسی از طریق روش‌های صلح‌آمیز" تاکید شده بود.

این پیام‌های درهم باعث شده تا مقامات آمریکایی برای دریافتن اینکه آیا تمامی این تهدیدات بلوف است یا نه تقلا کنند. اکوواس پس از کودتای نیجر یک هفته به خونتای نظامی فرصت داده بود تا از قدرت کناره‌گیری کنند اما ضرب‌العجل به پایان رسید و با هیچ اقدامی از سوی اکوواس مواجه نشد.

یک مقام دفاعی ارشد آمریکایی گفت: همگی درخصوص اظهارات اخیر اکوواس دچار تردید شده‌اند. آن‌ها نیروهای‌شان را جا به جا نکرده‌ و گام‌های زادی برای دخالت نظامی برنداشته‌اند.

این مقام آمریکایی عنوان کرد که ممکن است تهدیدات از سوی کشورهای حامی کودتا ازجمله مالی، بورکینافاسو و گینه - که همگی توسط خونتای نظامی که با استفاده از زور به روی کار آمده، هدایت می‌شوند -  مانع از تلاش اکوواس برای دخالت در نیجر شود. این مقام آمریکایی تاکید که تجربه نظامی نیروهای مسلح نیجر ممکن است در توقف اکوواس تاثیرگذار بوده باشند.

یکی از فرماندهان ارشد کشورهای عضو اکوواس پیش‌بینی کرد که آمادگی برای دخالت به منظور معکوس کردن کودتای نیجر ممکن است ۶ ماه طول بکشد.

این فرمانده نیروهای آماده‌باش غرب آفریقا را "پوسته‌ای توخالی" توصیف کرد که کشورهای عضو آن باید آن را با نیرو و تجهیزات پر کنند.

پائول ویلیامز، پروفسر روابط بین‌الملل در دانشگاه جورج واشنگتن در ایکس (توییتر سابق) نوشت: هیچ نیروی نظامی جمع شده‌ای در حالت آماده‌باش برای اعزام وجود ندارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید